Hej

Vilka elleverantörer betalar bäst för solproduktion och har samtidigt lågt pris på el jag behöver köpa ?
Jag ska installera solceller i tre väderstreck(Ö, S och V) så vill ha en leverantör som betalar OCH mäter per timme.

/M

Till det elhandelsbolag du säljer överskottsström, hos dem måste du köpa din nödvändiga ström.
Något annat har jag aldrig hört.

Tibber, hos dem kan du köpa nödvändig ström till timspottpris och sälja din överskottsström till timspottpris.
Det kan de som vill ändra sina vanor kanske utnyttja? Strömpriset varierar varje timma då. Det kan uppstå bråk i familjen om någon får för sig att laga mat kl. 17-18 på kvällen, då dyr ström, och den som betalar elräkningarna ogillar det. Hos Tibber tror jag du kan ladda elbil nattetid till lägre pris än timspottpriset. Kolla upp det själv!

Annars finns väl många elhandelsbolag där du köper nödvändig ström till månadsmedelspotpris. Tillkommer avgift för elcertifikat och vinst till elhandelsbolaget(kan det vara 5 öre/kWh) och energiskatt och moms på det.
De köper då din överskottsström till månadsmedelspotpriset, ev. plus 5 öre eller plus 10 öre/kWh.
Vattenfall gör så, tror jag, om EON gör så vet jag inte.

På nödvändig ström man köper brukar elhandelsbolaget lägga på sin vinst ca 5 öre/kWh, något bolag kanske har 6 öre. Men det pålägget spelar knappt någon roll när spottpriset för 1 kWh kostar 1,50 kr/kWh. Bundet pris 2 år år, är väl tokdyrt nu. Hos många elhandelsbolag går det nu inte ens att teckna bundet elpris för köp av nödvändig ström.

Hör först vad ditt elnätsbolag betalar dig för överskottström och vad de tar för nödvänlig ström. Detta om ditt elnätbolag också är ett elhandelsbolag, alla elnätsbolag får inte handla med el.

Vi bytte nyligen från ett elhandelsbolag som gav oss fast pris 0,65 öre/kWh för överskottsström till ett annat elhandelsbolag som istället betalar månadsmedelspot + 5 öre/kWh. Vi får nu ca dubbelt betalt för solströmmen. Förra året på sommaren var 65 öre/kWh bra pris för ersättning av solström, men inte nu längre då spotpriset rusat i höjden.

Redigerat:
Gjorde en marknadsöversikt i februari då jag själv skulle byta bolag. Har timspot på både köp och sälj, precis som du önskar. Valde Falkenberg-energi, men det fanns flera likvärdiga, T ex: Trollhättan-energi, telge, Göteborgs-energi.

Jämför påslag inköp, påslag försäljning och månadsavgiften. Välj den som är lönsamast med din förbrukning.

/Daniel

Plars,
På Falkenbergs Energis hemsida och priser för avtal, nämns inte att man kan köpa ström per timspottpris.
https://www.falkenberg-energi.se/elavtal/elpriser/
Är du säker på att de tar olika betalt av dig för varje timma? Så när timspotpriset är 8 kr/kWh kl. 16:00 en dag, att de verkligen tar betalt av dig 8 kr/kWh.

Däremot erbjuder de för ström du köper fastprisavtal 1 år och 3 år. De erbjuder även avtal med rörligt pris, vilket är ju är månadsmedelspotpris(och inte är köp per timpris).

Men att köpa ström till timspotpris kanske man får höra per telefon om de erbjuder. Bakom kulisserna, så att säga. Det är inget de vill skylta med, verkar det.

Redigerat:
Det stod inte på hemsidan, men det vara bara att fråga så fick jag det. Skulle tro att alla erbjuder det, men eftersom så få önskar det så skriver de inte ut det.

Senaste räkningen för mars/april såg ut såhär:
Elräkning från Falkenberg Energihandel AB med rörligt timpris för mars-april.
Elräkning med specifikation av solenergiproduktion och kostnader för avtal MikroSol hos Falkenberg Energihandel AB.

P Plars skrev:
Det stod inte på hemsidan, men det vara bara att fråga så fick jag det. Skulle tro att alla erbjuder det, men eftersom så få önskar det så skriver de inte ut det.

[bild]
[bild]
Får du moms på elen du säljer (mikrosol)?

Nja, det ska jag nog inte få. Jag tror felaktigt står inkl moms, när det egentligen är exkl moms.

P Plars skrev:

[bild]
[bild]
För mars månad betalade 144öre/kwh, för din sålda el fick du under mars 173öre/kwh. Så där var det bra vinst med timspot på bägge avtalen. Utan hänsyn tagen till övriga påslag och avgifter. April ser ju ut till vara bra också. Har du solceller enbart på en (1) sida/väderstreck?

Plars,
det verkar som om du får betalt för din solström per timma. Månadsmedelsspotpriset var i mars i Elområde 3 nämligen1,33 kr/kWh. Men du har fått hela 1,73 kr/kWh. Men du får timspotpris + 10 öre/kWh?

Månadsmedelspottet var som sagt 1,33 kr/kWh, du betalade 1,45 kr/kWh, men är inkl. moms, men utan moms blir det 1,159 kr/kWh. Så även där har du fått bättre pris än månadsmedelspottpriset.

Det verkar ganska bra för dig. Det är inte mycket Falkenbergs Energi tjänade på dig i mars och april, bara 564 kWh x 0,0363 = 20,50 kr + 49 kr = 69,50 kr!!

M mortimer skrev:
För mars månad betalade 144öre/kwh, för din sålda el fick du under mars 173öre/kwh. Så där var det bra vinst med timspot på bägge avtalen. Utan hänsyn tagen till övriga påslag och avgifter. April ser ju ut till vara bra också. Har du solceller enbart på en (1) sida/väderstreck?
Solceller på södersidan, dock träd som skuggar bort kvällssolen. Värmepumpen styrd efter nordpools spotpriser och försöker nyttja elen på natten. Sälja på dagen och köpa på natten ger en viss besparing mot rörligt månadspris. Som priserna är nu, med högt på dagen och lågt på natten brukar jag ligga 10-15 öre under spotpriset vid köp och 10 - 30 över på försäljningen.

A Arnodt skrev:
Plars,
det verkar som om du får betalt för din solström per timma. Månadsmedelsspotpriset var i mars i Elområde 3 nämligen1,33 kr/kWh. Men du har fått hela 1,73 kr/kWh. Men du får timspotpris + 10 öre/kWh?

Månadsmedelspottet var som sagt 1,33 kr/kWh, du betalade 1,45 kr/kWh, men är inkl. moms, men utan moms blir det 1,159 kr/kWh. Så även där har du fått bättre pris än månadsmedelspottpriset.

Det verkar ganska bra för dig. Det är inte mycket Falkenbergs Energi tjänade på dig i mars och april, bara 564 kWh x 0,0363 = 20,50 kr + 49 kr = 69,50 kr!!
Jo, rätt lönsamt med solceller just nu. 173+10 fick jag i mars. Gäller att man kan flytta förbrukare till natten om man ska göra stora besparingar med timspot. Jag har tur då min värmepump går att styra med app. Går efter nordpools spotpriser, så den går mer på natten. Om spotpriset är ungefär lika över dagen så lönar det sig mer att använda solelen själv, eftersom man måste betala energiskatt, överföringsavgift till nätägare, samt moms på spotpriset.

För mig måste spotpriset vara 70 öre lägre på natten än dagen för att jag ska nyttja nattelen. För ett år sedan hände det aldrig, men sen oktober så händer det ofta.

Och för mig med solpaneler i tre väderstreck, är det timspot på bägge avtalen som är smartast? Två vuxna och två småbarn, luft-luft värmepump med delvis vedeldning på vintern, ingen pool som ska värmas, tvättmaskin oftast tidig eftermiddag mitt i veckan, elområde SE4

Jag undrar om det hos Falkenberg Energi går att ha månadsmedelspottpris för nödvändig ström man köper och för solström man säljer timspotpris? Jag gissar att det inte går.

Mortimer, Det är jättesvårt att svara på utan att titta på förbrukningsmönstret med solceller och jämföra med spotpriset.

Jag skulle starta med timspot på båda och utvärdera efter någon månad. Då är det bara att jämföra med ett rörligt månadsavtal. Kör ett avtal utan bindningstid så är det lätt att byta.

A Arnodt skrev:
Jag undrar om det hos Falkenberg Energi går att ha månadsmedelspottpris för nödvändig ström man köper och för solström man säljer timspotpris? Jag gissar att det inte går.
Skulle också tro att det går. Släng iväg ett mail och fråga, det är säkert fler som vill veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.