966 052 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag beklagarJ jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Jag kör Tibber men hoppade tillfälligt av och band priset i oktober till 80 öre inkl moms/skatt i 6 månader då jag såg att elpriset skulle bete sig som förra vintern då det inte var en höjdare med timpris då heller.
Tur var det, för min LV-värmepump har det hänt ngt med så att den är betydligt mindre effektiv, i december drog huset minus elbilar 4.000kWh. Den värsta månaden jag någonsin tidigare noterat på 4 år var 3.100kWh...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Lika bittra som ni med rörligt är nu är jag på sommaren när det kostar x kr/ kwh året runt
Antingen så låser ni priset nästa sommar eller så får ni prata med alla hens i "gamla" regeringen som kör tunga stenar
Min analys
Antingen så låser ni priset nästa sommar eller så får ni prata med alla hens i "gamla" regeringen som kör tunga stenar
Min analys
2200 kwh i december med en elbil i relativt nytt hus med Nibe F750 och landade på drygt 5000kr med Tibber. Har dock bytt till fastpris på 72 öre/kwh ink moms/skatt i elområde 3.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 642 inlägg
Det hjälper ofta (men inte alltid) att binda om sitt avtal under sommarhalvåret. Just nu lär vara ett snudd på historiskt dåligt tillfälle att binda elpriset på ett eller flera år.Lill72 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..zarkov skrev:
Vad huset är värt spelar väl ingen roll om man inte har kassaflödet som behövs för att betala räkningarna? Att grannarna drivit upp huspriserna betyder ju inte att man fått det bättre, det var ju precis därför fastighetsskatten gjordes om.
Visst kan man sälja men någonstans måste man ju bo och med låg inkomst är det inte säkert att man får någon hyresrätt, om det överhuvudtaget finns någon att få tag på.
Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...
Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Prisskillnad 66,7 öre / kWh i SE2 jämfört med 187,4 öre /kWh i SE4.Stefan Bengtsson skrev:
Grattis du är erbjuden jobbet som chef för Svenska Kraftnät!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Det är också min analys, bundna priserna sjunker rejält under sommaren. Men det kommer inte vara läge på ett bra tag att binda under en längre period. Och timpriserna kommer säkert vara helt ok och sannolikt bättre än bundet under vår sommar och början av höst. Men sen kommer karusellen igen...SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte säkert att det är billigare att binda på sommaren under normala omständigheter enligt EI https://ei.se/Elpriskollen/myter-om-el/J JockeHX skrev:
Dock skulle jag inte rekommendera att binda under nuvarande omständigheter. I elområde 4 går det knappt att binda i dagsläget.
I dessa galna tider när priserna springer upp så här på timprisbasis på vintern skulle jag nog påstå att det är det. Men vi får väl se?C Cancellara skrev:
