Vi har en villa med fjärrvärme. Solceller installerade sen förra året och detta har gjort att jag har någorlunda koll på elförbrukningen i huset via appen till solcellerna.
Vi förbrukar utan solceller ca 5000 kwh i hushållsel. Jag har märkt att huset nattetid drar 0,3-0,4kw (se bifogad screenshot på dygnsöversikt elförbrukning). Omräknat på årsbasis blir detta ca 2600 kwh som "grund". Jag förstår att kyl/frys etc ständigt drar el, men vi har nyligen bytt dem och inte märkt någon skillnad i förbrukning. Då värme/vatten går på fjärrvärme undrar jag vad mer det kan vara? Inga standby-grejer igång, endast LED-lampor etc.
Jag frågar nyfiket, inte som tokbesparande.
Vi förbrukar utan solceller ca 5000 kwh i hushållsel. Jag har märkt att huset nattetid drar 0,3-0,4kw (se bifogad screenshot på dygnsöversikt elförbrukning). Omräknat på årsbasis blir detta ca 2600 kwh som "grund". Jag förstår att kyl/frys etc ständigt drar el, men vi har nyligen bytt dem och inte märkt någon skillnad i förbrukning. Då värme/vatten går på fjärrvärme undrar jag vad mer det kan vara? Inga standby-grejer igång, endast LED-lampor etc.
Låter rimligt, tycker bara inte att jag har något på stand by utan stänger av det. Mekanisk frånluftsventilation bidrar säkert, jag trodde bara inte att basen skulle utgöra drygt hälften av all vår elförbrukning.
Jo nu ser jag via elmätaren och Homeassistant hur det ser ut och det ser normalt ut för dig. Ligger strax under 5000 kWh/år själv.E Erik Brandt skrev:Vi har en villa med fjärrvärme. Solceller installerade sen förra året och detta har gjort att jag har någorlunda koll på elförbrukningen i huset via appen till solcellerna.
Super, tack för snabbt svar och jämförelse!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hög Elförbrukning Villa
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Lite intressant data elförbrukning villa
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Problem med värmesystem i villa (fjärrvärme)
Fjärrvärme & Gas -
Villaägarna väcker grupptalan mot fjärrvärmebolag
Fjärrvärme & Gas -
Är detta en normal elförbrukning för villa med elpanna?
Värmepumpar