Kör Greenely, timspot på köp och timspot +15öre för sälj.

Freddman Freddman skrev:
Kör Greenely, timspot på köp och timspot +15öre för sälj.
Jag kör också Greenely med timspotpris. Sämsta elbolaget jag har haft, extrem mycket strul och rekommenderar starkt att använda ett annat bolag.

Jag har efter mycket strull kommit igång med det bra nu. Men min far skaffa det strax efter mig, han har försökt att få ta i dem en månad nu pga av att han inte har fått något avtal för att sälja till dem fast han har ansökt för det. Går inte ringa dem, man får boka möte med dem...några veckor framåt. Han skulle ha möte med dem förra veckan. Vart avbokat för andra gången pga "inte närvarande på kontoret" tror du de boka om honom? nej nej, pga att han som min far skulle ha möte med inte var på konotret så behövde tydligen inte min far någon hjälp....så nu har han bokat en ny tid för tredje gången några veckor framåt....

T jonzon jonzon skrev:
Jag kör också Greenely med timspotpris. Sämsta elbolaget jag har haft, extrem mycket strul och rekommenderar starkt att använda ett annat bolag.

Jag har efter mycket strull kommit igång med det bra nu. Men min far skaffa det strax efter mig, han har försökt att få ta i dem en månad nu pga av att han inte har fått något avtal för att sälja till dem fast han har ansökt för det. Går inte ringa dem, man får boka möte med dem...några veckor framåt. Han skulle ha möte med dem förra veckan. Vart avbokat för andra gången pga "inte närvarande på kontoret" tror du de boka om honom? nej nej, pga att han som min far skulle ha möte med inte var på konotret så behövde tydligen inte min far någon hjälp....så nu har han bokat en ny tid för tredje gången några veckor framåt....
T jonzon jonzon skrev:

Jag har alltid bara mejlat [email protected] vid frågor, alltid fått svar inom 24h, ibland vändande svar :/

Tackar för alla svar som inkommit.

Gör ett tillägg i tråden: hur ställer era elleverantörer sig till att ni kanske producerar mer än vad ni köper på
årsbasis ? Är de paragrafryttare och håller på mikroproduktionsvillkoret ?

Jag kommer producera ca 10500kwh
Behov ca 8500kwh (ännu mer om något år när köpt elbil)
Egenanvändning 35%=3675kwh
Säljer: 10500-3675=6875kwh
Köpa tillbaka: 8500-3675=4825kwh

Summerat:
Säljer: 6875kwh
Köper: 4825kwh

Det är skatteverket som ger dig för såld ström 0,60 kr/kWh skattereduktion endast för 4825 kWh, enligt ditt exempel ovan, per kalenderår. Det är per kalender år, som de räknar. Det står förtryckt på deklarationsblanketten antal kWh såld ström och antal kWh köpt ström.

Solströmmen som du säljer är den sista kWh du säljer lika bra som den första. Om elhandelsbolaget inte skulle ersätta dig för alla såld kWh solström, ska de stjäla den av dig då? De säljer ju den till någon. Du kanske byter elhandelsbolag om ett år? Det är ingen som tvingar elhandelsbolaget att inte ersätta dig för all din solström, utan de kan själva avgöra. Skulle de inte ersätta går det inte att utesluta att det kommer till pressens, radio och TV kännedom, så de riskerar att hängas ut för sitt motstånd till förnyelsebar energi. Titta på deras hemsida om de främjar förnyelsebar energi. Ofta är det ett omåttligt skryt om deras ständiga främjande av fönyelsebar energiproduktion.
Vi har i stort sett bytt elhandelsbolag varje år. Hela tiden ändras ersättning för såld solström.

mortimer,
du kan inte ännu, teckna avtal om försäljning av solström. Du måste ha monterat solcellsanläggningen och av elnätsbolaget ha fått anläggningsIdentitetsnummer för din elproduktionsanläggning, ett toklångt nummer.

Redigerat:
Det är nätbolagen som inte är skyldiga att följa de förmånliga villkoren för mikroproducenter om du producerar mer än du konsumerar. Men vad jag förstår är det tveksamt om de Svenska reglerna rimmar med EUs. Vad jag vet har ingen råkat ut för något på grund sv överproduktion.

Har själv haft överproduktion under hela min anläggnings livstid (3 år). Har inte varit några problem. Jag frågade specifikt min nätägare innan om det var ok, och det var det. Så mitt råd är att fråga. Däremot så har vissa inskrivet i sina villkor att de inte ger extra betalning för såld el, om man inte köper minst lika mycket. Falkenberg-energi har så, där förlorar man +10 öre/kWh om man säljer mer än man köper på ett år.

Efter 1e juli har nätbolagen inte rätt att ta ut inmatningsavgift om man har anläggning mindre än 43kw och max 62A huvudsäkring vet jag med säkerhet iallafall.
Vet att Telgeenergi inte brydde sig om man sålde mer än man köpte.
De jag tittat på också är Bixia men minns inte vad de hade för krav.
I grund i botten är det ju för att elleverantörerna inte ska behöva skicka kreditfakturor.
Verkar som man bör kolla med resp. elleverantör hur de hanterar överproduktion.

Elhandelsbolaget kan ha i sin villkorstext att man inte ska sälja fler kWh än man köper. Men inget hindrar dem att avstå att betraffa kunden om kunden skulle råka överskrida med fler sålda kWh än köpta. Frågar du kundtjänsten innan du tecknar avtal, ja då säger de att du inte får mata in fler kWh än du kWh du köper. Vad de säger är en sak, vad de gör en annan, de har rätt att se mellan fingrarna. Dessutom kan produktionen variera för en och samma solcellsanläggningen mellan olika år, det kan skilja -10/+10 %. Om det har förelegat "överproduktion" av förnyelsebar energi måste därför bedömas under längre tid än under blott ett enda år, under en 5-års-period vore lämpligare, men bäst att ta bort sådan tokregel helt och hållet. Varför vill de minska på förnyelsebar elproduktion?

Plars,
men hos Falkenberg Energi är det väl endast +10 öre/ kWh för de "förmyckna" kWh som du förlorar, inte för de sålda kWh som är lika många som köpta kWh, antar jag? Du får antar jag, spotpris + 10 öre/kWh för sålda kWh upp till antal köpta kWh och för de överskridande kWh enbart spotpriset? Det är inte så dåligt då i alla fall.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Elhandelsbolaget kan ha i sin villkorstext att man inte ska sälja fler kWh än man köper. Men inget hindrar dem att avstå att betraffa kunden om kunden skulle råka överskrida med fler sålda kWh än köpta. Frågar du kundtjänsten innan du tecknar avtal, ja då säger de att du inte får mata in fler kWh än du kWh du köper. Vad de säger är en sak, vad de gör en annan, de har rätt att se mellan fingrarna. Dessutom kan produktionen variera för en och samma solcellsanläggningen mellan olika år, det kan skilja -10/+10 %. Om det har förelegat "överproduktion" av förnyelsebar energi måste därför bedömas under längre tid än under blott ett enda år, under en 5-års-period vore lämpligare, men bäst att ta bort sådan tokregel helt och hållet. Varför vill de minska på förnyelsebar elproduktion?

Plars,
men hos Falkenberg Energi är det väl endast +10 öre/ kWh för de "förmyckna" kWh som du förlorar, inte för de sålda kWh som är lika många som köpta kWh, antar jag? Du får antar jag, spotpris + 10 öre/kWh för sålda kWh upp till antal köpta kWh och för de överskridande kWh enbart spotpriset? Det är inte så dåligt då i alla fall.
Oklart om det gäller bara det som är överskottet. Laddade ner de nya avtalet och där står nu enbart "Mängden köpt el skall överstiga mängden egenproducerad överskottsel under en tolvmånadersperiod." Nu verkar de endast ge +5 öre/kWh för nya kunder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.