1 070 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elradiatorer
Medlem
· Västra Götalands län
· 32 inlägg
Hej!
Vet inte om detta ska in här eller under värme, men jag gör ett försök!
Byter ut mina gamla plåtradiatorer mot nya från Myson(Jag vet att jag egentligen inte får, men det är inte frågan!). När jag demonterar så är de gamla elementen jordade - men inte de nya från Myson! Det är 400 v och 2 fas radiatorer. Har satt ditt 2 st än så länge och provat och de fungerar. Spelar detta någon roll? Kan det hända något jmft med de gamla som var jordade? Ska jag skita i dem och satsa på ett annat märke? Har ingen JFB ännu, men kommer en efter nyår då jag ska börja renovera badrummet.
//Marcus
Vet inte om detta ska in här eller under värme, men jag gör ett försök!
Byter ut mina gamla plåtradiatorer mot nya från Myson(Jag vet att jag egentligen inte får, men det är inte frågan!). När jag demonterar så är de gamla elementen jordade - men inte de nya från Myson! Det är 400 v och 2 fas radiatorer. Har satt ditt 2 st än så länge och provat och de fungerar. Spelar detta någon roll? Kan det hända något jmft med de gamla som var jordade? Ska jag skita i dem och satsa på ett annat märke? Har ingen JFB ännu, men kommer en efter nyår då jag ska börja renovera badrummet.
//Marcus
om de har en symbol för dubbelisolering som ser ut som en fyrkant i en annan fyrkant så behövs ej jord
Symbol för dubbbelisolering, apparater som har denna symbol brukar benämnas klass II-utrustning och behöver ingen skyddsjord:

Medlem
· Västra Götalands län
· 32 inlägg
Visst fanns det en sådan fyrkant! Det står IP 24 och det är väl fullt tillräckligt i torra utrymmen? Koplingsdosorna jag köpt har IP 44 och det är "overkill" som jag fattat det dock!
//Marcus
//Marcus
IP20 räcker i normala torra utrymmen
Klicka här för att svara