Z Zodde skrev:
[länk]
Det är sju kablar i den listan.

B byabin skrev:
Det är sju kablar i den listan.
Första raden "Norske utenlandsforbindelser for kraft mellom Norge og omliggende land besto i 2021 av totalt 17 kabler, både kraftlinjer over land og sjøkabler."

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Första raden "Norske utenlandsforbindelser for kraft mellom Norge og omliggende land besto i 2021 av totalt 17 kabler, både kraftlinjer over land og sjøkabler."
Om du diskuterar i ämnet borde du veta skillnaden mellan ledningar och kablar tillräckligt väl för att inte okritiskt citera felaktiga uppgifter från en sida som lekmän kan redigera.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Han tänker på alla som går till Sverige, vilka självklart inte påverkar i denna situation. Det är de som tillkommit UT från Nordpoolområdet som han trampar i klaveret med.
Japp, då börjar du med osmakliga kommentarer igen " han trampar i klaveret med."
Du kan inte hålla dig? Är dina sakargument så dåliga att du måste komma med pungsparkar varje gång?
Nu är både Tyskland och England i det som du själv tidigare definierat som "Nordpool området"

Och Nordpool själva
från hemsidan "Nord Pool operates markets in the Nordic and Baltic regions, Germany, Poland, France, The Netherlands, Belgium, Austria, Luxembourg and the UK"

Z Zodde skrev:
Att det finns Norsk opposition mot kablarna, precis som i Sverige, stämmer gott.
Diskussionen här verkar dock vara mer nyanserad...

"Sverige eller något annat land hade givetvis kunnat stoppa detta, det handlar om mellanstatliga ök."

NEJ, Sverige hade INTE kunnat stoppa dessa kablarna. ÖK är mellan Norge och UK.

Skulle knappast kalla Statnett eller andra statliga bolag som ska förvalta gemensamma tillgångar som "finansmän" men det kanske är en av dessa dina "detaljer" vi inte ska hänga upp oss på...
Vad Norge tar sig för med andra lönder på elmarknaden är i högsta grad en fråga som Sverige (bör) och kan ha synpunkter på.
Det går även tillbaka till "founding fathers" om du känner till det.
Du verkar tro att länder i olika mellanstatliga samarbeten är precis som öar och kan göra precis hur de vill utan några påtryckningar från övriga länder när det påverkar dem negativt.
Det, är ingen liten detalj.

B byabin skrev:
Om du diskuterar i ämnet borde du veta skillnaden mellan ledningar och kablar tillräckligt väl för att inte okritiskt citera felaktiga uppgifter från en sida som lekmän kan redigera.
Vad är felaktigt?
I Norge heter det kabel även på land, har man som jag bott här i decennier bruker man ibland norske uttryck. Sorry om du missförstod men det ändrar inget i sak.
Därför specifikationen "undervannskabel"

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Japp, då börjar du med osmakliga kommentarer igen " han trampar i klaveret med."
Du kan inte hålla dig? Är dina sakargument så dåliga att du måste komma med pungsparkar varje gång?
Nu är både Tyskland och England i det som du själv tidigare definierat som "Nordpool området"

Och Nordpool själva
från hemsidan "Nord Pool operates markets in the Nordic and Baltic regions, Germany, Poland, France, The Netherlands, Belgium, Austria, Luxembourg and the UK"
Oj, ursäkta så väldigt! Jag trampade i ditt klaver igen. Ut från vårt marknadsområde skulle jag skrivit förstås.

K karlmb skrev:
Vad Norge tar sig för med andra lönder på elmarknaden är i högsta grad en fråga som Sverige (bör) och kan ha synpunkter på.
Det går även tillbaka till "founding fathers" om du känner till det.
Du verkar tro att länder i olika mellanstatliga samarbeten är precis som öar och kan göra precis hur de vill utan några påtryckningar från övriga länder när det påverkar dem negativt.
Det, är ingen liten detalj.
Sverige har självklart lov att ha synpunkter men har INGEN befogenhet att stoppa en kabel mellan två länder där SVERIGE ikke är den av dem...

Z Zodde skrev:
Sverige har självklart lov att ha synpunkter men har INGEN befogenhet att stoppa en kabel mellan två länder där SVERIGE ikke är den av dem...
Politik och diplomati väger högre än lagar stiftade av samma parter. Visste du inte det?

K karlmb skrev:
Oj, ursäkta så väldigt! Jag trampade i ditt klaver igen. Ut från vårt marknadsområde skulle jag skrivit förstås.
Definiera "vårt marknadsområde"
På vilket sätt skiljer sig "vårat marknadsområde" från det du alltid benämnt tidigare som "Nordpool området"

K karlmb skrev:
Politik och diplomati väger högre än lagar stiftade av samma parter. Visste du inte det?
Nej, lagar och regler gäller även för politiker och diplomater.
Visa med en enda rad något som styrker din tes att Sverige kunde ha stoppat Norge-UK kabeln så vi blir färdiga med denna saken. Du måste ju ha fått DEN UPPGIFTEN ifrån nånstans.

K karlmb skrev:
Han tänker på alla som går till Sverige, vilka självklart inte påverkar i denna situation. Det är de som tillkommit UT från Nordpoolområdet som han trampar i klaveret med.
Varför skulle Sverige ha ensamrätt till norsk elexport? Är det på något sätt rimligt?

Z Zodde skrev:
Vad är felaktigt?
I Norge heter det kabel även på land, har man som jag bott här i decennier bruker man ibland norske uttryck. Sorry om du missförstod men det ändrar inget i sak.
Därför specifikationen "undervannskabel"
Om du på ett svenskt forum i ett inlägg i övrigt skrivet helt på svenska skriver om ett fackområde, där det har stor betydelse för diskussionen vad som avses, väljer ett felaktigt uttryck på svenska för att sedan hänvisa till att du kastat in ett norskt ord i det i övrigt svenska inlägget så tror jag förhoppningen om att förklara övriga felaktigheter faller på sin egen orimlighet. Dom kanske också är skrivna på norska.

B byabin skrev:
Om du på ett svenskt forum i ett inlägg i övrigt skrivet helt på svenska skriver om ett fackområde, där det har stor betydelse för diskussionen vad som avses, väljer ett felaktigt uttryck på svenska för att sedan hänvisa till att du kastat in ett norskt ord i det i övrigt svenska inlägget så tror jag förhoppningen om att förklara övriga felaktigheter faller på sin egen orimlighet. Dom kanske också är skrivna på norska.
Om du inte förstod vad jag menade så kan jag bara ursäkta. Hoppas att de flesta andra förstod

Du löjliggör Wikipedia men NRK litar du väl på
Fra nrk.no "Norge fikk sine første utenlandskabler i 1960. Etter det ble stadig flere kabler ut av landet bygget."

Sen HADE det som jag kallade kablar (som drogs på 60talet) ingen "stor betydelse" för resonemanget. *

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle Sverige ha ensamrätt till norsk elexport? Är det på något sätt rimligt?
Nej, efter unionsupplösningen är det helt orimligt, klart att norrmännen får sälja till vem de vill.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.