1 125 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elpanna med vattenburen värme + 2 luft/luftvvärmepumpar
Hej på er!
Huset vi (sambon) kikat på har en uppvärmning som rubriken lyder. Det är ett 1,5 plansvilla med källare, 119+80kvm utan öppen planlösning. Pumparna är placerade ovanför entrén och den andra i källaren. Nu till saken;
De har en elkostnad på 40 000kr/år och en förbrukning på 29 000kWh/år. Jag har inte så stor koll på det svenska elnätet men en kostnad på 40k per år känns för mig ganska mycket.
Vad vore ett bättre alternativ för uppvärmning enligt er?
Huset vi (sambon) kikat på har en uppvärmning som rubriken lyder. Det är ett 1,5 plansvilla med källare, 119+80kvm utan öppen planlösning. Pumparna är placerade ovanför entrén och den andra i källaren. Nu till saken;
De har en elkostnad på 40 000kr/år och en förbrukning på 29 000kWh/år. Jag har inte så stor koll på det svenska elnätet men en kostnad på 40k per år känns för mig ganska mycket.
Vad vore ett bättre alternativ för uppvärmning enligt er?
Det beror väl på hur många ni är i hushållet, hur mycket ni duschar och badar lampor etc.. och var i landet man bor,typ av hus. Många faktorer. Det behöver ju inte bli skitdyrt.
Vi har direktel med styrning och 1 pump på ett hus på 200kvm.
Inte heller öppen planlösning, Vi har inte haft över 2500kr/ mån vintertid. Vi är 2 vuxna 2 barn och tänker oss inte för öht. O de är alltid varmt hos oss.
MEN, bergvärme är väl den billigaste lösningen, men oxå den dyraste att installera.
Inte heller öppen planlösning, Vi har inte haft över 2500kr/ mån vintertid. Vi är 2 vuxna 2 barn och tänker oss inte för öht. O de är alltid varmt hos oss.
MEN, bergvärme är väl den billigaste lösningen, men oxå den dyraste att installera.
Tack för svar! Ni verkar ha det skönt då. Jag gjorde en kalkyl på energimyndigheten och fick 20 000kWh/år. Vet inte hur mycket man ska lita på den dock. Har bett om energideklarationen så ska bli spännande att se den. Precis i skrivande stund dök den uppLetahusnu skrev:
Det beror väl på hur många ni är i hushållet, hur mycket ni duschar och badar lampor etc.. och var i landet man bor,typ av hus. Många faktorer. Det behöver ju inte bli skitdyrt.
Förstår att ni vill ha svar, men det är så individuellt. Vi räknade med ganska höga kostnader. Kanske lite för höga. Så vi blev ju positivt överraskade. Konstigt nog.L larssssa skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt -
Vad gör vi för fel? Förstagångshusägare elpanna vattenburen golvvärme
Värmepumpar -
Elpanna med vattenburen värme: Nibe EVC 190 C2, tillverkad 1976, elpatron 13000w
Värmepumpar -
Vattenburen golvvärme med elpanna jmf el-golvvärme?
Värme allmänt -
Kan jag stänga av vattenburen värmepump på sommaren ?IVT Optima 500-700 Elpanna IVT 290A/W
Värmepumpar