966 214 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Från TT:M masseman33 skrev:
"Karlshamnsverket är vintertid ett reservkraftverk för Svenska kraftnät. Under 2021 behövdes det bara användas som reservkraftverk tre gånger och då bara några timmar varje gång. Det är betydligt vanligare att verket körs igång när elpriset är högt och det är lönsamt för verket att vara i bruk."
Men TT är MSM och du kanske inte håller dom trovärdiga?
och du svarar inte på minaZ Zodde skrev:
de kunde inte förutspå priserna i vinter och du litar på priserna för 2022,2023 och 2024
hittade detta på wikipedia....
tydligen är det danskarnas fel från början till elområdena
Den 1 november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden [1] till förändringen är en anmälan av Svenska kraftnät till EU-kommissionen från Dansk Energi år 2006.
Dansk Energi protesterade mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.
EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elområde
detta torde bevisa att vi kan inte strypa exporten fast vårt nät svajar och vi får effekt brist utan att bli anmälda till eu?
tydligen är det danskarnas fel från början till elområdena
Den 1 november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden [1] till förändringen är en anmälan av Svenska kraftnät till EU-kommissionen från Dansk Energi år 2006.
Dansk Energi protesterade mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.
EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elområde
detta torde bevisa att vi kan inte strypa exporten fast vårt nät svajar och vi får effekt brist utan att bli anmälda till eu?
Japp, att förutspå århundradets prisrally var det knappast nån som gjorde då massa nya inputs kom under löptiden. Innan dess har de haft mycket rätt sista 15åren. Idag känner man de nya inputs och tror priset ska ned.M masseman33 skrev:
Så när någon inte håller med dig så antar du att det måste vara något fuffens med "alias konto" (vad det nu är)? Nej, jag jobbar inte på SVK, men mitt konto är ett alias, jag är inte döpt till roadM masseman33 skrev:
Hur som helst är jag lite osäker på om jag minns fel nu för en snabbsökning gav att automatisk bortkoppling inte sker fören vid 48.8Hz. Är ganska säker på att jag läst 49.5 tidigare men jag orkar inte leta efter det nu. Långt ifrån 49.92 som det var igår är det hur som helst.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet...temdrift/styrel-och-forbrukningsfrankoppling/
Samma här, har blivit anklagad för att vara ett troll i Sossarnas eller vänsterns ”trollfabrik”R RoAd skrev:
Märkligt vad fantasin flödar när argumenten tar slut.
att tyskland skall stänga sina resterade 50%kk innan nästa nyår ser jag inte som att det kommer bli stabilare nästa vinter, den enda bas kraften de har kvar då är väl gas?Z Zodde skrev:
så vad kommer hända när de behöver ännu mer gas än nu för att kompensera för de sista 50%kk som försvunnit och vinden inte blåser?
de kommer importera ännu mer el!
enligt folk här så levererade putin mer än han skulle?Maskintok skrev:
så då undrar man, tog de inte höjd i gas beställningen för kärnkraften de skulle stänga ner?
hade de gjort det och lite som försäkring om vindsnurrorna inte ger något så hade detta inte varit lika illa
eller är det som andra här säger att putin drog åt kranen..
internet är så fullt av fake news och propaganda så man vet inte vad man skall tro längre
Nej Asien köpte mer än vad någon kunde tänka sig.M masseman33 skrev:enligt folk här så levererade putin mer än han skulle?
så då undrar man, tog de inte höjd i gas beställningen för kärnkraften de skulle stänga ner?
hade de gjort det och lite som försäkring om vindsnurrorna inte ger något så hade detta inte varit lika illa
eller är det som andra här säger att putin drog åt kranen..
internet är så fullt av fake news och propaganda så man vet inte vad man skall tro längre
Tyskland hann inte bygga ut vindkraften mer innan kärnkraftverken lades ner.
Sedan valde Sverige och Belgien samt fler länder att vilja ha en utredning om miljöpåverkan från nordstream 2.. detta gjorde öppnandet försenat..
Så många olika faktorer som lett till en stor sörja..
Låter snarare som att du gnäller!K Kenhasse skrev:Sluta gnälla över era elräkningar!
Jag har alltid haft bundet elpris för att ha en förutsägbarhet i mina kostnader, många tycker man är en idiot som har betalat alldeles för mycket för elen under så lång tid men nu får jag iallafall tillbaka en liten del av det jag betalat för mycket under alla år (ser det som en försäkringspremie), men alla ni som nu gnäller över höga elkostnader, tänk på vad ni har sparat under alla år istället då såna idioter som jag betalat för mycket. Är man inte riskbenägen ska man inte ha pengar på börsen eller obundet elpris.
Om man förlorar pengar på börsen så kommer inte regeringen med ngt tröstpaket men nu ska det daltas, ser ingen skillnad, tur för regeringen att även vi med fast elpris omfattas av tröstpaketet annars hade helvetet brutit ut .
Jag konstaterade bara att elpriset är sjukt mycket högre än förra året och att det är på en orimlig nivå
så då sitter tyskland med rörligt avtal och inte bundetMaskintok skrev:Nej Asien köpte mer än vad någon kunde tänka sig.
Tyskland hann inte bygga ut vindkraften mer innan kärnkraftverken lades ner.
Sedan valde Sverige och Belgien samt fler länder att vilja ha en utredning om miljöpåverkan från nordstream 2.. detta gjorde öppnandet försenat..
Så många olika faktorer som lett till en stor sörja..
kunde inte låta bli
att de inte hann bygga ut vindkraften innan de lägger ner kärnkraften tycker jag låter märkligt på två plan
dels att de bestämmer ju själva när kk skall läggas ner och att vindkraft är ju ingen baskraft att räkna med, mer bonus kraft?
borde det inte varit att de borde inte lagt ner kärnkraften innan de hade gas så det räcker?
Samma galningar som styr där som. styrde här... mps kusiner..M masseman33 skrev:så då sitter tyskland med rörligt avtal och inte bundet
kunde inte låta bli
att de inte hann bygga ut vindkraften innan de lägger ner kärnkraften tycker jag låter märkligt på två plan
dels att de bestämmer ju själva när kk skall läggas ner och att vindkraft är ju ingen baskraft att räkna med, mer bonus kraft?
borde det inte varit att de borde inte lagt ner kärnkraften innan de hade gas så det räcker?
Frankrike har gått annan väg och jag skulle tro att den är mer säker än Tysklands...