Om- och tillbyggnad av huset pågår, och belysningen i den nya delen blir i princip uteslutande LED. Även en ny elcentral skall upp i teknikrummet. Jag hade också tänkt anpassa elnätstopologin därefter.

Min idé är att ha en större kopplingsbox för varje säkringsgrupp som ska driva led-belysning, och sedan bygga ett slags stjärnnät från elcentralen som grovt delas upp i högspänningsslingor 230V med strömbrytare och eluttag, samt rena lågspänningsslingor för led-belysningen. Tanken med kopplingsboxen är att kunna placera samtliga drivdon för LED där. Drivdonen skall då vara med inbyggd dimmer med tryckknapps- och potentiometerstyrning, som t.ex. xerolight jolly maxi. Rören blir flexrör, 16 och 20 mm.

Syftet med detta är att kunna placera alla led-drivers i teknikrummet och samtidigt separera hög- och lågspänningsdelar.

topologi.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag söker feedback på denna lösning.

Är det smart? Eller finns det någon "standardlösning" som jag borde använda istället för att hitta på en egen?

Finns det någon bra låda jag kan använda för att placera led-drivers i?

Kan jag använda en låda för flera olika säkringsgrupper? Och hur isåfall?

Är det något problem att lägga in ett extra tomrör som kopplar ihop en högspännings- med en lågspänningsslinga? Tänkte ha detta för flexibilitetens skull.

Du söker alltså ett större apparatskåp eller liknande för att inhysa ett antal drivdon. Det finns väl ingenting principiellt emot detta, men ta och leta efter lämpliga kapslingar, och titta på priset, och avgör sedan om det fortfarande är intressant. Jag skulle gissa på att några mindre dosor och centraldosor mer kommer på tal här.

Därmed faller nog en låda för flera grupper bort. Det är visserligen tillåtet men inget att rekommendera.

Sedan är vi petiga här, lågspänning är 50-100 VAC medan allt under 50 V är klenspänning, i dessa sammanhang dessutom skyddsklenspänning SELV. Högspänning vill du inte har i rören.

Extra tomrör mellan dessa system låter inge vidare. Var och hur och vad skulle det användas till?

Bra, då har vi snart spänningsbenämningen rätt :). Men vad klassas vanlig 230v som? Bara spänning?

Syftet med tomrören är att erbjuda flexibilitet om man skulle vilja bygga om systemet senare.

Om du ändå ska samla alla boxar i teknikrummet är det lika bra att du bygger likt de KNX-byggen som visats i olika trådar dvs i princip en tom centralkapsling där du bygger in och kopplar ihop de här delarna. Sen konventionella dragningar till det du markerat som uttag via grupper på vanligt sätt om du inte ska införa styrning där. Vad menar du med brytare mitt i vissa grenar ska de styra drivdonen eller är det vanliga brytare konventionellt kopplade till annan belysning?

Och 230 V är lågspänning Bo missade en nolla där för upp till 1000 V.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och över 1000 Volt är det högspänning, bara så att ingen missuppfattar.

I teknikrummet blir det en Hager GD413SF med plats för allt kul man kan tänka sig vilja montera på din-skena. Borde jag satsa på att placera LED-drivers där istället? Det finns ju drivers för DIN-skena.

Jag hade inte en klar tanke med att blanda uttag och brytare på samma slinga - tänkte mest att det är 230v och då spelar det ingen roll om några är tändtrådar som går tillbaks till led-drivarna.

Jag har inga planer på KNX-styrning, resten av huset har gammal kanalisation och borde vara besvärligt att anpassa till KNX och det är väl smidigast att ha samma system till hela huset. Men om jag begränsar antalet uttag per slinga 16mm-rör till 3 så borde jag kunna få 3 styrbara uttag. (3 tändtrådar + PE + N)?

Tänk på att många drivdon p.g.a. EMC-krav inte får ha långa kablar mellan drivdonet och LED-armaturen.

Om man ändå ska förbereda för knx - hur bygger man en kanalisationsnät för KNX? Måste man verkligen ha ett fullständigt stjärnnät eller kan man man köra slingor till eluttag och annat? Jag har försökt hitta info om detta men det var svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.