1 819 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Elradiator - hur mycket brukar de avvika från märkeffekt?
Bytte radiatorer i vårt fritidshus härom året. Två radiatorer på 1250 + 800 = 2050W har ersatts med 2 x 1000 = 2000W. Vi kompletterar med vedeldning de kallaste vinterdagarna, så det är inte dimensionerat för att klara komforttemperatur med enbart el hela året.
Vi har med tiden dock märkt att de nya radiatorerna inte verkar klara samma temperaturdifferens som de gamla. Så i helgen kopplade jag in en energimätare för att se om radiatorerna verkligen ger vad som utlovas. Vid tillslag drar de ca. 900W för att sedan snabbt sjunka och stabilisera sig runt 850W. Noterar förvisso att nätspänningen är ganska låg - den pendlar runt 210 - 220V, men det motsvarar ju inte riktigt effektavvikelsen.
Det känns som att angiven effekt är vad radiatorn drar med kall glödtråd, dvs snarare en märkeffekt än faktiskt levererad värmeeffekt. Vilket var lite av en överraskning för mig.
Någon som en uppfattning om vad man kan förvänta sig? Någon annan som mätt?
Vi har med tiden dock märkt att de nya radiatorerna inte verkar klara samma temperaturdifferens som de gamla. Så i helgen kopplade jag in en energimätare för att se om radiatorerna verkligen ger vad som utlovas. Vid tillslag drar de ca. 900W för att sedan snabbt sjunka och stabilisera sig runt 850W. Noterar förvisso att nätspänningen är ganska låg - den pendlar runt 210 - 220V, men det motsvarar ju inte riktigt effektavvikelsen.
Det känns som att angiven effekt är vad radiatorn drar med kall glödtråd, dvs snarare en märkeffekt än faktiskt levererad värmeeffekt. Vilket var lite av en överraskning för mig.
Någon som en uppfattning om vad man kan förvänta sig? Någon annan som mätt?
Om man jämför med märkeffekten vid nominell spänning, 230 V, så verkar det vara OK.
Vid 210 V kan du räkna med en teoretisk effekt omkring 835 W.
Sen får man också tänka på det här med tillverkningstoleranser och mätarens noggrannhet.
Så dina radiatorer är nog som de ska vara..
Vid 210 V kan du räkna med en teoretisk effekt omkring 835 W.
Sen får man också tänka på det här med tillverkningstoleranser och mätarens noggrannhet.
Så dina radiatorer är nog som de ska vara..
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tycker det låter rimligt. Med så låg spänning som 210V försvinner ju nästan 10 procent av effekten.
Effekten varierar med spänningen i kvadrat och inte linjärt. 210²/230² = 0,83. Du tappar 17% vid 210V jämfört med 230V.
Om dina gamla radiatorer var märkta 220V så har du en skillnad där också. De gamla skulle i så fall avge 1870W vid 210 V medan de nya avger 1670W vid 210 V. Hur jobbar termostaten? Ger de verkligen full effekt oavbrutet när de inte klarar att värma? Ibland finns det problem på den fronten med enklare termostater.
Om dina gamla radiatorer var märkta 220V så har du en skillnad där också. De gamla skulle i så fall avge 1870W vid 210 V medan de nya avger 1670W vid 210 V. Hur jobbar termostaten? Ger de verkligen full effekt oavbrutet när de inte klarar att värma? Ibland finns det problem på den fronten med enklare termostater.
Redigerat:
Självklart, hade inte räknat med att tappa så mycket dock. Skulle gissa att snittet ligger på 215V. Skulle vara intressant att mäta de gamla också, de står dock undanstuvade f.n.Avemo skrev:Om dina gamla radiatorer var märkta 220V så har du en skillnad där också. De gamla skulle i så fall avge 1870W vid 210 V medan de nya avger 1670W vid 210 V. Hur jobbar termostaten? Ger de verkligen full effekt oavbrutet när de inte klarar att värma? Ibland finns det problem på den fronten med enklare termostater.
Detta är mätt när termostaten låter elementet gå konstant.
Jag har problem med regleringen också, trots att det inte är enklare termostater. Men det är en annan grej. Har införskaffat en rumstermostat för att komma till rätta med det.
Klicka här för att svara