J jawen skrev:
Känner lite likadant, & att dom kunde ansträngt sig lite mer att ge elbidragen till dom som drabbats hårdast & behöver det mest.
Dom med fasta elavtal med låga priser ska inte ha del av detta, & det kan inte vara svårt att ta in den informationen.

Heller inte företag som tjänar feta pengar & redan har kompenserat med högre priser för att täcka upp kostnader.

Och 50 & 79 öre täcker ju inte ens momsen på räkningarnas totalbelopp.
Jag betalade i sep 2022 4,90kr totalt per kWh.......Och får tillbaks en 50-åring

Räkningen i sep 2022 var 2039 kr för 416 kWh, & kommer på den månaden få tillbaka HELA 208 kr
Och jag har minskat min förbrukning med 60%, så här kommer "tacken" för det.
Är du besviken på FifflaUffe o Jimmie :crysmile:

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Känner lite likadant, & att dom kunde ansträngt sig lite mer att ge elbidragen till dom som drabbats hårdast & behöver det mest.
Dom med fasta elavtal med låga priser ska inte ha del av detta, & det kan inte vara svårt att ta in den informationen.

Heller inte företag som tjänar feta pengar & redan har kompenserat med högre priser för att täcka upp kostnader.

Och 50 & 79 öre täcker ju inte ens momsen på räkningarnas totalbelopp.
Jag betalade i sep 2022 4,90kr totalt per kWh.......Och får tillbaks en 50-åring

Räkningen i sep 2022 var 2039 kr för 416 kWh, & kommer på den månaden få tillbaka HELA 208 kr
Och jag har minskat min förbrukning med 60%, så här kommer "tacken" för det.
Ska man ha bidrag för att man valt ett avtal som visade sig vara dåligt? Rörligt är i allmänhet billigare men medför en risk. Ska staten då träda in om risken faller ut?
Jag håller inte med dig. Om det nu ska vara ett stöd så är förslaget som ligger helt klart en av de bättre tänkbara varianterna. Mycket bättre än det förra. Men det är ju inte utformat av politiker.

• Gilla
Öckeröhus och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det påstås ju att medelspotpriset var 125 respektive 154 öre/kWh under perioden i elområde 3 och 4. Oklart om det är inklusive eller exklusive moms.

Om det är det senaste så borde väl momsen betalas tillbaka också?

Om det är inklusive moms så är ju sänkningen 40% respektive 51% av spotpriset. Inte så illa. Ni som betalar betydligt mer än så, vad har ni för elavtal? En fast avgift med högst några tior per månad och ett påslag med högst något tiotal öre per kWh är rimligt. Bortse ifrån nätavgifterna i detta sammanhang.

Återbetalningen sänker detta till 75 öre/kWh, så fortfarande ca 65-70% högre än elområde 2 respektive 1. Men en del norrlänningar tycker ändå det är orättvist!
Det är ju hela elmarknaden inkl deras avgifter som är HELT skev!

Jag har efter elbidraget betalt 4,40 kr/kWh i september.....4,40 kr på sensommaren!

• Gilla
kortis
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är ju hela elmarknaden inkl deras avgifter som är HELT skev!

Jag har efter elbidraget betalt 4,40 kr/kWh i september.....4,40 kr på sensommaren!
Hur ska priset sättas då? Ska det vara fast pris och ransonering i stället?

D Daniel 109 skrev:
bidrag för att man valt ett avtal som visade sig vara dåligt?
Du resonerar helt sinnessjukt!

Det är ju elmarknaden i sin helhet som barkat iväg åt helvete, inte att jag "glidit över" till rörligt pris efter mitt avtal tog slut & inte ville teckna nytt på 400 öre!

Och du jämför elavtal med typ ett mobilabonnemang, vilket för mig också är helt skruvat, och håller allmänt inte med dig på många punkter överhuvud taget.

Det var en ny definition av sinnessjukt.

D Daniel 109 skrev:
Det var en ny definition av sinnessjukt.
Ja du tycker det ju är helt okey & rätt att kWh priset för el gått från ca 1 kr inkl allt till 4-5 kr d.v.s 4-500%, det är du nog rätt ensam om då Sverige haft en stabil prisvärd el i alla urminnes tider och hela Sverige dessutom är uppbyggt på just det.

Och kapitalism kommer garanterat inte göra Sverige bättre som du verkar tro.
Och att småfolket/arbetarklassen betalar "guld" bara för att kunna ha 19 grader inne, medans energikrävande stora företag som genererar miljarder i vinst samtidigt betalar "småpengar" är också en skev "balans".

Utan "småfolket" blir inget energikrävande företag eller något annat heller för den delen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Så är det inte. Elpriset är samma oavsett vem du är eller hur mycket du köper.

Du svarade inte på hur du tycker att elpriset ska sättas.

Magnus E K
J jawen skrev:
Ja du tycker det ju är helt okey & rätt att kWh priset för el gått från ca 1 kr inkl allt till 4-5 kr d.v.s 4-500%, det är du nog rätt ensam om då Sverige haft en stabil prisvärd el i alla urminnes tider och hela Sverige dessutom är uppbyggt på just det.

Och kapitalism kommer garanterat inte göra Sverige bättre som du verkar tro.
Och att småfolket/arbetarklassen betalar "guld" bara för att kunna ha 19 grader inne, medans energikrävande stora företag som genererar miljarder i vinst samtidigt betalar "småpengar" är också en skev "balans".

Utan "småfolket" blir inget energikrävande företag eller något annat heller för den delen.
Om priset går från 1 kr till 4-5 kr så är det inte en ökning på 4-500%. Det är en ökning på 300-400%. 100% ökning är en fördubbling, 200% ett trefaldigande, 300% ett fyrfaldigande etc. (Skriver detta för att rätta det rena faktafelet i dina senaste inlägg. Orkar inte försöka kommenter allt det andra tokiga.)

• Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kritiken är kanske befogad OM det är så att fastighetsbolaget får någon slags elkostnadskompensation i vinter (vilket vi inte vet än hur den utformas), men den INTE kommer hyresgästerna tillgodo. Dvs, hyresgästerna får betala för ett elpris på 3 kr/kWh, men fastighetsbolaget får kompensation och bara betalar säg 2 kr/kWh (eller vad det nu kan landa på), utan att kompensera hyresgästerna.
Nu har du glömt att denna regeringen gillar företag och inte vanliga människor.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det återstår att se om denna regering kan röja upp i träsket och förbättra tillvaron för vanliga människor. Den förra regeringen har vi facit på att de bara gillade sig själva och sin symbolpolitik. Resultatet är ett totalt haveri på de flesta samhällsområden.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det återstår att se om denna regering kan röja upp i träsket och förbättra tillvaron för vanliga människor. Den förra regeringen har vi facit på att de bara gillade sig själva och sin symbolpolitik. Resultatet är ett totalt haveri på de flesta samhällsområden.
Ingen som helst risk att det händer..

Tidö-laget (för alla som surnade till när jag kallade dem brun-blåa laget) har fullt upp med att trycka ner alla som inte har två föräldrar som är, i rakt nedstigande led, släkt med Gustav Vasa.

• Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur ska priset sättas då? Ska det vara fast pris och ransonering i stället?
4653Mw är vad vi exporterar just i detta ögonblick varför skulle det bli ransonering?
Ett energibolag kan ju sätta det pris de vill utifrån sin produktionskostnad som man gör med ex pennor o bilar det gick ju utmärkt för ett antal år sedan varför skulle det inte gå nu?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
K kortis skrev:
4653Mw är vad vi exporterar just i detta ögonblick varför skulle det bli ransonering?
Ett energibolag kan ju sätta det pris de vill utifrån sin produktionskostnad som man gör med ex pennor o bilar det gick ju utmärkt för ett antal år sedan varför skulle det inte gå nu?
Därför att elen då inte räcker. Det är fler som vill köpa till det priset än det finns tillgänglig elmängd. Då räknar jag in även Tyskar och Danskar eftersom de finns på samma marknad.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om priset går från 1 kr till 4-5 kr så är det inte en ökning på 4-500%. Det är en ökning på 300-400%. 100% ökning är en fördubbling, 200% ett trefaldigande, 300% ett fyrfaldigande etc. (Skriver detta för att rätta det rena faktafelet i dina senaste inlägg. Orkar inte försöka kommenter allt det andra tokiga.)
Oj, Oj, Oj vilken stor skillnad!......Ja 3-400% är ju betydligt mer okey ELLER?
Du får gärna rätta felaktigheter i uträkningar, men ta inte focus från frågan.

• Gilla
  • Arg
senap och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.