Jag har en Bosch Rotak elgräsklippare av äldre modell som stannar stup i kvarten. Kortsiktiga lösningen är att slå lite på locket över batteriet så funkar den ofta lite till (locket klickar inte helt i), men på senare tid går den kortare o kortare tid. Nåt som skulle kunna vara problemet är ”nyckeln” som sitter bredvid batteriet. Bläcket på nyckeln har blivit ganska frätt och när jag filade till det blev det bättre ett tag, men fortfarande väldigt nött. Försökt beställa reservdel, men har tydligen utgått. Tips på vad jag kan göra? Se bilder för klippare och ”nyckel”.

• Äldre Bosch Rotak elgräsklippare på grusmark, med synligt batterifack och handtag, omgiven av gräs och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Bosch Rotak elgräsklippare med batterilucka och röd nyckel, synlig del av handtag och slitage samt gräsrester runtom.
    Skapa konto
  • Röd nyckelkomponent till en äldre Bosch Rotak elgräsklippare, med frätsläpp på bläcket, fotograferad i närbild.
    Skapa konto
Hjälper nog inte att bara åtgärda nyckeln.
Blecken i klipparen är antagligen minst lika dåliga.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Hjälper nog inte att bara åtgärda nyckeln.
Blecken i klipparen är antagligen minst lika dåliga.
Om du menar ”blecken” med skärbladen så tycker jag de funkar helt ok. Eller menade du nåt annat? :)

P Perha skrev:
Om du menar ”blecken” med skärbladen så tycker jag de funkar helt ok. Eller menade du nåt annat? :)
Jag tror han menade den andra änden av de sönderbrända kontakterna. Dvs, du behöver byta både den röda delen och kontakten den sätts in i.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
P Perha skrev:
Med blecken menar jag de som har kontakt med nyckeln.
"Skärbladen" vill jag nog kalla för knivar.

• Gilla
Perha
  • Laddar…
Ah, poäng! Bara att köpa ny maskin då låter det som… trist på ett så litet och uppenbart fel 😝

Borde gå att fixa relativt enkelt för den händige.

Det sitter en maxi flatstiftsäkring i "nyckeln". Kolla färgen på plasten i säkringen, tror den är på 40Ah. Finns på Biltema för 20kr. I "nyckeln" borra försiktigt bort hacket, som gör att säkringen klickar fast, i överkanten på säkringen så går den att dra ut. Akta de röda hakarna. Har själv haft exakt samma problem och blev löst för 20kr. Lycka till!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
K kebi skrev:
Det sitter en maxi flatstiftsäkring i "nyckeln". Kolla färgen på plasten i säkringen, tror den är på 40Ah. Finns på Biltema för 20kr. I "nyckeln" borra försiktigt bort hacket, som gör att säkringen klickar fast, i överkanten på säkringen så går den att dra ut. Akta de röda hakarna. Har själv haft exakt samma problem och blev löst för 20kr. Lycka till!
Det är nog bättre om du citerar trådskaparen istället.

• Gilla
kebi
  • Laddar…
Det är nog bättre om du citerar trådskaparen istället.
Alltså magiskt, tack!!! 🤩

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.