966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det är en möjlig lösning när Oskarshamn fått 04 och O5, nuvarande produktion ryms väl i de befintliga ledningarna?K karlmb skrev:
Gränsen mellan elområdena är ju medvetet lagd och reaktorn O3 ligger ju i SE3 trots att staden Oskarshamn ligger i SE4.
Nej det behöver den inte, du har inte förstått hur elproduktion går till.D Daniel 109 skrev:
Det är inte generatorn som får problem om systemet svajar i hela landet.
Visst finns det av avsättning för Oskarshamn i SE3.F fribygg skrev:
Men ambitionen sägs ju vara att ta bort flaskhalsar och när man gör det så trollar man upp priset från SE4 till SE3 över en natt.
Det är nog för att Stockholmarna är rädda för det som SVK jobbar i så maklig takt med att bygga bort flaskhalsarna.
Någon snabb sjökabel lär vi aldrig få se.
Jo, det behöver den.K karlmb skrev:
Jag råkar veta hur en generator fungerar. Du har uppenbarligen ingen aning. Men enligt dig har jag ju fel när jag säger att du har fel.
Det här är inte en svår fråga. Generatorn MÅSTE rotera i synkront varvtal.
Jag jobbar med elbilar. Jag vet hur de fungerar.D Daniel 109 skrev:
Att ligga några grader efter magnetfältet är inte det som stoppar en elbil.
Och det händer ofta om man ser till vad en bil kan få utstå. En elbil är rätt svår att konstruera om man jämför med något som bara ska gå i samma 50 Hz vareviga sekund.
Men frekvensvariationer i hundramil-långa ledningar med utrustning som slår ifrån pga övertoner och överslag på olika sätt, det är en reell risk för SVK.
Jag bara ifrågasätter hur ofta det har hänt att man varit nära gränserna för allvarliga störningar som skulle kunnat lett till blackout i stora delar av landet.
Bara nån enstaka gång har frekvensen varit alarmerande låg den senaste månaden såvitt jag förstår.K karlmb skrev:Jag jobbar med elbilar. Jag vet hur de fungerar.
Och det händer ofta om man ser till vad en bil kan få utstå. En elbil är rätt svår att konstruera om man jämför med något som bara ska gå i samma 50 Hz vareviga sekund.
Men frekvensvariationer i hundramil-långa ledningar med utrustning som slår ifrån pga övertoner och överslag på olika sätt, det är en reell risk för SVK.
Jag bara ifrågasätter hur ofta det har hänt att man varit nära gränserna för allvarliga störningar som skulle kunnat lett till blackout i stora delar av landet.
Nej, uppenbarligen gör du inte det.K karlmb skrev:Jag jobbar med elbilar. Jag vet hur de fungerar.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg