Har ett hur byggt 1964 och någon av de förra ägarna har dragit nytt / om i vissa rör så det är i mina ögon kaos med färger från 1964, 1981 (viss renovering gjord) och nått som gjordes i början av 00-talet.

Jag har googlat vilka regler för färger som gäller. Wikipedia ger en bild men där står även att svart är tändtråd och jag hade för mig att den var fas så jag är minst sagt förvirrad.
Vad är det som gäller just precis nu och finns det någon ändring / något tillägg som är kommande?

Om en behörig person ska dra om elen i ett hus, vilka färger kommer denne använda i rören mellan dosorna när vi pratar 230V och inte 400V?

För att förenkla (så att jag fattar svaret):
* Fas ? (Till strömbrytare, uttag eller direkt till belysning)
* Nolla?
* Tändtråd (från strömbrytare till ex belysning)
* Jord (är det annat än gulgrön så ger jag upp och stämplar okunnig i pannan)
* Färger / situationer jag glömt?

M Mindlight skrev:
Och ge inte upp riktigt än ;)

Bästa svaret

Schematisk illustration av elinstallation med koppling till strömbrytare, lampor och vägguttag, färgkodade kablar och dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alireza Marandi och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
[bild]
Var hittade du den bilden? Stör mig som f-n att jag inte hittade den. Klockren!

Det som "stör" mig lite är att man inte använder svart som tändtråd, det är ju i särklass vanligast i nya installationer.

I din gamla installation har färgerna skiftats flera gånger. Där kräver det att man både har erfarenhet och verkligen kontrollmäter (samt förstår mätvärdena).
Tex idag så kan blå användas som tändtråd i vissa situationer, blå är inte alltid nolla.
men generellt idag kan man säga är:
Obruten fas brukar vara brun, men kan också ha andra färger.
Tändtråd är vit
Mellantråd orange
Nolla är blå
Jord är gul/grön

Är det en gammal kåk som din så är det kanske inte omotiverat att ha en elektriker som trådar om elen och håller dagens färgkoder. Även om du kan känna dig säkrare att pilla med elen själv då, så mät alltid, att mäta är att veta.

M Mindlight skrev:
Gulgrön skyddsjord är ett relativt nytt påfund, i äldre hus är de ofta röda.

För att göra det hela etter värre så fanns det ingen riktigt väldefinierad standard för ledarnas färg förrän på 70-talet någon gång (rätta mig gärna) och innan dess förekom det "lokal standard", dvs byns elektriker valde sina egna färger.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ja alltså, jag ska inte koppla mig på befintliga trådar. Vi snackar om att dra om all el i alla rör från scratch för att få koll och få in jordade uttag. Har en elektriker som mot en mindre summa kommer över, ser över dragningar och sen byter ut centralen sen.

zarkov zarkov skrev:

För att göra det hela etter värre så fanns det ingen riktigt väldefinierad standard för ledarnas färg förrän på 70-talet någon gång (rätta mig gärna) och innan dess förekom det "lokal standard", dvs byns elektriker valde sina egna färger.
Jo, det vet jag. Jag har nämligen röd jord i pannrummet. Som bonus även söt liten skylt som informerar om att installationen har röd ledare för jord.

Om man drar tråd från centralen direkt till en lampa med rörelsevakt använder man då brun blå gul/grön?

Om man sätter dit en brytare precis vid centralen, för att kunna bryta strömmen vid ev service eller liknande, är det då blå, tex orange och gul/grön från brytare som gäller då eller drar man som i första exemplet?

D
E elmont skrev:
Det som "stör" mig lite är att man inte använder svart som tändtråd, det är ju i särklass vanligast i nya installationer.
I vårt hus finns också olika epoker av el, men de båda vanligaste för fas-neutral-jord är svart-blå-gulgrön och brun-blå-gulgrön (finns enstaka 60-tals fastrådar i vitt, t ex 3 vita 2,5 mm2 till spisen). Tändtrådar är i olika färger, gråa och röda och gula; jag brukar vid förändringar undvika svart tändtråd eftersom det så ofta är fasens färg. Det blir därför oftast grå tändtråd.

zarkov zarkov skrev:

Detta är härligt! Som det fanns byns lokala trafikregler:
  • Företräde har vägarna där bussarna går
  • Företräde har vägen där dom alltid haft företräde
  • Lokala parkeringsregler hämtas hos polisstationen.
osv.

T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är härligt! Som det fanns byns lokala trafikregler:
  • Företräde har vägarna där bussarna går
  • Företräde har vägen där dom alltid haft företräde
  • Lokala parkeringsregler hämtas hos polisstationen.
osv.
Det fungerar ju rätt bra för det är bara ett fåtal proffs som får köra. Även om det händer att folk är ute och "tjuvkör" och då blir det farligt.

• Haha
  • Älska
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.