6 841 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
elmotorsåg
Sida 1 av 2
Är det bara det lilla så funkar det.
I praktiken går affären på mellan 2 och 3000, du SKA ha skyddskläder om du fäller träd med kedjesåg. Sågskyddsstövlar, sågskyddsbyxor, hjälm med visir, arbetshandskar och första förband är minimikrav, och har du inte de prylarna ska du be någon annan ta ner träden.
I praktiken går affären på mellan 2 och 3000, du SKA ha skyddskläder om du fäller träd med kedjesåg. Sågskyddsstövlar, sågskyddsbyxor, hjälm med visir, arbetshandskar och första förband är minimikrav, och har du inte de prylarna ska du be någon annan ta ner träden.
Nonkan.Det finns väl inget SKALL att ha skyddskläder för att använda motorsåg? Riktiga sågstövlar har jag men tänker inte lägga pengar på annat. Jag riskerar mitt liv och hälsa på betydligt farligare sätt än så och gör alltid riskanalyser när jag utsätter mig för varor. Bra att påpeka för andra att man absolut bör använda alla skyddsprylarna men jag själv väljer bort dessa.
Nu är jag bara intresserad av valet mellan biltemas såg och den urbilliga meecsågen. Jag vill ha sågen liggande för eventuella framtida behov så hyra vill jag inte, inte heller anlita expert för detta minijobb. Om det tar en timme istället för 15 minuter att kapa trädet spelar inte heller någon avgörande roll.
Någon som köpt och använt meecsågen?
Nu är jag bara intresserad av valet mellan biltemas såg och den urbilliga meecsågen. Jag vill ha sågen liggande för eventuella framtida behov så hyra vill jag inte, inte heller anlita expert för detta minijobb. Om det tar en timme istället för 15 minuter att kapa trädet spelar inte heller någon avgörande roll.
Någon som köpt och använt meecsågen?
Visst sjutton fungerar sågen för att kapa 2 mindre träd då du har en ny kedja.
Huvudsaken är att du vet hur man gör och lägger fällsnitt samt ser till att det inte klämmer. Är det äldre björk t.ex. kan du blixtsnabb slöa en kedja om du sågar nära marken om det finns skit i barken.
Och du skriver ju att det är två mindre träd, tolkar det som ca 20cm diameter.
Huvudsaken är att du vet hur man gör och lägger fällsnitt samt ser till att det inte klämmer. Är det äldre björk t.ex. kan du blixtsnabb slöa en kedja om du sågar nära marken om det finns skit i barken.
Och du skriver ju att det är två mindre träd, tolkar det som ca 20cm diameter.
storkarp>Nej, det finns ingen lag som tvingar dig att ha full skyddsutrustning men om jag säger som så att jag inte fäller ett träd utan att ha det på mig då? Och nåt såger mig att jag har fällt en del fler än vad du har.
Klart som tusan jag kan göra det utan men om nåt sker så lär det ske just när jag inte har byxorna på mig och ja, de byxorna har en del repor i tyget.
Sen visst, det är skillnad på att jobba i skogen och att ta ner två träd men underskatta för tusan inte riskerna för det. Jag ser mig faktiskt som proffs här men jag gör inget utan skyddskläder och första förband med mig.
Rörande riskerna så är det ofta svårt för någon som inte jobbat med det att se riskerna, t ex kan ett träd som lutar slå så jäkligt så att man inte kan räkna med det. Och man överlever inte en smäll av ett träd på 20 cm om man har den minsta otur.
/Kent
Klart som tusan jag kan göra det utan men om nåt sker så lär det ske just när jag inte har byxorna på mig och ja, de byxorna har en del repor i tyget.
Sen visst, det är skillnad på att jobba i skogen och att ta ner två träd men underskatta för tusan inte riskerna för det. Jag ser mig faktiskt som proffs här men jag gör inget utan skyddskläder och första förband med mig.
Rörande riskerna så är det ofta svårt för någon som inte jobbat med det att se riskerna, t ex kan ett träd som lutar slå så jäkligt så att man inte kan räkna med det. Och man överlever inte en smäll av ett träd på 20 cm om man har den minsta otur.
/Kent
Redigerat:
ja fy f-n, det är otäckt som 17... själv har jag kommit undan med blotta förskräckelsen när jag haft vanliga jeans på mig...
men o andra sidan hade jag en kompis som var fullt munderad, han kapade vindfällor efter Gudrun.... Han fick ett sånt sju helsikes kast, så han som var så välbyggd inte kunde hålla emot, sågen slog upp först i hjälmen, sen sidan av huvudet, på örat, (Hörselkåporna var bara förvridna efteråt) vidare ned i axeln..... han kompis gick på ett annant hygge.... Min kompis kunde inte göra annat är att krypa bort till honom..... Smärtan var ohygglig.......
han blev körd till stadens Las,,,, blir omplåstrad, får sprutor, bandage och allt..... Ser ut som att han varit i kriget..... vad gör han sen.... Han åker till en gammal KK han hade och tar en natt med henne...
Skogshuggare....
men o andra sidan hade jag en kompis som var fullt munderad, han kapade vindfällor efter Gudrun.... Han fick ett sånt sju helsikes kast, så han som var så välbyggd inte kunde hålla emot, sågen slog upp först i hjälmen, sen sidan av huvudet, på örat, (Hörselkåporna var bara förvridna efteråt) vidare ned i axeln..... han kompis gick på ett annant hygge.... Min kompis kunde inte göra annat är att krypa bort till honom..... Smärtan var ohygglig.......
han blev körd till stadens Las,,,, blir omplåstrad, får sprutor, bandage och allt..... Ser ut som att han varit i kriget..... vad gör han sen.... Han åker till en gammal KK han hade och tar en natt med henne...
Produkter som diskuteras: "Hörselkåporna"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Snickarboden. Klart man använder skyddskläderna om man har dessa. Men du kanske inte hade lagt ut 2000 kr extra för att fälla ett enda träd? det är bra att jag varnas för de faror som kan finnas med motorsågar men min fråga är trots det bara om det fungerar nästan lika bra med meecsågen som biltemasågen.
Många tips om att ofta fila kedjan. det skall jag komma ihåg.
Många tips om att ofta fila kedjan. det skall jag komma ihåg.
Riktiga män är ett utdöende släkteMilkshaken skrev:
Sidan 28storkarp skrev:
http://www.atl.nu/uploaded/document/2004/12/8/VIS22003.pdf
dusthall: Med Wiskey betalar man inga räkningar...... :O
Anledning till att jag säger så är att jag har sett många som har uttnyttjats för sin snällhet skull.... Ställt upp för alla i alla väder, betalning, en 50-lapp eller wiskey... Sen har dom knappt mat för dagen själva....
rediga pengar ska det vara.....
Anledning till att jag säger så är att jag har sett många som har uttnyttjats för sin snällhet skull.... Ställt upp för alla i alla väder, betalning, en 50-lapp eller wiskey... Sen har dom knappt mat för dagen själva....
rediga pengar ska det vara.....
snickarboden skrev:storkarp>Nej, det finns ingen lag som tvingar dig att ha full skyddsutrustning men om jag säger som så att jag inte fäller ett träd utan att ha det på mig då? Och nåt såger mig att jag har fällt en del fler än vad du har.
Klart som tusan jag kan göra det utan men om nåt sker så lär det ske just när jag inte har byxorna på mig och ja, de byxorna har en del repor i tyget.
Sen visst, det är skillnad på att jobba i skogen och att ta ner två träd men underskatta för tusan inte riskerna för det. Jag ser mig faktiskt som proffs här men jag gör inget utan skyddskläder och första förband med mig.
Rörande riskerna så är det ofta svårt för någon som inte jobbat med det att se riskerna, t ex kan ett träd som lutar slå så jäkligt så att man inte kan räkna med det. Och man överlever inte en smäll av ett träd på 20 cm om man har den minsta otur.
/Kent
Håller helt med! Använder heller inte sågen utan skyddsbyxor. Har provat... Skulle bara göra ett kap och så blev det en risp i byxbenet, var rena turen att det inte blev blodbad... :|
Andra gången hade jag skyddsbyxor på mig, och det var tur, för där satte jag sågen rejält i benet, inget blod då heller
Du behöver inte köpa de dyraste byxorna du hittar, finns med fullgott skydd från 6 - 700 kr kanske.
Håller även med om att man skall vara försiktig, lätt hänt att trädet inte riktigt går så som du vill.
Snickarboden har väl sagt det jag skulle svara i stort sett.
Jag tycker det är lite respektlöst mot närstående att köra utan skyddskläder.
Om du ändå envisas, se till att använda vegetabilisk kedjeolja, den bryts ner av kroppen och ställer inte till det lika mycket för kirurgerna om du ändå skulle såga dig.
Men ja, när det gäller sågarna så funkar båda, två träd är inte speciellt mycket.
Jag tycker det är lite respektlöst mot närstående att köra utan skyddskläder.
Om du ändå envisas, se till att använda vegetabilisk kedjeolja, den bryts ner av kroppen och ställer inte till det lika mycket för kirurgerna om du ändå skulle såga dig.
Men ja, när det gäller sågarna så funkar båda, två träd är inte speciellt mycket.