Har installerat bergvärme och försöker få en uppfattning om vad förbrukningen kommer stanna på. Dela gärna era uppgifter på elförbrukning november månad i år.

Vår förbrukning el till värme 20gr / varmvatten novembermånad 926kWh, totalt 170m2, 50-talshus i västerbottenskusten.

/Mith

3140 kWh totalt inkl hushållsel med elpatron, 4 mil norr om Umeå i hus byggt -73 på 215 m2 men hela hålls inte full temp i..

Energiförbrukning i november
1807 kWh fjärrvärme, 750 kWh el, varav cirka 200 kWh cirkpump, fläkt och 4m2 golvärme i hall.
Energi till uppvärmning och varmvatten 1807+200 = 2007kWh.
1807 kWh till fjärrvärme är 400-500 kWh lägre än normalt i november, därför att månaden varit ovanligt mild. Se: www.temperatur.nu
120m2 boyta 20-21°C + garage/förråd 30m2 13-14°C, Norrbotten.

Årlig förbrukning: Fjärrvärme 17300 kWh, el 7700 kWh (varav hushållel cirka 6000 kWh).

mith skrev:
Har installerat bergvärme och försöker få en uppfattning om vad förbrukningen kommer stanna på. Dela gärna era uppgifter på elförbrukning november månad i år.

Vår förbrukning el till värme 20gr / varmvatten novembermånad 926kWh, totalt 170m2, 50-talshus i västerbottenskusten.

/Mith
Låter väldigt billigt.. Jag har nyare hus (1982) ungefär samma yta som ska värmas och jag hade 1599kWh i november (Bergvärme)

Jag har iofs flera datorer som står igång dygnet runt, tvättmaskin/diskmaskin som går varje dag (småbarn). En gammal stor frysbox som säkert drar en hel del samt en avfuktare under grund som står å går hela tiden..

Jag har nyss installerad bergvärme så jag vet inte riktigt heller vad som är "normalt"

November månad. Uppvärmning.
Hus 197kvm 21grader, Garage 64kvm 12grader.
570kWh
I Sundsvall.
/Morgan

morgannorberg skrev:
November månad. Uppvärmning.
Hus 197kvm 21grader, Garage 64kvm 12grader.
570kWh
I Sundsvall.
/Morgan
Vad har du för värmekälla? Vad ligger övrig elförbrukning på?

1160kwh med hushållsel. Ungefär samma förbrukning tre senaste månaderna. 250m2 boyta
Småland

Redigerat:
Rrrrr skrev:
Vad har du för värmekälla? Vad ligger övrig elförbrukning på?
Det är en Nibe 1135 8kw med Nibe VPAS 750l acc. 7.5kvm swesol solpaneler. Detta finns i pannrummet i garaget med kulvert till huset.
Huset har ett FTX ventilation med roterande växlare. Behovsstyrt via styrsystemet via CO2 och tidkanaler.
Allt styrs av 2st Regin ExoCompact Ducar med inne och ute kompensering för shuntarna.

Övrig elförbrukning ligger på mellan 500-600kwh i månaden.
Årsprognos. Elförbrukning värme ligger på 4845kWh.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.