966 220 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Men mat, vatten och värme är kostnader som vi själva ska bära, samhället ska främst ägna sig åt försvar, rättsväsende, vård, skola och omsorg.D Dayangel skrev:I relation till de "ynkliga" 55 miljarderna som går till att pissa på vinterns eld så bygger dessa växelpengar snabbt på om man summerar det. Jag har hyfsad (bättre än noll) koll på Örebro, vad hela riket slösar på är antagligen skrämmande. Som du själv har varit inne på så har vi haft det lite för bra och kunnat hitta problem med kostsamma lösningar på det mesta.. dags att gå back to basic. Mat, värme och vatten bör prioriteras före annat skattefinansierat hittepå.
Det kommer inte kunna byggas och drivas simhallar och ishallar framöver, energipriserna gör driften omöjlig och att som kommun investera hundratals miljoner i simhall man inte har råd att ha uppvärmd och befolkningen inte har råd att besöka då stor del av inkomsterna går till elräkningen för väldigt många.
Absolut, jag är helt med på den agendan med reservation för åsikten att staten ändå skall leverera mer än bara tillgänglighet.. de bör rimligen verka för att medborgarna också har råd med det hela. Klarar inte staten detta åtagande så måste de förslagsvis minska sin kostnadskostym och inte lägga pengar på rosa övergångställen etc. ifall de skall kunna upprätthålla funktion i andra, tidigare basala, tjänster i samhället.F fribygg skrev:Men mat, vatten och värme är kostnader som vi själva ska bära, samhället ska främst ägna sig åt försvar, rättsväsende, vård, skola och omsorg.
Det kommer inte kunna byggas och drivas simhallar och ishallar framöver, energipriserna gör driften omöjlig och att som kommun investera hundratals miljoner i simhall man inte har råd att ha uppvärmd och befolkningen inte har råd att besöka då stor del av inkomsterna går till elräkningen för väldigt många.
De äger även stora delar av andra vattenkraftsbolag. Men jag hittar inte siffror.Z Zodde skrev:
Men de har en rätt saftig skatt på vattenkraft. 37% nyligen höjd till 45%. Motsvarande skatt i Sverige sänktes kraftigt samtidigt som effektskatten på kärnkraft togs bort.
Det brukar man kalla att "hushålla", dvs att " spara in" inte ta slut på innan perioden är över.Z Zodde skrev:
Att kalla det brist eller ett underskott av vara, är beroende på hur man vill uttrycka sig då båda är korrekta.
Vi pratar om idag, inte vad framtiden eventuellt bringar.J jawen skrev:
IDAG har vi inte brist, det är poängen.
Kan du ha hittat siffran för Statkraft här?Z Zodde skrev:
https://energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/
Då kanske du skulle läst vidare. Eller föregått med gott exempel och länkat till dina källor.
Kommuner, fylkeskommuner og staten eier om lag 90 prosent av produksjonskapasiteten i landet.
Även om staten direkt äger 35% så är det offentliga ägandet 90% av produktionskapaciteten och i Norge bör det betyda minst 90% av produktionen. Samt nästan 100% av transmissionnätet. Så har det ju inte sett ut i Sverige sedan innan utförsäljningen startade. Så de har givetvis andra förutsättningar än Sverige att agera snabbt.
//Ulf
Tack Overandout. Då behöver jag inte leta efter den siffran. Jawen fick vara lycklig en stund över att jag inte hittade den direkt i alla fall.
Nu var det ju så att jag blev uppmanade till att spara för att det inte ska ta slut. Närmare ransonering än så kan man väl inte komma?Z Zodde skrev:
Kallar du dessa tider för "goda år"?
Det är ett snack i rundgång om marknaden men då har man inte förstått situationen alls, bara för att det inte avfyras vapen i alla europeiska länder så innebär det inte att det är fred.
Vi är attackerade i ett hybridkrig och vår energimarknad är påverkad av detta, att köra på som vanligt (som vi gör idag) innebär att vi inte försvarar oss, valet idag står mellan att fortsätta vara offer, eller om vi ska gå över till en försvarsorganisation, jag tycker det senare. Jag tycker det gäller andra områden där vi idag upplever samma angrepp, desinformation, cyber, etc, att vänta gör bara saker värre.
Vi är attackerade i ett hybridkrig och vår energimarknad är påverkad av detta, att köra på som vanligt (som vi gör idag) innebär att vi inte försvarar oss, valet idag står mellan att fortsätta vara offer, eller om vi ska gå över till en försvarsorganisation, jag tycker det senare. Jag tycker det gäller andra områden där vi idag upplever samma angrepp, desinformation, cyber, etc, att vänta gör bara saker värre.