Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Inte? ... när är det bäst att binda då?
Generellt sett aldrig.
I efterhand visar det sig emellanåt att bundet hade lönat sig men det är inget man vet innan (om man inte har en spåkula)
Att tro att ett flerårigt bundet pris blir billigare bara för att vi just vid bindningstillfället har en lägre (säsongsvarierad) spot finns inga belägg för.

• Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
Inte? ... när är det bäst att binda då?
Det finns ingen specifik tidpunkt som generellt sett är billigare än andra.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen specifik tidpunkt som generellt sett är billigare än andra.
Det jag vet är att vinter är inte fördelaktigt iaf

• Gilla
1
  • Laddar…
Det jag vet är att vinter är inte fördelaktigt iaf
Denna vintern nej, men det beror på prisnivån mer än att det är just vinter.
Gå tillbaka senaste 10åren så är jag ganska säker på att ett flerårigt bundet avtal INTE varit dyrare om du tecknat Januari än annars under året...
Varför?
Jo för att oberoende av NÄR på året du tecknar 1,2 eller 3årigt avtal så innehåller avtalet EXAKT lika många dagar i december o januari som dom gör i juli o augusti..:!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
EI svarar så här:
”Nej, många tror att det är billigare att binda sitt elpris på sommaren, men det finns inget tydligt mönster som visar att det är så. Vi följer prisutvecklingen dag för dag, året runt, och ibland har det varit bäst att binda på sommaren, ibland på hösten, vintern eller våren. Så det finns med andra ord ingen anledning att gå och vänta på rätt tillfälle att teckna elavtal.”

finnansportalen.se menar att februari-mars är bäst. https://www.finansportalen.se/mars-basta-manaden-att-binda-elavtalet/

Så nej, det är inte billigast på sommaren.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja jo.. Men de kan iallafall få bättre villkor...
Och köper ingen pga dåliga villkor för de anställda så bör det bli bättre.. Eller hur?
Man ska akta sig för att ett låglöneland är enbart dåligt. Det är enorma skillnader på arbetsplatser även där.

P
K Nils Andersson1 skrev:
Man ska akta sig för att ett låglöneland är enbart dåligt. Det är enorma skillnader på arbetsplatser även där.
Jo visst är det de..
Men sett över lag så är det en enorm skillnad på villkor och lön...

Maskintok skrev:
Ja fast elpris ja...
Skärmdump av hemsida som visar medelspotpriser på el per kWh i olika elområden i Sverige med notifieringsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av elpriser per kWh för olika elområden i Sverige på E.ON:s webbsida.
Skapa konto

T Tomasmexitegel skrev:
Därför att "h" inte fungerar på mitt tangentbord, men jag tror alla fattar mitt budskap ändå.
Du skriver ju fler ord med bokstaven h i ditt inlägg så den förklaringen tror jag inte på.
Det heter kWh när man mäter energi (det vi betalar för).
Det heter kW när man talar om hur stark en motor är (som alternativ till hästkrafter).

• Skärmdump av ett foruminlägg om förbrukning av el med markerad text och kommentar.
    Skapa konto
P
S senap skrev:
Du skriver ju fler ord med bokstaven h i ditt inlägg så den förklaringen tror jag inte på.
Det heter kWh när man mäter energi (det vi betalar för).
Det heter kW när man talar om hur stark en motor är (som alternativ till hästkrafter).
förbrukning kWh
effekt kW..

R Rolles skrev:
Delar inte uppfattningen att vi har elbrist men väl att vi har matbrist då vi importerar 50% av vår mat. Ursäkta avvikelser från ämnet :thinking:
Vad exakt har det med mitt citerade inlägg att göra?

Z Zodde skrev:
Vad exakt har det med mitt citerade inlägg att göra?
Det blev fel, får nog göra egen tråd

Maskintok skrev:
förbrukning kWh
effekt kW..
Om vi ska vara riktigt tydliga då får vi skriva:

- Energi mäts i kWh och på en elräkning betalar man för ”förbrukad” elektrisk energi.
(Har man solceller så kan det bli tal om genererad energi.)

- Effekt kan mätas som både aktiv effekt [kW] reaktiv effekt [kVAr] och skenbar effekt [kVA]. Det är enbart den momentana aktiva effekten P integrerat över tiden som vi betalar för och därför blir det sorten kW för den aktiva effekten.

- Slutligen gäller att
Energi [kWh] = (Aktiv) Effekt [kW] gånger Tid [h]

• Gilla
1
  • Laddar…
P
S senap skrev:
Om vi ska vara riktigt tydliga då får vi skriva:

- Energi mäts i kWh och på en elräkning betalar man för ”förbrukad” elektrisk energi.
(Har man solceller så kan det bli tal om genererad energi.)

- Effekt kan mätas som både aktiv effekt [kW] reaktiv effekt [kVAr] och skenbar effekt [kVA]. Det är enbart den momentana aktiva effekten P integrerat över tiden som vi betalar för och därför blir det sorten kW för den aktiva effekten.

- Slutligen gäller att
Energi [kWh] = (Aktiv) Effekt [kW] gånger Tid [h]
Det var ord och inga noter.. :rofl:
Jajemän tack(y)

• Gilla
senap
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.