Z Zodde skrev:
ESA har redan begärt svar från Norge hur begränsningar öht kan vara i linje med gällande avtal sa de precis på radion.
ESA har knappast med det här att göra! Däremot Entsoe
https://www.entsoe.eu/ eller Acer, https://www.acer.europa.eu/
Eller har de bröderna Stare och Sholz pratat ihop isg....
Korkat är det och en sak i den långa raden av fel i elhandelsavtalet!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men vi har ju inte den typen subvention heller. Eller menar du att den minska mycket i Norge?
Tror du själv på att det "minskar" Norges invånares elkonsumtion ( som EU rekommendation innebär), när dom som rikt land får betala 70 öre/kWh & 10% av det över för hela förbrukningen?

Jo säkert!.......Typ som att diskutera om man undviker att köpa kaffe, för att det helt plötsligt kostar 2 kr mer :rolleyes:

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men vi har ju inte den typen subvention heller. Eller menar du att den minska mycket i Norge?
Privata konsumtionen har minskat i både Sverige och Norge. Hade varit intressant med siffror för att jämföra …

P paralun skrev:
ESA har knappast med det här att göra! Däremot Entsoe
[länk] eller Acer, [länk]
Eller har de bröderna Stare och Sholz pratat ihop isg....
Korkat är det och en sak i den långa raden av fel i elhandelsavtalet!
Varför säger du att ESA inte har med det här att göra?
Vem kan ESAs uppdrag?

ESA själva, eller du??:rofl:
Föreslår du hör av deg till dom och säger att det inte är deras bord.
Eller kollar upp lite fakta innan man självsäkert öser ur sig felaktigheter

Esa følger nøye med på hva som skjer i det norske kraftmarkedet.”

Nøye = noggrant
https://www.dn.no/energi/strom/norg...r-pa-kraftmarkedet-i-eos-bekymrer/2-1-1394726

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Privata konsumtionen har minskat i både Sverige och Norge. Hade varit intressant med siffror för att jämföra …
Ja, verkligen. Har det verkligen minskat märkbart för de abonnemang som fått stöd?

D Daniel 109 skrev:
Ja, verkligen. Har det verkligen minskat märkbart för de abonnemang som fått stöd?
Japp. Fördubblad kostnad svider den också även om 3-4 dubblad svider ännu mer…
Är själv ned 20% jmf med dec 2021 som i sin tur var ned 12% jmf med dec 2020.
Alla jag känner har ordentligt lägre förbruk. Skulle dock gärna vilja se siffror på landsbasis.

Z Zodde skrev:
Japp. Fördubblad kostnad svider den också även om 3-4 dubblad svider ännu mer…
Bullshit, om man nu talar i verkliga termer!

En liten liten nedgång ifrån SKYHÖGA nivåer, är inget man ens behöver diskutera över huvud taget.
Det blir bara patetiskt om vi ska relatera till Sveriges situation, och det blir en form av kränkning t.o.m

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det förklarar ju varför du upprepar samma felaktigheter om och om igen...
Tvärtom, jag slipper då upprepa samma svar till hen gång på gång, eftersom det aldrig går in. (Låtsas hen)

J jawen skrev:
Bullshit, om man nu talar i verkliga termer!

En liten liten nedgång ifrån SKYHÖGA nivåer, är inget man ens behöver diskutera över huvud taget.
Det blir bara patetiskt om vi ska relatera till Sveriges situation, och det blir en form av kränkning t.o.m
Vad är bullshit?
Skulle en enskild familj i Norge inte spara på ström när kostnaden är dubbelt så hög bara för att Svenska familjer har det värre?

Z Zodde skrev:
Vad är bullshit?
Skulle en enskild familj i Norge inte spara på ström när kostnaden är dubbelt så hög bara för att Svenska familjer har det värre?
Definiera "spara ström" !

J jawen skrev:
Definiera "spara ström" !
Minska konsumtionen

• Älska
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Minska konsumtionen
Men LÄGG AV!

Så om man minskar sin årsförbrukning ifrån 28.000 kWh till 27.999 kWh. så har man ju minskat sin konsumtion.
Men den blir LÖJLIG i sammanhanget!

J jawen skrev:
Men LÄGG AV!

Så om man minskar sin årsförbrukning ifrån 28.000 kWh till 27.999 kWh. så har man ju minskat sin konsumtion.
Men den blir LÖJLIG i sammanhanget!
Ditt påhittade exempel var löjligt ja.

Z Zodde skrev:
Ditt påhittade exempel var löjligt ja.
Du kränker oss svenskar nu, som faktiskt betalar "kalaset" och fryser.
Fast du vet om det va, men skiter i det för när man själv inte drabbas så brukar ju saker vara "BARA"....Och "jag också" & "jag förstår".....Fast det bara är bullshit, man förstår aldrig förens man betalar för det själv.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du kränker oss svenskar nu, som faktiskt betalar "kalaset" och fryser.
Fast du vet om det va, men skiter i det för när man själv inte drabbas så brukar ju saker vara "BARA"....Och "jag också" & "jag förstår".....Fast det bara är bullshit, man förstår aldrig förens man betalar för det själv.
Du talar bara för dig själv. ”Vi svenskar”-tugget kan du släppa. Vet faktiskt inte hur du kan bli kränkt av att vi diskuterar nivån på el-konsumtionsminskningen i Norge och Sverige…?

Du är den ende av alla svenskar jag diskuterat elpris/konsumtion/stöd med som klarar av att bli kränkt.

Men det ligger i tiden har jag förstått. Rättigheten att bli få kränkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.