D djanlov skrev:
stora serverhallar har fortfarande subventioner
Länka gärna källa på det, jag tror inte att det är så.

P
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Ett förslag skickades 2018/2019 till Maggan, dåvarande finansminister men mig veterligen så ligger subventionerna kvar..

P
J Jeppson skrev:
Ett förslag skickades 2018/2019 till Maggan, dåvarande finansminister men mig veterligen så ligger subventionerna kvar..
Japp..
Bör nog upp i riksdagen som motion.. :thinking:

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Ok, men det där innebär egentligen att dom betalar samma skatt som alla andra industrier.
När dom först etablerade sig i Sverige så klassade man dom inte som en industri, eftersom dom inte producerade någon fysisk produkt.
I och med detta betalade dom samma skatt som vi privatkunder.
Sedan blev dom industriklassade, och betalar således samma skatt som alla andra industrier, en avsevärt lägre skattesats.
Detta gjorde man för att jämställa med grannländerna.
Rätt eller fel, men vet inte om jag vill kalla det subvention.

P
Hannuse Hannuse skrev:
Ok, men det där innebär egentligen att dom betalar samma skatt som alla andra industrier.
När dom först etablerade sig i Sverige så klassade man dom inte som en industri, eftersom dom inte producerade någon fysisk produkt.
I och med detta betalade dom samma skatt som vi privatkunder.
Sedan blev dom industriklassade, och betalar således samma skatt som alla andra industrier, en avsevärt lägre skattesats.
Detta gjorde man för att jämställa med grannländerna.
Rätt eller fel, men vet inte om jag vill kalla det subvention.
bedriver man verksamhet så ska man ju skatta efter vilken del i samhället man påverkar också..

Så om de gör av med stora mängder av energi. så skall de betala samma skattesats som vi vanliga dödliga. allt annat är en subvention för dessa verksamheter..

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
407kWh kostade mig med rörligt pris i Se4 1674kr inklusive alla tänkbara avgifter för december.

Inte så blodigt. Trist för alla som blivit pålurade att investera i värmepumpar för stora pengar utan att göra någon besparing på det nu. Fast har man bott i Sverige några år bör man ju veta att goda gärningar alltid bestraffas.

Vore intressant att se hur orderböckerna ser ut för Pellets/vedpanne och kamintillverkare nu.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
G GVR4 skrev:
407kWh kostade mig med rörligt pris i Se4 1674kr inklusive alla tänkbara avgifter för december.

Inte så blodigt. Trist för alla som blivit pålurade att investera i värmepumpar för stora pengar utan att göra någon besparing på det nu. Fast har man bott i Sverige några år bör man ju veta att goda gärningar alltid bestraffas.

Vore intressant att se hur orderböckerna ser ut för Pellets/vedpanne och kamintillverkare nu.
Bör vara en stor orderuppgång.
ved kommer att kunna säljas enklare om jag tänker rätt framöver...

Elområde 3 göteborg.

December 1349kWh för 1748kr ink moms (inklusive elbil 214kWh). Inte så blodigt.

Rörligt avtal men har lite vindkraftandelar så 724kWh av dessa kostade 29öre ink moms istället för det rörliga priset på 243öre ink moms.

Hus 185kvm +70kvm källare och 25kvm garage.
Byggt 1936 men tillbyggt och tilläggsisolerat 2010. Konverterade också från direktel till bergvärme. Fantastisk bra investering!

Solcellerna gav 35kWh i dec så de är nästan försumbart.

Maskintok skrev:
bedriver man verksamhet så ska man ju skatta efter vilken del i samhället man påverkar också..

Så om de gör av med stora mängder av energi. så skall de betala samma skattesats som vi vanliga dödliga. allt annat är en subvention för dessa verksamheter..
Ja, så kan man också se det.
Men egentligen skulle väl alla de andra industrierna skatta likadant då, eller?
Tänker på alla tillverkningsindustrier i Sverige, det blir oerhört kännbart, och vi kanske förlorar dom när till exempel Finland har förmånligare regler?
Industribeskattningen på energi har ju funnits väldigt länge, och att ändra den spelplanen nu är nog ett digert jobb.

R
G GVR4 skrev:

Vad menar du med "utan besparing"? Högre elpris innebär väl en större besparing i rena pengar räknat?

P
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, så kan man också se det.
Men egentligen skulle väl alla de andra industrierna skatta likadant då, eller?
Tänker på alla tillverkningsindustrier i Sverige, det blir oerhört kännbart, och vi kanske förlorar dom när till exempel Finland har förmånligare regler?
Industribeskattningen på energi har ju funnits väldigt länge, och att ändra den spelplanen nu är nog ett digert jobb.
Ja det bör iallafall sättas en högre beskattning på dessa hallar än man har nu..
Men använder man mycket energi i tider där energin då sticker i höjden prismässigt så borde de få sig en extra avgift..
speciellt när de haft subvention sedan länge..

G GVR4 skrev:

Många som avslöjar sin låga intelligens i tråden. Men det här inlägget ligger nog i topp just nu.

• Gilla
Danielserpentin
  • Laddar…
P
B Boende45 skrev:
Många som avslöjar sin låga intelligens i tråden. Men det här inlägget ligger nog i topp just nu.
Hur tänkte du nu?
delge oss din stora intelligens...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad menar du med "utan besparing"? Högre elpris innebär väl en större besparing i rena pengar räknat?
Tänkte jämfört med om dom investerat i ved eller pellets istället

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.