Hej!

I huset vi nyligen flyttat in i så har tidigare ägare tagit bort ett element i vardagsrummet. Vet ej varför, men kanske gått sönder och sen i och med att det är luft/luft värmepump och kamin som värmer det rummet så har man kanske inte prioriterat att skaffa ett nytt.

Men i alla fall, jag tycker det blir lite kallt vid fönstret och skulle vilja ha dit ett element.
Sitter en dosa och har mätt upp detta:
400V mellan turkos och svart
400V mellan grå och svart
0V mellan turkos och grå

230V mellan gul/grön och svart
230V mellan gul/grön och turkos
230V mellan gul/grön och grå

På elcentralen sitter det en 3-polig brytare för denna grupp, men sen står det noterat på gruppcentralen att det att endast är 2 faser och nolla framdraget . Hur i helsike hänger detta ihop?
Läst någonstans att det kan vara någon styrkabel framdraget om man har central termostat. Elcentralen och alla elementen runt om i huset är "nya" (Inte från -74 när huset är byggt.) med termostat på elementet.

• Öppen elektrisk anslutningsdosa med färgkodade kablar och tomma kabelhållare i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver nog titta i centralen. Helt klart är den svarta är en Fas, men turkos och grå har spänning från en annan Fas.
Vilken är kopplad till en säkring och vilken går via en timer eller något annat?
Mätningen visar att det inte finns en nolla framdragen för då skulle det varit 0V på en ledning mot skyddsjord.

tommib
Med tanke på mätningen så är turkos och grå troligen samma fas. Det kan bero på att någon av dem använts som någon styrledning från en annan radiator (även om nollstyrning verkar vara vanligare). Frågan är vilken som är den fasta fasen och vilken som är något annat?

En annan tänkbar variant är att de bara är ihopkopplade i någon dosa av någon annan anledning.

Man behöver öppna alla ingående dosor samt centralen och reda ut exakt hur det är kopplat, som jag ser det går det inte att mäta sig fram till vad detta är.

L Leif i Skåne skrev:
Man behöver nog titta i centralen. Helt klart är den svarta är en Fas, men turkos och grå har spänning från en annan Fas.
Vilken är kopplad till en säkring och vilken går via en timer eller något annat?
Mätningen visar att det inte finns en nolla framdragen för då skulle det varit 0V på en ledning mot skyddsjord.
Tack för svar. Jag kan inte hitta någon timer eller liknande. Elcentralen är som sagt bytt och då kanske en eventuell timer/styrning tagits bort? Kan jag mäta det på något sätt?
Ja det låter som att nolla faktiskt saknas, även om det står i gruppcentralen för den säkringen att "endast 2 faser och nolla framdraget". Kan gul/gröna egentligen vara nolla?

tommib tommib skrev:
Med tanke på mätningen så är turkos och grå troligen samma fas. Det kan bero på att någon av dem använts som någon styrledning från en annan radiator (även om nollstyrning verkar vara vanligare). Frågan är vilken som är den fasta fasen och vilken som är något annat?

En annan tänkbar variant är att de bara är ihopkopplade i någon dosa av någon annan anledning.

Man behöver öppna alla ingående dosor samt centralen och reda ut exakt hur det är kopplat, som jag ser det går det inte att mäta sig fram till vad detta är.
Tack för svar. Ja det känns som att turkos och grå är samma fas. Man har tidigare tagit bort och satt igen ett fönster på den väggen, så eventuellt kan det ha suttit 2 st element på samma vägg, så kanske är "sytt" i mellan med någon tråd?
Kan jag mäta vilken som är fasta fasen?

Titta på säkringarna och vilka färger ledningarna har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.