950 898 läst ·
10 396 svar
951k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
har för mig att effektskatten togs bort 2018/2019?C cbrolin skrev:Vindkraften är bara billig eftersom den subventioneras via certifikaten. Den riktiga kostnaden är betydligt högre än vad som redovisas. Kärnkraften belastades istället med effektskatt eftersom den är så effektiv. Dessutom levererar kärnkraften ström i alla väder och stabiliserar elnätet. Vindkraft har ingen av dessa fördelar.
Så ägarna till Pumpkraftverken ska "ta mer betalt" så lönar det sig oavsett?C cbrolin skrev:
Primitivt resonemang, ägarna bestämmer inte priset, det finns nåt som heter marknadspris...
Och marknadspriset bestäms av dem som producerar billigast. När alla andra alternativ är uttömda så är det producenten som bestämmer priset.Z Zodde skrev:
VAatenfall säger "Vattenfalls egna interna krav i pågående och kommande svenska landbaserade vindkraftsprojekt är att våra vindkraftsparker ska vara lönsamma utan något stöd som exempelvis elcertifikat.C cbrolin skrev:
Fast VF kanske inte har samma expertis som den som finns här på BS...
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Man kan gärna informera sig om vad VD på Vattenfall, en av de större statliga etablissemangen, har för lön. Jag garanterar att det höjer några ögonbryn. Anna Borg heter personen.
Det man undrar är givetvis hur lönen kan motiveras, en av de mest extrema löner man kan se i vårt land idag.
Det man undrar är givetvis hur lönen kan motiveras, en av de mest extrema löner man kan se i vårt land idag.
hon är en överbetald marionett , förra vd´n motsatte sig nerläggning av kärnkraft och fick sparken har jag för migH Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
oss har eon skickat påminnelser både via sms och email för att vi inte skulle missa att ändra minst en månad innan. Hade du inte angett telefon och email till dom? låter osannolikt att de bara påminner vissa och inte andra.C Chentin skrev:Jag hade bundet i tre år. Försökte byta leverantör 18 dagar innan avtalet skulle gå ut, men var 12 dagar sen visade det sig.
Som tack för att jag inte kom ihåg att byta >30 dagar innan aktuellt avtal gick ut, belönade mig E.on med ett 12 månaders fast abonnemang. Från 66 öre/kWh till 147 öre. Räknar med att få en räkning på mellan 6 - 7 000:- nu i januari.
Kunde inte ha blivit sämre.
Behöver jag nämna hur jag känner för Eon?
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Ok. Här är svaret på vad Vattenfalls VD Anna Borg lyfter i lön per månad i detta statliga bolag:
https://www.publikt.se/nyhet/kvinnor-i-lonetopp-bland-statliga-bolagschefer-23362
Så var det med det, och det är gamla siffror.
https://www.publikt.se/nyhet/kvinnor-i-lonetopp-bland-statliga-bolagschefer-23362
Så var det med det, och det är gamla siffror.
Medlem
· Sverige
· 5 655 inlägg
Vattenfalls VD kasserar alltså in 1.3 miljoner. Per månad, i detta statliga bolag-
Nu får man fundera litet…
Nu får man fundera litet…
Det är därför de höjer elpriset nu. Men jag betalar fortfarande 10 öre/kWh på min el oavsett hur den är producerad. Vart går de pengarna nu?Z Zodde skrev: