Hej!
Har en groventré som vi håller på att göra i ordning.
Det är idag en platta modell special lösning av förra ägarna. När de bytte ut den gamla oljepannan och då tog bort tanken som stod i groventrén så passade de på att gjuta lite. Jag fick det berättat för mig när vi köpte huset och såg inga direkta konstigheter i det.. finns en yta i golvet som man ser hör till en annan gjutning så jag antog att det var där de hade gjutit för att få samma golvnivå.
MEN, nu när jag så smått då börjat i detta utrymme så märker jag att de gjutit nytt förutom där den gamla tanken stått, så troligen har den stått på en upphöjd platå eller vad man ska säga. Summan av detta är att de då gjutit upp omkringliggande golv till samma nivå vilket nu resulterat i att jag har en platta på 20-25cm tjocklek.
Då vi tänkt lägga golvvärme där så skulle jag ju enligt textbook behöva bila upp allt för att sedan isolera och slutligen gjuta nytt, men jag kan ju villigt erkänna att jag inte är så sugen på att stå och bila bort den massiva kakan och undrar därför över det här med att lägga golvvärmen direkt på plattan istället?
Det finns lite olika alternativ har jag sett, bla ebeco säljer eps plattor på 2cm som man kan lägga slingan i för att ge lite isolering men frågan är hur stor skillnad det verkligen gör kontra kostnaden?
Annars tänkte jag att man flytar så att golvet blir plant ~1cm, sedan lägger slingan och slutligen en slutflytning av golvet. Det blir lite tjocklek av det men det gör inget då golvet ändå behöver höjas ca 4-5cm.
Vad rekommenderar ni? Funkar det att lägga slingan utan isolering? Isolerar betongen tillräckligt?
Har en groventré som vi håller på att göra i ordning.
Det är idag en platta modell special lösning av förra ägarna. När de bytte ut den gamla oljepannan och då tog bort tanken som stod i groventrén så passade de på att gjuta lite. Jag fick det berättat för mig när vi köpte huset och såg inga direkta konstigheter i det.. finns en yta i golvet som man ser hör till en annan gjutning så jag antog att det var där de hade gjutit för att få samma golvnivå.
MEN, nu när jag så smått då börjat i detta utrymme så märker jag att de gjutit nytt förutom där den gamla tanken stått, så troligen har den stått på en upphöjd platå eller vad man ska säga. Summan av detta är att de då gjutit upp omkringliggande golv till samma nivå vilket nu resulterat i att jag har en platta på 20-25cm tjocklek.
Då vi tänkt lägga golvvärme där så skulle jag ju enligt textbook behöva bila upp allt för att sedan isolera och slutligen gjuta nytt, men jag kan ju villigt erkänna att jag inte är så sugen på att stå och bila bort den massiva kakan och undrar därför över det här med att lägga golvvärmen direkt på plattan istället?
Det finns lite olika alternativ har jag sett, bla ebeco säljer eps plattor på 2cm som man kan lägga slingan i för att ge lite isolering men frågan är hur stor skillnad det verkligen gör kontra kostnaden?
Annars tänkte jag att man flytar så att golvet blir plant ~1cm, sedan lägger slingan och slutligen en slutflytning av golvet. Det blir lite tjocklek av det men det gör inget då golvet ändå behöver höjas ca 4-5cm.
Vad rekommenderar ni? Funkar det att lägga slingan utan isolering? Isolerar betongen tillräckligt?
Här kan du beräkna U-värde på konstruktionen: http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx
U-värdet multiplicerar du sedan med storleken på ytan och temperatur skillnaden, så får du fram hur mycket energi du slösar.
Temperatur skillnaden är mellan den du har i golvvärmen och jorden under huset, så du får uppskatta något rimligt.
1 cm cellplast halverar nästan den slösade energimängden, man brukar säga att det är den första cm isolering som ger mest och den sista minst.
Är hela plattan oisolerad?
U-värdet multiplicerar du sedan med storleken på ytan och temperatur skillnaden, så får du fram hur mycket energi du slösar.
Temperatur skillnaden är mellan den du har i golvvärmen och jorden under huset, så du får uppskatta något rimligt.
1 cm cellplast halverar nästan den slösade energimängden, man brukar säga att det är den första cm isolering som ger mest och den sista minst.
Är hela plattan oisolerad?
3.34W/kvm °C fick jag fram, säger mig dock ingenting?
Ja, jag tror iaf att den är oisolerad då det är det gamla tankrummet i anslutning till garaget. Har yttervägg mot tvättstugan som ligger 10cm högre (20cm från början) och som dessutom hade en isolerad innerdörr mot groventren.
Men säker är jag inte. Har tyvärr inga ritningar av något slag så kan inte riktigt läsa mig till det heller!.
Men vad du säger är att en eps platta på 20mm kan göra rätt stor skillnad ändå?
Ja, jag tror iaf att den är oisolerad då det är det gamla tankrummet i anslutning till garaget. Har yttervägg mot tvättstugan som ligger 10cm högre (20cm från början) och som dessutom hade en isolerad innerdörr mot groventren.
Men säker är jag inte. Har tyvärr inga ritningar av något slag så kan inte riktigt läsa mig till det heller!.
Men vad du säger är att en eps platta på 20mm kan göra rätt stor skillnad ändå?
Golvvärme i hallen är jätteskönt, barnens blöta kläder torkar snabbt ich det är varmt och gosigt under fötterna
För att göra en lång story långP Plutus skrev:
Golvet måste höjas, that's a fact. Problemet är att jag har en radiator där idag och visst, det hade kunnat sitta kvar förvisso... men en avtappningsventil längst ner på röret sitter för nära golvet så jag kan inte bygga på golvet alls utan att åtgärda den. Lösning på problemet är att antingen bila upp hela rören och försöka lyfta de några cm så den går fritt = lite riskabelt, mycket arbete för en liten grej, har ingen lust. Eller plugga avtappningsventilen.. men den kan jag inte få loss utan att lik förbannat behöva bila i golvet.
Sen så är detta som sagt en groventré och kommer användas som en. Är ca 7kvm golvyta, ena väggen kommer ha förvaring och då jag har 2 pluttar på 2 resp 3 år så är skit och blöta dojjor mer regel än undantag.
Därför tycker jag golvvärme är en bra lösning, visst det bygger lite på höjden vilket ändå inte gör någonting, det torkar upp blött golv vilket är bra i en groventré och jag kan bara plugga radiatorn och slippa bila upp plattan.
Dessutom kan jag använda radiatorn i tvättstugan istället som idag har en radiator som är fullständigt underdimensionerad (~200W till 8kvm medan radiatorn i groventrén är på ~1000W).
Lyfter denna tråden då det nu under hösten förhoppningsvis blir aktuellt att faktiskt åtgärda groventré och tvättstuga.
Så en kort recap.
6.3m² golvyta med en platta på ca 25 cm tjocklek.
Radiator ska bort.
Golvvärme ska läggas.
Nuvarande isolering mer än betong finns ej.
Funkar det med sådana plattor med eps på undersidan av en aluminiumplåt?
Undviker som sagt helst att bila upp hela plattan, dels för att det är ett hästjobb och dels för att jag inte känner för det!
Så en kort recap.
Radiator ska bort.
Golvvärme ska läggas.
Undviker som sagt helst att bila upp hela plattan, dels för att det är ett hästjobb och dels för att jag inte känner för det!
Det finns risk för omvänd fuktvandring om du börjar värma ovansidan av plattan, dvs att det lokalt blir varmare och torrare och därmed drar upp fukt genom plattan.
Det är hysteriskt ineffektivt ur energisynpunkt att värma en oisolerad betongplatta. Det kommer vara väldigt dyrt att köra den där golvvärmen.
Det trista svaret är att rätt lösning är att bila upp plattan, isolera och gjuta nytt. Om du inte kan/vill göra det så skulle jag försöka få dit åtminstone någon slags isolering. Plåtar med EPS är säkert bättre än inget. Om du hittar något med typ PUR-isolering istället så är det bättre vad jag förstått.
Det är hysteriskt ineffektivt ur energisynpunkt att värma en oisolerad betongplatta. Det kommer vara väldigt dyrt att köra den där golvvärmen.
Det trista svaret är att rätt lösning är att bila upp plattan, isolera och gjuta nytt. Om du inte kan/vill göra det så skulle jag försöka få dit åtminstone någon slags isolering. Plåtar med EPS är säkert bättre än inget. Om du hittar något med typ PUR-isolering istället så är det bättre vad jag förstått.
Redigerat:
Kolla här #5 och framåtJ Jarlsgård skrev:Lyfter denna tråden då det nu under hösten förhoppningsvis blir aktuellt att faktiskt åtgärda groventré och tvättstuga.
Så en kort recap.
Radiator ska bort.
Golvvärme ska läggas.
Undviker som sagt helst att bila upp hela plattan, dels för att det är ett hästjobb och dels för att jag inte känner för det!![]()
https://www.byggahus.se/forum/threads/rad-kring-golvvaerme-i-kaellare.297747/#post-2742901
Har även under CoronaKarantären gjort samma i en grov entré.
Ja det är ju det som är mitt orosmoment.tommib skrev:
Det finns risk för omvänd fuktvandring om du börjar värma ovansidan av plattan, dvs att det lokalt blir varmare och torrare och därmed drar upp fukt genom plattan.
Det trista svaret är att rätt lösning är att bila upp plattan, isolera och gjuta nytt. Om du inte kan/vill göra det så skulle jag försöka få dit åtminstone någon slags isolering. Plåtar med EPS är säkert bättre än inget. Om du hittar något med typ PUR-isolering istället så är det bättre.
Omvänd fuktvandring är jag inte så sugen på, precis som att jag inte är så sugen på att bila bort plattan. Det är ju ändå 1.6m³ betong det handlar om, tungt och jobbigt att göra sig av med!
Första gången var det en extruderad rosa skiva det är snart 15 år sedan.J Jarlsgård skrev:
Det senaste var i groventré i juni 2020 här är lite bilder, på den gula kabeln står inköpskälla.
1. Rensa till ren betong.
2. Provlägg och kapa till skivorna, märk dem så du kan lägga tillbaka dom rätt vid limning.
3. Prima
4. Limma skivor med Fix
5. Lägg Elkabel kolla motstånd och isolering.
6. Tunn armeringsmatta
7. Flyt golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hittar värmekabeln men inte golv plattan? 
Tänkte dock köra på ebeco, kräver förvisso elektriker men har en del annan el som ska göras samtidigt ändå i anslutande rum så tänker att merkostnaden blir försumbar
Tänkte dock köra på ebeco, kräver förvisso elektriker men har en del annan el som ska göras samtidigt ändå i anslutande rum så tänker att merkostnaden blir försumbar
Klicka här för att svara