P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men vad är fake news och vad är åsikter?
Falska nyheter ("fake news" på engelska) är overifierade påståenden som basuneras ut som nyheter.
Eller ibland ännu värre: verifierbart osanna påståenden som basuneras ut som nyheter.

Åsikter är ofta overifierbara påståenden. Notera att det är skillnad mellan overifierade påståenden och overifierbara påståenden.

P
Trump och Musk... Hur många har läst Trumps partiprogram? Inte via media utan direkt nedladdat från deras hemsida?
Var finns det att ladda ner?
Då får ni en mer korrekt bild av Trumps tankar.
Jag har inte gjort det. Jag yttrar mig inte om politiken
Räcker det inte md att titta och lyssna på något av Trumps kampanjtal?
“In four years, you don’t have to vote again. We’ll have it fixed so good, you’re not going to have to vote,”

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Den kostar ju också USA ~480.000.000.000kr/år, de måste ju kapa någonstans med deras ofanliga stadsskuld
Någonstans, ja. Problemet med att stänga ner USAID är att det minskar USAs inflytande i världen alldeles enormt. Det tycker nog en del människor är bra, men åsikterna lär gå isär.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tja att msn gör något för egen vinning är inte så konstigt. Även om om han köpte twitter för sin egen skull så har även resten sv världen tjänat på affären, eller vi som gillar yttrandet förstås.

Du får inte glömma att man får byta parti när man vill. Det betyder ingenting.
En minister eller president kan inte göra vad som helst utan att det måste gå via senaten. Men du kanske tillhör samma gäng som tror att SD bestämmer i Sverige?

Jag tror att du tillskriver honom Musk
större makt än vad han egentligen har.
Samtidigt så missbedömer du Trump.

Att skänka pengar till ett parti tycker inte jag är att blanda sig i ett val.
Han blandade sig amerikanska valet. Jag är helt säker på att han skänkt en stor summa pengar till Trump. förvisso är det bara gissningar. Jag tror inte att Trump gör saker gratis. Utan han har tagit betalt av Musk.

Vi kan konstatera en sak. Det du skriver bygger på dina fördomar.
Det jag skriver är också baserat på fördomar mina fördomar. Jag tror att ingen av oss har speciellt många rätt när det gäller Trump och Musk. Däremot verkar du oroa dig mer.

Oroa dig inte för Musk och USA. Trump skulle förstöra hela världen när han blev president. Dessutom var det ingen som gillade honom. Men gick världen under? Och han fick en tajt men ändå en majoritet.
Nu fick han ännu bättre siffror.
Vad kan vi lära oss? Va alltid källkritisk, även när det gäller media. För att vara mindre intelligent så har han ändå lyckats ganska bra måste jag säga. Jag tror inte Trump är korkad, däremot är han usel politiker.
Krasst räknat håller Trump och hans oligarker på att tvinga in oss i ett fullskaligt krig mot Ryssland som då troligen får stöd av USA.
Oroar man sig inte litet över det då är man att betrakta som antingen ideologiskt förblindad eller mentalt efterbliven......

J
H heimlaga skrev:
Krasst räknat håller Trump och hans oligarker på att tvinga in oss i ett fullskaligt krig mot Ryssland som då troligen får stöd av USA.
Oroar man sig inte litet över det då är man att betrakta som antingen ideologiskt förblindad eller mentalt efterbliven......
Jag håller med om att det är mycket oroande, samtidigt är det lite som liftarens guide att du inte kan göra så mycket. Att oroa sig gör man mår dåligt. Samma med klimatet och naturen.

Men att själv vara rakryggad, stå för sin åsikt och själv göra bra val även om det troligen inte spelar någon roll vad just jag och du gör. För om många säger vad de tycker och gör bra val så spelar det tillsammans stor roll.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Att bara oroa sig är föga produktivt, men vi bör förbereda oss för ett krig som kan komma ganska snart.

Militär upprusning är förstås viktigast, men var och en har ett ansvar att se till att förbereda sig. Samhällsservicen kommer inte att vara lika bra och omfattande när det är krig.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
USA, nya DOGE myndigheten eller är det Elon, vill stänga ner Starlink för Ukraina om inte Ukraina ger USA typ hälften av sina mineraltillgångar.

Elon förstår inte varför Ukraina kämpar mot invasionen?
Jag förstår inte varför Elon sitter med dyra svara solbrillor och säger Ge upp?
Varför inte be Ryssland att sluta?

Konstig förhandlingsteknik. Men fredsuppgörelsen tycks bli mer en ekonomisk deal än strategisk territoriell fredsuppgörelse. Men det kanske är enda sättet att få Usa stöd.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Konstig förhandlingsteknik. Men fredsuppgörelsen tycks bli mer en ekonomisk deal än strategisk territoriell fredsuppgörelse.
Trumpgänget verkar inte vara några vidare förhandlare när de visade sina kort redan innan de träffade ryssarna första gången.

Apropå mineraltillgångarna så anser råvaruexperten Magnus Ericsson, adjungerad professor vid Luleå universitet, att man behöver lägga ihop hela världens försäljning av de sällsynta sällsynta jordartsmetallerna det gäller i 30 innan man når upp till beloppet som Trump kräver, dessutom räknas inte Ukrainas tillgångar som brytvärda (liksom Grönlands).
– Ukraina har visserligen några fyndigheter listade, men det är mer på en vetenskaplig nivå. Det finns helt enkelt inga kända fyndigheter som är värda att bryta i en gruva.
Men teoretiskt skulle det, om Ukraina skulle stå för hela världsproduktionen, ta upp mot 30 år att få ihop de där 500 miljarder dollarna.
https://www.dn.se/ekonomi/expert-ukraina-saknar-brytvarda-sallsynta-jordartsmetaller/ (låst)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Trumpgänget verkar inte vara några vidare förhandlare när de visade sina kort redan innan de träffade ryssarna första gången.
Märkligt.
Omvänd rysk list?

BirgitS BirgitS skrev:
Apropå mineraltillgångarna så anser råvaruexperten Magnus Ericsson, adjungerad professor vid Luleå universitet, att man behöver lägga ihop hela världens försäljning av de sällsynta sällsynta jordartsmetallerna det gäller i 30 innan man når upp till beloppet som Trump kräver, dessutom räknas inte Ukrainas tillgångar som brytvärda (liksom Grönlands).

[länk] (låst)
Hoppsan,
Kan ekonomiskt stöd (någon annans pengar) göra att verksamheten går runt?

BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Hoppsan,
Kan ekonomiskt stöd (någon annans pengar) göra att verksamheten går runt?
Det är en bra fråga eller så är det som Zelenskyj sa för några dagar, Trump lever i en desinformationsbubbla. Blir ju lätt så när man omger sig med jasägare.

• Gilla
  • Ledsen
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Biden administrationen blockade SpaceX från att hämta hem de strandsatta astronauterna redan för 7månader sedan, smutsiga jävlar!

@07:40 om filmen inte startar där

BirgitS
Tokslut Tokslut skrev:
Biden administrationen blockade SpaceX från att hämta hem de strandsatta astronauterna redan för 7månader sedan, smutsiga jävlar!

@07:40 om filmen inte startar där

[media]
Eller så var det så att SpaceX vägrade hjälpa till i höstas.
Redan i september var det bestämt att det skulle bli i år:
Sunita Williams och Butch Wilmore är däremot kvar i rymden, och ser ut att få stanna där till i februari nästa år då planen är att de i stället ska återvända med en SpaceX Crew Dragon.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/astronauterna-som-ar-fast-i-rymden-i-atta-manader/

Från januari:
De skriver dock att rymdmyndigheten Nasa redan bett SpaceX om hjälp för att hämta hem astronauterna. Förfrågan gick ut för flera månader sedan – när Joe Biden fortfarande var president.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/donald-trumps-uppdrag-till-musk-hamta-hem-dem/

Se även en längre artikel här: https://www.newsweek.com/donald-trump-joe-biden-abandon-astronauts-fact-check-2022675

Nej, det var inte Biden som blockade och Trump har inget att göra med att astronauterna kom hem nu.

Varför skulle Musk ljuga? Han har ju tom varit vänster som du

BirgitS
Tokslut Tokslut skrev:
Varför skulle Musk ljuga? Han har ju tom varit vänster som du
Musk, liksom Trump, ljuger stup i kvarten. Det är ointressant vad han var en gång i tiden utan det viktiga är vad han är nu. Jag är dessutom borgerlig i botten.

Du kan ju själv läsa artiklar som är ifrån september och konstatera att Musk ljuger.

haha, Jag tar Orden direkt från Musk före vänstermedia alla dagar i veckan.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.