Vi har en villa med fjärrvärme. Solceller installerade sen förra året och detta har gjort att jag har någorlunda koll på elförbrukningen i huset via appen till solcellerna.
Vi förbrukar utan solceller ca 5000 kwh i hushållsel. Jag har märkt att huset nattetid drar 0,3-0,4kw (se bifogad screenshot på dygnsöversikt elförbrukning). Omräknat på årsbasis blir detta ca 2600 kwh som "grund". Jag förstår att kyl/frys etc ständigt drar el, men vi har nyligen bytt dem och inte märkt någon skillnad i förbrukning. Då värme/vatten går på fjärrvärme undrar jag vad mer det kan vara? Inga standby-grejer igång, endast LED-lampor etc.
Jag frågar nyfiket, inte som tokbesparande.

• Mobile screenshot displaying solar energy production, consumption, and grid interaction data for a specific date.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Standbyläge på diverse apparater, mekanisk ventilation?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Låter rimligt, tycker bara inte att jag har något på stand by utan stänger av det. Mekanisk frånluftsventilation bidrar säkert, jag trodde bara inte att basen skulle utgöra drygt hälften av all vår elförbrukning.

E Erik Brandt skrev:
Vi har en villa med fjärrvärme. Solceller installerade sen förra året och detta har gjort att jag har någorlunda koll på elförbrukningen i huset via appen till solcellerna.
Vi förbrukar utan solceller ca 5000 kwh i hushållsel. Jag har märkt att huset nattetid drar 0,3-0,4kw (se bifogad screenshot på dygnsöversikt elförbrukning). Omräknat på årsbasis blir detta ca 2600 kwh som "grund". Jag förstår att kyl/frys etc ständigt drar el, men vi har nyligen bytt dem och inte märkt någon skillnad i förbrukning. Då värme/vatten går på fjärrvärme undrar jag vad mer det kan vara? Inga standby-grejer igång, endast LED-lampor etc.
Jag frågar nyfiket, inte som tokbesparande.
Jo nu ser jag via elmätaren och Homeassistant hur det ser ut och det ser normalt ut för dig. Ligger strax under 5000 kWh/år själv.
Diagram som visar elanvändning över tid, med toppar under dag och kväll.

Super, tack för snabbt svar och jämförelse!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.