jag har en hall med betonggolv från 1969 så dåligt isolerad. jag kan bygga upp 23 mm varav klinker 9-10 mm. Jag måste flytspackla ca 10mm.

funderar på elgolvvärme för tillskott - finns element redan i hallen.

funderar på om jag ska lägga golvvärmen i fixet för att komma så högt upp som möjligt från backen.

1) då är frågan vilka produkter som går att lägga i fix som funkar bra?

2) såg på ett alt att man kan lägga T2reflecta skivor och bara flytfix/spackel jämns med skivan som är 13 mm och sedan fästa klinkren - någon som gjort det?

T2 har även tunnare isloerskivor utan spårad plåt. Den är 1cm tjock och heter Isolecta. På den kan man lägga T2blå eller quicknet om vill snåla lite extra på höjden.

ok intressant - tittade på beskrivningen på reflecta - förstod dock inte om man bara behöver fix ovanpå mattan/kabeln.

har tittat på T2 - mest röd för att om jag förstått rätt så är den bättre på att hålla värmen och mindre risk för överhettning. - Men är inte tillräckligt insatt - blå kanske är lika bra.

en annan fundering jag har är att jag har en lågt sittandekopplingsdosa som det går att dra 230V till - men jag vill ha termostaten högre - är det 230V kabel hela vägen till termostaten?

Lägger du klinker så går det bra med helt vanlig värmekabel. T2 röd är självreglerande har jag för mig och kan möjligen vara ett alternativ om du lägger laminat. Men till klinker ser jag inget behov av det.

Ja det är 230V hela vägen till termostaten. Golvvärmekabeln börjar med ca 3 m kallkabel som du kan dra i elrör i väggen. denna del av kabeln blir inte varm.

För att svara på din fråga nr 1 så finns ju lågvoltssystem också dom ger noll och iniget i extra bygghöjd. Något dyrare system dock.
Värmekabel på matta tex. Net-KIT kan man också lägga direkt i fixen men då bygger det lite mer.

J JanneSjo skrev:
ok intressant - tittade på beskrivningen på reflecta - förstod dock inte om man bara behöver fix ovanpå mattan/kabeln.

har tittat på T2 - mest röd för att om jag förstått rätt så är den bättre på att hålla värmen och mindre risk för överhettning. - Men är inte tillräckligt insatt - blå kanske är lika bra.

en annan fundering jag har är att jag har en lågt sittandekopplingsdosa som det går att dra 230V till - men jag vill ha termostaten högre - är det 230V kabel hela vägen till termostaten?
Lade du refelctaskivor och klinkers? Hur gjorde du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.