harka harka skrev:
jag tror att du håller på med någon politisk historierevisionism här, och försöker måla upp en bild som stämmer dåligt med fakta...

för jag menar:
– elproduktionen var inte extremt tillförlitlig
– elpriset låg inte på 30 öre, och
– vi är inte mindre sårbara idag

låt oss titta på kärnkraftsproduktionen i december månad under åren 2001-2010 – här är alla decembermånader lagda efter varandra i samma graf, och där syns även Sveriges elexport (i grönt) och elimport (i rött)
[bild]

elproduktionen från kärnkraften har fladdrat en hel del och tittar man lite närmare så ser man hur reduktionen av el från kärnkraften ofta resulterar i en ökad import av el från utlandet – för att inte prata om decembermånaderna 2008, 2009 och 2010 då bristen på kärnkraft ledde till permanet import

därtill låg årsmedelpriset på el – omräknat till 2021 års prisnivå – aldrig under 30 öre/kWh i något av åren under perioden 2002-2011, utan hela perioden snittade på 44 öre/kWh (på Nordpool, sen tillkommer påslag, moms och så vidare)

och ser man till hur Sverige har importerat eller exporterat el till omvärlden så har det sett ut så här för alla dygn sedan sekelskiftet:

[bild]

nej, jag förstår inte hur du kan påstå att det var bättre förr – de argument du anförde tycker jag faller platt

• Graf över elprisets månadsspotpris i Sverige och effekten av Ringhals-kärnkraftverkets avstängningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvinna med Miljöpartiets band, artikel om avveckling av kärnkraft, politiskt uttalande.
    Skapa konto
  • Staplad linjediagram visar produktion av olika energikällor över tid.
    Skapa konto
  • Stapeldiagram visar Sverige energiförbrukning 1970–2019, ökad bioenergi, minskad olja. Webbplats: energimyndigheten.se.
    Skapa konto
  • Linjediagram visar elprisets utveckling SEK/MWh för olika år, kraftig ökning ses 2022.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
G
harka harka skrev:
jag tror att du håller på med någon politisk historierevisionism här, och försöker måla upp en bild som stämmer dåligt med fakta...

för jag menar:
– elproduktionen var inte extremt tillförlitlig
– elpriset låg inte på 30 öre, och
– vi är inte mindre sårbara idag

låt oss titta på kärnkraftsproduktionen i december månad under åren 2001-2010 – här är alla decembermånader lagda efter varandra i samma graf, och där syns även Sveriges elexport (i grönt) och elimport (i rött)
[bild]

elproduktionen från kärnkraften har fladdrat en hel del och tittar man lite närmare så ser man hur reduktionen av el från kärnkraften ofta resulterar i en ökad import av el från utlandet – för att inte prata om decembermånaderna 2008, 2009 och 2010 då bristen på kärnkraft ledde till permanet import

därtill låg årsmedelpriset på el – omräknat till 2021 års prisnivå – aldrig under 30 öre/kWh i något av åren under perioden 2002-2011, utan hela perioden snittade på 44 öre/kWh (på Nordpool, sen tillkommer påslag, moms och så vidare)

och ser man till hur Sverige har importerat eller exporterat el till omvärlden så har det sett ut så här för alla dygn sedan sekelskiftet:

[bild]

nej, jag förstår inte hur du kan påstå att det var bättre förr – de argument du anförde tycker jag faller platt
Säkert korrekt men tycker du det är "billigt" numera?

D
G OMathson skrev:
Svensk el är fortsatt billig men pga markandsarrangemang så säljs den dyrt, vill man ha lägre slutkundspris är det just detta man ska ändra på.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
nej, elpriset det senaste året är verkligen horribelt – men vad vi gör, eller har gjort, i Sverige har marginell inverkan

jag postade nedanstående bild i en annan tråd häromdagen, som är en "kopia" på en graf som regeringen visade på sin presskonferens där de ville påskina att det svenska elpriset hänger samman med att Ringhals 2 och 1 stängdes, men i stället för det svenska elpriset i originalet, lade jag in det italienska i stället
Diagram över elprisets utveckling i Italien, visar kraftig ökning nyligen.
Skapa konto

från grafen framgår ju helt tydligt att elpriset i Italien brakade i höjden efter att Ringhals 2 och Ringhals 1 stängdes i Sverige...

skulle elpriset varit oförändrat i Italien om vi behållit alla reaktorer i Sverige? skulle elpriset i Sverige varit opåverkat om de svenska reaktorerna hade varit kvar?

man får nog lyfta blicken lite grand från inrikes politisk pajkastning och ta till sig hur Putins agerande drabbar hela Europa, oavsett partibok

(på samma sätt kan man kan använda grafen från GöteborgsPosten eller den över Italienska elprisgrafen till att visa på sambandet på elpriset och precis vad som helst, som att elpriset gick upp efter att Östersund FK åkte ur allsvenskan...)

edit: av någon anledning så blir min citering av inlägget från @spider22 inte synlig i mitt svar, men detta inlägg är alltså riktat till båda

• Gilla
krukan och 14 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
nej, elpriset det senaste året är verkligen horribelt – men vad vi gör, eller har gjort, i Sverige har marginell inverkan

jag postade nedanstående bild i en annan tråd häromdagen, som är en "kopia" på en graf som regeringen visade på sin presskonferens där de ville påskina att det svenska elpriset hänger samman med att Ringhals 2 och 1 stängdes, men i stället för det svenska elpriset i originalet, lade jag in det italienska i stället
[bild]

från grafen framgår ju helt tydligt att elpriset i Italien brakade i höjden efter att Ringhals 2 och Ringhals 1 stängdes i Sverige...

skulle elpriset varit oförändrat i Italien om vi behållit alla reaktorer i Sverige? skulle elpriset i Sverige varit opåverkat om de svenska reaktorerna hade varit kvar?

man får nog lyfta blicken lite grand från inrikes politisk pajkastning och ta till sig hur Putins agerande drabbar hela Europa, oavsett partibok

(på samma sätt kan man kan använda grafen från GöteborgsPosten eller den över Italienska elprisgrafen till att visa på sambandet på elpriset och precis vad som helst, som att elpriset gick upp efter att Östersund FK åkte ur allsvenskan...)
Bra att du orkar(y)
Finns tyvärr alltför många som har så stort politikerförakt att de inte klarar av att lyfta blicken utanför ankdammen.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns tyvärr alltför många som har så stort politikerförakt att de inte klarar av att lyfta blicken utanför ankdammen.
Att det "numera" finns ett större politikerförakt, det är HELT självförvållat av många av våra politiker då dom ljuger oss "rätt i ansiktet" & i praktiken flinar samtidigt.

Sedan som du skriver att "många" inte klarar av att lyfta blicken utanför ankdammen, så uppfattar jag inte det utan folk är helt enkelt lessa på att "våra ledare" förstör vårt land & förutsättningarna för ett "bra" liv.

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Att det "numera" finns ett större politikerförakt, det är HELT självförvållat av många av våra politiker då dom ljuger oss "rätt i ansiktet" & i praktiken flinar samtidigt.

Sedan som du skriver att "många" inte klarar av att lyfta blicken utanför ankdammen, så uppfattar jag inte det utan folk är helt enkelt lessa på att "våra ledare" förstör vårt land & förutsättningarna för ett "bra" liv.
Du får gärna vara trött på politiker. Själv har jag också resignerat lite… Ingen skillnad på rött eller blått..,

Men skulle aldrig falla mig in och ge skulden till dom för nåt de omöjligen kan vara ansvariga för.,,

Hadr en gång en granne som beskyllde politikerna för det dåliga vädret, vi närmar oss den nivåer här

• Gilla
  • Haha
Anna-Karin Alm och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen skillnad på rött eller blått..,
Ingen jätteskillnad...Förutom att Blått gör allt för att "sälja ut" stora delar av Sverige & privatisera alla samhällsviktiga saker ;)

Sedan är jag väl inte "trött på politiker", utan mer besviken "vart" dom tagit oss sista 32 åren.
Sverige var "typ" världens "bästa" land, men man har lyckats "förstöra" nästan allt, & nuvarande bränslepriser, elpriser och samtidig kraftiga räntehöjning blir liksom "spiken i kistan".

Vågar knappt försöka förutspå hur det ser ut i vårt land om 6 månader!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men skulle aldrig falla mig in och ge skulden till dom för nåt de omöjligen kan vara ansvariga för
Och vad är det som dom inte är ansvariga för?

J jawen skrev:
Och vad är det som dom inte är ansvariga för?
Den globala energikrisen och det globala inflationsrallyt.
Översatt. De skenande elpriserna som diskuteras i denna tråd

Z Zodde skrev:
Den globala energikrisen och det globala inflationsrallyt.
Översatt. De skenande elpriserna som diskuteras i denna tråd
Men har verkligen Norden "energikris", eller har våra politiker inte "skyddat" vår el tillräckligt?

Och just gröna omställningen försvårar speciellt för länder utanför Norden, men oljepriserna var 75 usd fat redan 2006 & är samma pris idag även om priset har fluktuerat lite väl mycket.

Kris är när det är brist eller "håller på ta slut", & så är inte fallet.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men har verkligen Norden "energikris", eller har våra politiker inte "skyddat" vår el tillräckligt?

Och just gröna omställningen försvårar speciellt för länder utanför Norden, men oljepriserna var 75 usd fat redan 2006 & är samma pris idag även om priset har fluktuerat lite väl mycket.

Det är definitivt brist på LPG efter Ryssland strypt exporten. Är inte det uppenbart?

J jawen skrev:

SE4 har Europas sämsta elområde och det säger inte lite hur dumma vi varit!
https://www.energinyheter.se/20221202/27961/sydsverige-samsta-elomradet-i-europa

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
SE4 har Europas sämsta elområde och det säger inte lite hur dumma vi varit!
[länk]
Ja. SVK borde byggt ut infrastrukturen inom Sverige, där har de varit slappa.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.