1 347 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Elförbrukning stuga
Jag hyr just nu en stuga på 20 kvm och min elförbrukning är ca 20 kWh per dygn. Oavsett om jag ena dagen duschar, lagar mat och diskar. Sen andra dagen inte gör något av det. Borde de inte bli någon skillnad på elförbrukningen? Jag har direktverkande el. Är det elementen som drar så extremt mycket el?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Om varmvattnet värms med el och spisen går på el så ska det synas på förbrukningen om du inte använder något av detta.
Hur får du fram förbrukningssiffrorna?
20 kWh/dygn är mycket för 20 m2. Det motsvarar drygt 800 W konstant förbrukning. Har du väldigt varmt i stugan?
Hur får du fram förbrukningssiffrorna?
20 kWh/dygn är mycket för 20 m2. Det motsvarar drygt 800 W konstant förbrukning. Har du väldigt varmt i stugan?
Jag har en elmätare på utsidan av huset.E etompau skrev:
Nej jag har just nu 18 grader och elementen står på 20..
Är stugan från 1950? Äldre fritidshus var oftast väldigt enkelt isolerade när de byggdes. Sedan beror det på hur den tilläggsisolerats med åren. 20 kWh per dygn låter som det kan vara fullt rimligt tycker jag.
När du lagar mat och duschar så kommer det värme från detta och då kanske elementen drar mindre effekt.B Byggblåbäret skrev:Jag hyr just nu en stuga på 20 kvm och min elförbrukning är ca 20 kWh per dygn. Oavsett om jag ena dagen duschar, lagar mat och diskar. Sen andra dagen inte gör något av det. Borde de inte bli någon skillnad på elförbrukningen? Jag har direktverkande el. Är det elementen som drar så extremt mycket el?
Klicka här för att svara
