Z Zodde skrev:
S&M kommer aldrig att ske. Bara Bobby Brown höll på med sånt. Detta är på intet sätt nåt svenskt fenomen, hela Europa är drabbat.
Är det inte vad som just skett i Danmark?

F fribygg skrev:
Danmark är ju bara ett stort skämt med sin gröna ekonomi.
Värre "elsnyltare" får man leta efter i världen!

• Gilla
  • Haha
GlennB och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Säger väl inget om Sverige?
Startar Putin WW3 så ökar sannolikheten något men tror inte ens på det då

D Daniel 109 skrev:
Ja, man har lyckats att få till en integrerad marknad. Det var väl syftet när vi gick med i EU?
Har man en plan/ide/koncept och genomför den, och sedan upptäcker att slutresultatet blev riktigt jävla dåligt.& rent förödande.
Då måste man ju "backa lite" & justera i det konceptet så slutresultatet blir acceptabelt.

Ska vi i detta se Sverige som ett företag, så skulle inget företag i hela världen acceptera detta "slutresultatet"
Och syftet när vi gick med i EU var självklart en "gemensam" marknad på mångt & mycket och att lättare kunna resa/exportera/importera, MEN inte på detaljnivå !

Och alla EU länder har också egna bestämmelser på många olika saker

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jo men det är väl tyvärr mer sannolikt än att att man kommer överens i EU-Bryssel!
Bara en jefla massa tjafs som Putin drar nytta av.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I elpristrådarna är det populärt att skylla på Miljöpartiet, jag tycker de kan få ta ansvaret för vår höga BNP med .. :rofl:
Nåja, det tycker jag nog inte att vi skall beskylla MP för. De jobbar ju febrilt på att sänka Sveriges ekonomi och ta oss tillbaka till stenåldern.

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Nåja, det tycker jag nog inte att vi skall beskylla MP för. De jobbar ju febrilt på att sänka Sveriges ekonomi och ta oss tillbaka till stenåldern.
Jo de ska ju "rädda världen" med ett land som har promille av alla utsläpp. Heroiskt!

• Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo de ska ju "rädda världen" med ett land som har promille av alla utsläpp. Heroiskt!
Det är väl inget fel om 30 000 medlemmar i MP försöker rädda värden, problemet är ju att vi andra 10,5miljoner invånare får betala för det med brist på planerbar baskraft.

Vi 'byggahusare' får främst inrikta oss på att rädda privatekonomin med billig uppvärmning och får väl se till att komma oss ut och klyva ett par m3 ved nu på förmiddagen;)

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Då tror jag det händer omedelbart, SD blir ju direkt offside iom deras täta band med Putin, skulle säga att det är enda regeringsalternativet om säkerhetssituationen förvärras.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Läs resten av inläggen. Vi har ingen brist på el. Priset på el beror inte på att det är brist på el.
Men hade priserna på Rolex satts till 500kr hade det blivit brist, därför är ditt exempel helt meningslöst. Det finns inget mer i ditt inlägg att läsa.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ingenstans skriver SVK att det är stor risk för bortkoppling men du skrev det.
Jag har inte skrivit att det är stor risk för bortkoppling. Jag skrev att högt pris är ett symptom på brist. Hade priset inte gått upp så hade vi förmodligen fått bortkopplingar eftersom förbrukningen hållits nere i tillräckligt stor utsträckning.
https://www.seom.se/el/elnat/okad-risk-for-bortkoppling/
Genom att minska vår elförbrukning så mycket vi kan ökar vi chansen att elen räcker till i vinter. Beräkningar visar att om vi svenskar sänker elförbrukningen med 2% under den mest ansträngda perioden minskar risken för bortkoppling fem gånger!

Eftersom effektbrist uppstår när många använder elen samtidigt är det bra om du undviker att använda elen 07-19 då belastningen på elnätet är som högst. Då slipper du även effektavgiften.

Jag svarade andra personer om samma sak... Läs de inläggen. Tänk en vända till.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag svarade andra personer om samma sak... Läs de inläggen. Tänk en vända till.
Okej men vi har ju inte brist på el för att priset går upp och folk förbrukar mindre. Så fungerar en marknadsekonomi. Läs länken från Sollentuna El t ex.

Eller det här från 2016. Så länge vi inte får bukt med bristen så kommer inte priserna gå ned, det gäller tyvärr hela Europa såvida vi inte kapar en del av exportledningarna vilket inte kommer att ske.
https://kvartal.se/artiklar/vad-hander-om-karnkraften-laggs-ned/
Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Okej men vi har ju inte brist på el för att priset går upp och folk förbrukar mindre. Så fungerar en marknadsekonomi. Läs länken från Sollentuna El t ex.

Eller det här från 2016. Så länge vi inte får bukt med bristen så kommer inte priserna gå ned, det gäller tyvärr hela Europa såvida vi inte kapar en del av exportledningarna vilket inte kommer att ske.
[länk]
Men allt hänger som sagt på Finland. Utan möjligheten till import därifrån kommer vi sannolikt att se en dramatisk ökning av elpriset och effektbrister som vi aldrig tidigare upplevt. Den förnybara elen i Sverige, särskilt vindkraften, kan knappast lösa försörjningsproblemen eftersom det inte går att lita på att den producerar när den behövs som mest.
Så nu säger du att vi INTE har en brist?

Hela ditt argument (som jag motsade) var ju att priset var högt eftersom vi hade brist... :rolleyes:

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:

[länk]
En del av ökningen beror på råvarupriser, som inte påverkar vår produktion, jag tror dock att en rätt stor del är greedflation, för att de kan helt enkelt. Jag vet att en del är duktiga på att hålla igen och det är ju inget dåligt såklart men jag tror inte påverkan är jättestor på totalen, jag tror den största skillnaden beror på utomhustemperaturen. Diskvalificerar såklart inte att priset påverkar en del förbrukning men girigheten är nog större än bristen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.