Vad finns det för bra elgräsklippare(batteri) med mulching?
Vill inte ha med uppsamlare.
Vill inte ha med uppsamlare.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Nu kör jag sedan många år tillbaka bensinklippare av modellen KLIPPO Excellent H dvs med 140cc GCV140 Hondamotor. Men jag måste vara ärlig att säga att du nog har svårt att hitta en batteriklippare som kan leverera den kraft, styrka och uthållighet timma efter timma som en bensinklippare kan leverera.
Just vad beträffar ovanstående klippare som jag använder, så levereras den med mulcherkniv av typen cross cut som förvandlar gräsklippet till stoft som snabbt och smidigt smälter ner i gräsmattan som tillför mattan den nödvändiga gödningen varför gödsling ej behövs.
Just vad beträffar ovanstående klippare som jag använder, så levereras den med mulcherkniv av typen cross cut som förvandlar gräsklippet till stoft som snabbt och smidigt smälter ner i gräsmattan som tillför mattan den nödvändiga gödningen varför gödsling ej behövs.
Jag funderar på att köpa denna, har fått bra betyg i några tester men jag har inte provat den själv.
https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb144i-med-batteri-och-laddare/
https://www.husqvarna.com/se/grasklippare/lb144i-med-batteri-och-laddare/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har letat lite och hittat Stiga Combi 336E. Den säljs med uppsamlare men kan ställas om till mulching.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 375 inlägg
Tycker att denna https://www.bauhaus.se/grasklippare-makita-dlm480ct2-2x18v-2x5-0ah känns väldigt prisvärd. 48 cm klippbredd och 10 cm klipphöjd är stora fördelar också i min bok.
Köpte en sådan förra året när jag gick över från åkgräsklippare till robot (som komplement till roboten där den inte kommer åt). Smidig och klipper bra. Lite för smal klippbredd dock för större ytor.SSSS skrev:
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
För några år sedan skulle vi byta ut våra glödlampor mot lågenergilampor, byta ut våra vitvaror mot mindre energiförbrukare, sänka inomhustempen för att mindre energi skulle användas, bada och duscha kortare tider, inte diska under rinnande vatten och släcka lampor i rum där de inte behövde stå och lysa mm mm mm allt för att sänka vår energiförbrukning.O [old rusty] skrev:
Själv tycker jag att allt batterihystery är käpprätt åt helvete och låter mina laptops stå på kontinuerlig 230 Volt AC dygnet runt för att slippa hålla på och ladda och ladda och ladda i all oändlighet. Detsamma självklart med allt annat som förr oftast drevs med 230 Volt AC men som nu många har kommit på att de hellre ska drivas med batterier. Samtidigt som antal kärnkraftverk är färre idag än vad de var vid 2000-talets ingång. Personligen är jag dessutom motståndare till kärnkraft eftersom vi inte löst frågan hur vi omgående efter det att avfallet har gjort sitt i ett kärnkraftverk är totalt ofarligt och fritt från radioaktivitet.
Jag är motståndare till både batteriklippare och batteribilar samt självklart även all annan elektronik som drivs med litiumjon batterier. SOLENERGI däremot - då snackar vi REN ÄRLIG ENERGI! Utan solen hade inte våra 8 planeter existerat ens. 😀
Ja, en bensinklippare låter lite ljudmässigt. Alternativet är ju att myndigheterna börjar acceptera att alla fastighetsägare får ex skaffa sig ett par får så är grästillväxten löst. 👍
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
För den som redan idag äger en fräsch KLIPPO gräsklippare och funderar på en batteriklippare alt robotklippare kan jag tipsa om...
Byggahus.se > Klippo gräsklippare köpes - EJ renoveringsobjekt
❤️
Byggahus.se > Klippo gräsklippare köpes - EJ renoveringsobjekt
❤️
Den här tråden handlar om eldrivna batterigräsklippare så sluta kapa tråden och prata om en massa annat, tex bensinklippare.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Syftade ENBART på den fastighetsägare som idag äger en vanlig bensinklippare och tänker gå över till batteriklippare så istället för att köra bensinaren till återvinningen så kan h*n istället sälja den till mig. Var det för avancerat att räkna ut???G Ganntrader skrev:
Har den gått sönder eftersom du letar efter en att köpa?Karl webmaster Johansson skrev:
Nu kör jag sedan många år tillbaka bensinklippare av modellen KLIPPO Excellent H dvs med 140cc GCV140 Hondamotor. Men jag måste vara ärlig att säga att du nog har svårt att hitta en batteriklippare som kan leverera den kraft, styrka och uthållighet timma efter timma som en bensinklippare kan leverera.
Har en Stiga Multiclip 747 AE som nu börjar sin femte säsong. Mulchningen fungerar utmärkt, även i ganska högt gräs. Har två små gräsmattor på kanske 75kvm vardera, så laddar den kanske var tredje, fjärde gång. Lätt nog att lyfta upp för terasseringar och trappor.
Enda strulet är att den ibland tycker att den kört fast, den stannar och visar varningslampa lite sporadiskt. Tillräckligt sporadisk för att det inte ska vara lönt att skicka in på garanti eller reklamation, de skulle sannolikt inte stöta på felet.
Förstår inte varför de ska ha massa sensorer och grejer, en motor kopplad till en kniv och en strömbrytare borde vara nog.
Har räknat från början att den inte kommer hålla för evigt. Batteriet tar så småningom slut och då kommer det vara svårt att hitta ett nytt. Kanske kan man byta cellerna. Än så länge har jag dock inte sett tecken på degradering. Har den laddad över vintern och ser till att den inte drar ur batteriet.
Enda strulet är att den ibland tycker att den kört fast, den stannar och visar varningslampa lite sporadiskt. Tillräckligt sporadisk för att det inte ska vara lönt att skicka in på garanti eller reklamation, de skulle sannolikt inte stöta på felet.
Förstår inte varför de ska ha massa sensorer och grejer, en motor kopplad till en kniv och en strömbrytare borde vara nog.
Har räknat från början att den inte kommer hålla för evigt. Batteriet tar så småningom slut och då kommer det vara svårt att hitta ett nytt. Kanske kan man byta cellerna. Än så länge har jag dock inte sett tecken på degradering. Har den laddad över vintern och ser till att den inte drar ur batteriet.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Nej, min gamla Excellent H fungerar perfekt. Men jag vill ha en klippare i reserv om min ordinarie klippare skulle strula. Verkstäderna har flera veckors väntetiden den här årstiden och gräset växer och frodas så det står härliga till. Så jag märker att jag måste ha en backupmaskin den här årstiden. Meckar inte själv med gräsklippare och kan bara byta luftfiler och byta olja i klipparna. Allt annat måste lämnas till verkstad.Keiller skrev: