D Daniel 109 skrev:
Om ledningen bottnas blir det ju kapacitetsavgifter. Det fungerar på samma sätt som mellan de Svenska elområdena.
Och varför är den bottnad samtidigt som Norge inte kan leverera?

Ja fixa "ström-balansen" i systemen :rofl:

K karlmb skrev:
Lägg en sjökabel från Oskarshamn till Skåne så har du löst det problemet
Se3/4 snittet är ju ett konstruerat problem som är lätt att lösa på ett par år om man tänker lite utanför boxen.
Det är en möjlig lösning när Oskarshamn fått 04 och O5, nuvarande produktion ryms väl i de befintliga ledningarna?

Gränsen mellan elområdena är ju medvetet lagd och reaktorn O3 ligger ju i SE3 trots att staden Oskarshamn ligger i SE4.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör den inte. Det handlar om sekunder.
Generatorn måste rotera i synkront varvtal för att kunna leverera något. Vad svängmassan gör är att dämpa frekvensvariationer något.
Nej det behöver den inte, du har inte förstått hur elproduktion går till.
Det är inte generatorn som får problem om systemet svajar i hela landet.

F fribygg skrev:
Det är en möjlig lösning när Oskarshamn fått 04 och O5, nuvarande produktion ryms väl i de befintliga ledningarna?

Gränsen mellan elområdena är ju medvetet lagd och reaktorn O3 ligger ju i SE3 trots att staden Oskarshamn ligger i SE4.
Visst finns det av avsättning för Oskarshamn i SE3.
Men ambitionen sägs ju vara att ta bort flaskhalsar och när man gör det så trollar man upp priset från SE4 till SE3 över en natt.
Det är nog för att Stockholmarna är rädda för det som SVK jobbar i så maklig takt med att bygga bort flaskhalsarna.
Någon snabb sjökabel lär vi aldrig få se.

K karlmb skrev:
Nej det behöver den inte, du har inte förstått hur elproduktion går till.
Det är inte generatorn som får problem om systemet svajar i hela landet.
Jo, det behöver den.
Jag råkar veta hur en generator fungerar. Du har uppenbarligen ingen aning. Men enligt dig har jag ju fel när jag säger att du har fel.
Det här är inte en svår fråga. Generatorn MÅSTE rotera i synkront varvtal.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Någon snabb sjökabel lär vi aldrig få se.
Nej, det är mycket bättre och billigare att bygga de nya reaktorerna i skåne än att dra långa och dyrbara kablar, det insåg man redan då man projekterade Barsebäck.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det behöver den.
Jag råkar veta hur en generator fungerar. Du har uppenbarligen ingen aning. Men enligt dig har jag ju fel när jag säger att du har fel.
Det här är inte en svår fråga. Generatorn MÅSTE rotera i synkront varvtal.
Jag jobbar med elbilar. Jag vet hur de fungerar.
Att ligga några grader efter magnetfältet är inte det som stoppar en elbil.
Och det händer ofta om man ser till vad en bil kan få utstå. En elbil är rätt svår att konstruera om man jämför med något som bara ska gå i samma 50 Hz vareviga sekund.
Men frekvensvariationer i hundramil-långa ledningar med utrustning som slår ifrån pga övertoner och överslag på olika sätt, det är en reell risk för SVK.
Jag bara ifrågasätter hur ofta det har hänt att man varit nära gränserna för allvarliga störningar som skulle kunnat lett till blackout i stora delar av landet.

F fribygg skrev:
Nej, det är mycket bättre och billigare att bygga de nya reaktorerna i skåne än att dra långa och dyrbara kablar, det insåg man redan då man projekterade Barsebäck.
Givet då att man inte har lika feta kablar ut från landet som idag...

K karlmb skrev:
Och det händer ofta om man ser till vad en bil kan få utstå. En elbil är rätt svår att konstruera om man jämför med något som bara ska gå i samma 50 Hz vareviga sekund.
Men frekvensvariationer i hundramil-långa ledningar med utrustning som slår ifrån pga övertoner och överslag på olika sätt, det är en reell risk för SVK.
Jag bara ifrågasätter hur ofta det har hänt att man varit nära gränserna för allvarliga störningar som skulle kunnat lett till blackout i stora delar av landet.
Bara nån enstaka gång har frekvensen varit alarmerande låg den senaste månaden såvitt jag förstår.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Givet då att man inte har lika feta kablar ut från landet som idag...
De befintliga kablarna lär vi få dras med, de har väl decenniers beräknad livslängd?

F fribygg skrev:
Bara nån enstaka gång har frekvensen varit alarmerande låg den senaste månaden såvitt jag förstår.
Ja, det låter sannolikt.
SVK kanske har något att lära av oss i bilindustrin. Där har vi lite annan miljö att leva i.

F fribygg skrev:
De befintliga kablarna lär vi få dras med, de har väl decenniers beräknad livslängd?
Jo, de är den godtyckliga konstanten för vårt arma land. 70%-regeln däremot kan åtgärdas med ett penndrag.
Eller prismodellen på Nordpool.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, uppenbarligen gör du inte det.

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
J JohanLun skrev:
Hur får man namnet besserwisser i sin profil?

Sätter man det själv?
Jajamän!
Jag vet bäst och mest men meisterbesserwisser saknas ännu, tyvärr. Så det fick bli Allvetare, en som vet allt. :love:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.