C
H Harald Blåtumme skrev:
Ger även bra agument för "byggahusare" typ jag, hobbyelektriker får jag väl se mig som (agerar inom ramarna för vad jag kan göra), att skaffa grejer med likvärdig eller bättre prestanda men utan Flukes "track record", etc som talas om i videon.
Och även för professionella användare erbjuder förvisso Elma kalibreringstjänster m.m.

Och på tal om videon. Kollar man bilden på Elmas sida om kalibrering:
https://elma.se/service-kalibrering/elma-service-kalibrering
Person som använder en Fluke 5320A kalibrator för elektrisk testning på en kretskorts arbetsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vad syns i bakgrunden om inte en Fluke 5320A calibrator 😄

Fluke 5320A multifunktionell elektrisk testare och kalibrator på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nb.
  • Laddar…
Ä Äggkartong skrev:
Jag jobbar som ventilation och behöver ibland mäta spänning och även ström både i jobb och i hemmet.
Min gamla strömtång/voltmätare har sett bättre dagar och jag sneglade på Elma 2700x då den är väsentligt billigare än Flukes varianter.
Alla elektriker jag stöter på använder Fluke och de två jag frågat kan inte säga varför, mer än av gammal vana. Jag förstår att det är kvalitétsinstrument, men finns det god anledning att välja Fluke framför Elma?
Länk till instrumenten på olika sajter.
Jag har övervägt dessa två.
Har ni någon input?
Egentiligen inga pengar att gråta över, men då jag använder den så sällan känns det onödigt att lägga extra tusenlappar.

Elma: [länk]
Fluke: [länk]
I ditt fall med tänkbara användningaområden i både jobb och hemma kan en liten strömtång med spänning och motståndsmätning passa bra. Ibland är det uppe på forumet där man ofta i stället för multimetrar kommer längre och säkrare fram med dessa.

Som mätinstrument är dina två exempel inte mycket att hänga i granen de är egentligen tvåpoliga spänningsprovare med lite påbyggt lull. Såna proavare är bra för kontroll av spänningslöshet före arbete och lite andra enkla mätningar OK/NOK vid elinstalkation.

I ditt fall kanske du ibland behöver mäta någon signal 0-10 V osv eller en resistans för någon givare. Då passar kombitängerna bra och en typ som brukar förekomma här är UNI-T de är prisvärda och med tillräcklig kvalite. Så sök på det så får du se om det passar dig.

Der bör nog kumna vara lämpligt även för Blåtummen. I de två valen tidigare skulle jag också välja Elma om jag tvingas göra ett val.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
I ditt fall med tänkbara användningaområden i både jobb och hemma kan en liten strömtång med spänning och motståndsmätning passa bra. Ibland är det uppe på forumet där man ofta i stället för multimetrar kommer längre och säkrare fram med dessa.

Som mätinstrument är dina två exempel inte mycket att hänga i granen de är egentligen tvåpoliga spänningsprovare med lite påbyggt lull. Såna proavare är bra för kontroll av spänningslöshet före arbete och lite andra enkla mätningar OK/NOK vid elinstalkation.

I ditt fall kanske du ibland behöver mäta någon signal 0-10 V osv eller en resistans för någon givare. Då passar kombitängerna bra och en typ som brukar förekomma här är UNI-T de är prisvärda och med tillräcklig kvalite. Så sök på det så får du se om det passar dig.

Der bör nog kumna vara lämpligt även för Blåtummen. I de två valen tidigare skulle jag också välja Elma om jag tvingas göra ett val.
UNI-Ts kombitång har tyvärr en av/på-knapp som sticker ut. Det gör att den slår på sig själv när den ligger ihop med annat i en verktygslåda, och därmed i linje med Murphys lag är slut när man behöver den. Tröttnade efter två batteribyten och skaffade Fluke istället.

nanowire nanowire skrev:
UNI-Ts kombitång har tyvärr en av/på-knapp som sticker ut. Det gör att den slår på sig själv när den ligger ihop med annat i en verktygslåda, och därmed i linje med Murphys lag är slut när man behöver den. Tröttnade efter två batteribyten och skaffade Fluke istället.
På de jag har är av/på via mätområdesvredet. Det är inte direkt utsatt och ligger nästan i liv med höljet.

Det jag mest var ute efter i TS fall var de mer nyttiga och riktiga mätningarna som kan passa i jobben där. Då faller ofta spänningsprovartyperna bort om man inte tvunget behöver just spänningslöshetskontrollen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
På de jag har är av/på via mätområdesvredet. Det är inte direkt utsatt och ligger nästan i liv med höljet.

Det jag mest var ute efter i TS fall var de mer nyttiga och riktiga mätningarna som kan passa i jobben där. Då faller ofta spänningsprovartyperna bort om man inte tvunget behöver just spänningslöshetskontrollen.
Toppen att det finns flera varianter för bortsätt knappen verkade den ok.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C
nanowire nanowire skrev:
UNI-Ts kombitång har tyvärr en av/på-knapp som sticker ut.
Sånt där är ju ruskigt irriterande. Men jag tror alla deras kombitänger utom UT202 har ratt med off-läge och dessutom auto-shutoff om ratten inte står i off-läge. Vilket irriterar mig i bland då den stänger av sig lite väl snabbt (åtminstone UT211).

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Oj, jag har missat alla svar. Tack för ert engagemang!
Jag har en Uni-T idag som jag haft säkert 15 år. Den funkar, men dels blev jag skrämd av en kompis som i tidig karriär fick flera stötar av en Uni-T. Han påstår att de inte är lika säkra.
Men en funktion jag ofta märker att jag saknar som jag borde nämnt från början är att jag vill kunna ha mätpinnen (iaf en av dem) fästa på mätarn för enklare avläsning när man inte har möjlighet att hänga/lägga ifrpn sig mätaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.