966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Herregud, det är emot EUs regler!D Dilato skrev:Påståendet att om en överföringsledning inte mättas (för att det inte finns någon produktion att överföra från norr) så får alla regioner (som inte kan köpa den energi som inte finns trots ett stort behov) samma pris verkar minst sagt knepigt.
Lösningen på prisskillnader mellan norr och söder blir då att minska produktionen i norr så ingen överföring kan ske??
Min tolkning av det du skrev om att man ska se om sitt boende är att man ska byta till nåt billigare, korrekt? Har läst detta i andra trådar också från andra skribenter. Det jag undrar är vad detta billigare boende är? En gammal svensk tegelvilla under miljonen är enligt mig klart billigaste boendet för en familj speciellt per kvm/frihet men även med det exkluderat. Innan de senaste årens höjningar av allt inte minst de fasta avgifterna på elräkningen gick det att bo i villa för runt 3000 i månaden för en familj exklusive mat, internet/telefoni och saker som går sönder(vilket om man inte är så känslig i princip inte behöver vara mer än kanske ett par tusen kronor per år i genomsnitt). Villa ger också mycket livskvalite speciellt för familjer medans lägenhet är en livskvalite dödare av rang(utöver då att de kostar skjortan och lite till) enligt mig. Man behöver inte ha dyra vanor, båtar och semestrar för att bo i villa. Elen har enligt mig aldrig varit billig med bundet pris men den har varit någorlunda överkomlig. Det skrämmer skiten ur mig att folk tycker den är för billig måste jag medgeH Heby78 skrev:
Vad jag förstår så satt de ju i Vattenfalls styrelse och drev sina frågor där det gör väl alla representanter i alla bolagsstyrelser de enda som inte utövar sin makt är fackföreningarna vilket kan tyckas synd men har sina orsakerF fribygg skrev:
Hörde du podden med Lise Nordin där det talades om den informella styrningen och tillsättning av nya personer i Vattenfalls styrelse?K kortis skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Många har ju högre förbrukning (jag räknar med max 1400 kWh), och det lär även bli värre i SE4 än här i SE3. Jag räknade ovan på om mitt snittimspotpris blir 2 kr, vilket är högre än det varit någon gång hittills.
Det handlar väl mer om ifall man bor i papphus utan centralvärme eller om man kan styra om mer än några duschar (som ju är det enda nästan alla kan strunta i pga sina perfekta batterier i just förrådsberedare) från dagar till nätterna.Magnus E K skrev:
(Haha Telge energi tyckte duschar var ett bra exempel när de skulle förklara hur timpris fungerar...)
Än om vad ens maxförbrukning är.