richardtenggren richardtenggren skrev:
SE3 täcker ju in lite mer än så :p

[bild]
Jag vet, men orkade inte skriva en novell.

Det är väldigt många hushåll som bor i SE3 och SE4, en överväldigande majoritet. Priserna i december skiljer sig åt för 1 och 2 jämfört med 3 och 4 på ett sätt ingen kunde förutspå.
 
  • Ledsen
Gubbe 65
  • Laddar…
richardtenggren
B Boende45 skrev:
Jag vet, men orkade inte skriva en novell.

Det är väldigt många hushåll som bor i SE3 och SE4, en överväldigande majoritet. Priserna i december skiljer sig åt för 1 och 2 jämfört med 3 och 4 på ett sätt ingen kunde förutspå.
Jo, jag bor själv i SE3, hela 14 km från SE2
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Melody81 och 5 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Jag beklagar :(

Jag kör Tibber men hoppade tillfälligt av och band priset i oktober till 80 öre inkl moms/skatt i 6 månader då jag såg att elpriset skulle bete sig som förra vintern då det inte var en höjdare med timpris då heller.

Tur var det, för min LV-värmepump har det hänt ngt med så att den är betydligt mindre effektiv, i december drog huset minus elbilar 4.000kWh. Den värsta månaden jag någonsin tidigare noterat på 4 år var 3.100kWh...
 
  • Gilla
R Stridh
  • Laddar…
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
Elpriser för ett, två och tre år i elområde 3 och 4 presenterade på ett webbinterface med en gul etikett som säger "Tyck till".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
RydanRydan och 22 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Priserna i december skiljer sig åt för 1 och 2 jämfört med 3 och 4 på ett sätt ingen kunde förutspå.
Jo det gick att förutse, eller åtminstone ana. Att priserna inte skulle behöva vara lika i hela landet var ju själva iden med att införa elområden.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo, jag bor själv i SE3, hela 14 km från SE2
Beklagar!
 
Lika bittra som ni med rörligt är nu är jag på sommaren när det kostar x kr/ kwh året runt

Antingen så låser ni priset nästa sommar eller så får ni prata med alla hens i "gamla" regeringen som kör tunga stenar :love:

Min analys
 
  • Gilla
  • Haha
Tågråttan och 6 till
  • Laddar…
2200 kwh i december med en elbil i relativt nytt hus med Nibe F750 och landade på drygt 5000kr med Tibber. Har dock bytt till fastpris på 72 öre/kwh ink moms/skatt i elområde 3.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Tyvärr så hjälper det inte alltid med bundna priser för så småningom går avtalet ut och det är dags att binda igen.
[bild]
Det hjälper ofta (men inte alltid) att binda om sitt avtal under sommarhalvåret. Just nu lär vara ett snudd på historiskt dåligt tillfälle att binda elpriset på ett eller flera år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad huset är värt spelar väl ingen roll om man inte har kassaflödet som behövs för att betala räkningarna? Att grannarna drivit upp huspriserna betyder ju inte att man fått det bättre, det var ju precis därför fastighetsskatten gjordes om.

Visst kan man sälja men någonstans måste man ju bo och med låg inkomst är det inte säkert att man får någon hyresrätt, om det överhuvudtaget finns någon att få tag på.
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
David_.._ och 35 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jo det gick att förutse, eller åtminstone ana. Att priserna inte skulle behöva vara lika i hela landet var ju själva iden med att införa elområden.
Prisskillnad 66,7 öre / kWh i SE2 jämfört med 187,4 öre /kWh i SE4.

Grattis du är erbjuden jobbet som chef för Svenska Kraftnät!
 
  • Haha
M@ZE
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Prisskillnad 66,7 öre / kWh i SE2 jämfört med 187,4 öre /kWh i SE4.

Grattis du är erbjuden jobbet som chef för Svenska Kraftnät!
Du menar att du inte begrep att det skulle kunna bli prisskillnader mellan områdena?
Jag har inget jobb att erbjuda dig.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det hjälper ofta (men inte alltid) att binda om sitt avtal under sommarhalvåret. Just nu lär vara ett snudd på historiskt dåligt tillfälle att binda elpriset på ett eller flera år.
Det är också min analys, bundna priserna sjunker rejält under sommaren. Men det kommer inte vara läge på ett bra tag att binda under en längre period. Och timpriserna kommer säkert vara helt ok och sannolikt bättre än bundet under vår sommar och början av höst. Men sen kommer karusellen igen...
 
J JockeHX skrev:
Det är också min analys, bundna priserna sjunker rejält under sommaren. Men det kommer inte vara läge på ett bra tag att binda under en längre period. Och timpriserna kommer säkert vara helt ok och sannolikt bättre än bundet under vår sommar och början av höst. Men sen kommer karusellen igen...
Det är inte säkert att det är billigare att binda på sommaren under normala omständigheter enligt EI https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/
Dock skulle jag inte rekommendera att binda under nuvarande omständigheter. I elområde 4 går det knappt att binda i dagsläget.
 
  • Gilla
RydanRydan och 3 till
  • Laddar…
C Cancellara skrev:
Det är inte säkert att det är billigare att binda på sommaren under normala omständigheter enligt EI [länk]
Dock skulle jag inte rekommendera att binda under nuvarande omständigheter. I elområde 4 går det knappt att binda i dagsläget.
I dessa galna tider när priserna springer upp så här på timprisbasis på vintern skulle jag nog påstå att det är det. Men vi får väl se?
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.