966 215 läst ·
10 396 svar
966k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jo men nu är det ju så att politiken orsakar problem med en del av vårt boende dvs uppvärmningen
Göte Fagerfjäll har skrivit många artiklar om den havererade Svenska energipolitiken. I den senaste artikeln redogör han för hur det gick till när de oansvariga galningarna skrotade fullt fungerande kärnkraftverk varav två var helt nyrenoverade.
https://blogg.elinor.se/2022/01/05/fran-ordning-till-kaos/
Det går att ur artikeln dra sina egna slutsatser om vilka energi-sabotörer man definitivt inte ska rösta på. Dessa kommer fram till valet att fortsätta sprida sina dimridåer och skylla ifrån sig. Detta får inte lyckas.
Att diskutera elpris utan politik är som alla förstår inte möjligt och detta är en mycket viktig faktor i vårt boende så jag hoppas att diskussionerna tillåts fortgå. Våra medmänniskor med små marginaler kommer att drabbas mycket hårt av det pågående vansinnet och många kommer tyvärr att få riktigt stora problem.
https://blogg.elinor.se/2022/01/05/fran-ordning-till-kaos/
Det går att ur artikeln dra sina egna slutsatser om vilka energi-sabotörer man definitivt inte ska rösta på. Dessa kommer fram till valet att fortsätta sprida sina dimridåer och skylla ifrån sig. Detta får inte lyckas.
Att diskutera elpris utan politik är som alla förstår inte möjligt och detta är en mycket viktig faktor i vårt boende så jag hoppas att diskussionerna tillåts fortgå. Våra medmänniskor med små marginaler kommer att drabbas mycket hårt av det pågående vansinnet och många kommer tyvärr att få riktigt stora problem.
Morsan fick sin räkning för december nyss, var ju lite orolig hur mycket det skulle bli.
Hon bor på Småländska Höglandet, det är väl elområde 3 då?
Huset är byggt 1912, hon har LLVP och elelement, varmvattenberedare på el.
ca. 180kvm i 2 våningar med källare och riktig vind.
Hon håller ca. 21 grader i vardagsrum och kök.
I sovrummet mindre, hon vill inte ha för varmt där, sover bättre då säger hon.
fakturan hamnade på ca 1300:-, så jag antar att hon har bundet avtal. (hon visste inte riktigt)
nu är ju hon mestadels 1 person i hushållet, så det spelar ju in.
Märkligt ändå att det kan vara sån skillnad...
fakturan hamnade på ca 1300:-, så jag antar att hon har bundet avtal. (hon visste inte riktigt)
Redigerat:
Jag sitter på rörligt avtal och en totalfaktura på ca 8k för dec. Jag utnyttjade dock situationen med stigande terminpriser att spekulera i elcert med hävstång på börsen till kommande elfakturor med positivt resultat. Om februari inte blir extrem så kommer jag ur denna mardrömsvinter nära noll skillnad mot föregående år då vinsten får täcka mellanskillnaden. Ger lite andrum att invänta (förhoppningsvis) lägre priser längre fram så att man kan kika på att binda sig. Inte så sugen på runt 100 öre som i dagsläget.
Räknar du ”bara” förbrukningskostnaden då? Min el blev 13500kr för 4100kwhC carl fabian skrev:Ja tyckte elpriset var hutlöst när jag fick fakturan ,men känner mig nöjd nu när jag läst hur dyrt många fått betala
Jag själv hus byggt 1956,235kvm +garage 35 kvm som jag värmer upp.Bergvärme samt ftx-ventilation ,nya 3-glasfönster.Förbrukning dec. 3216kWh x192,59 öre så totalt med moms 7743kr
Men håller med om att miljömupparna verkar tycka vi skall gå tillbaks till häst och vagn samt ha vaddmalskläder inne ,måtte dom dårarna försvinnna ur riksdagen
Det är det där med definition. Vilka är ”Vanligt folk” du menar? Undrar baraH Harald Blåtumme skrev:
Redigerat:
Jag blir så jävla förbannad när jag ser miljöpartister på havet i sina segelbåtar. Dom har både segel samt kan nyttja kraften i havets naturliga strömmar. Men likt förbannat så åker dieselmotorn igång så fort det slutar blåsa.
Men värmen är kanske er enda gemensamma parameter?Dan1891 skrev:
Morsan fick sin räkning för december nyss, var ju lite orolig hur mycket det skulle bli.