Hej

Hoppas jag har skrivit på rätt forum annars får Admin flytta på tråden

Början av september har jag flyttat in till ett radhus med fjärrvärme, Således har vi bott där i snart 3 månader. Jag har märkt att senaste veckan när det har blivit riktigt kallt åker min elförbrukning upp, vanligtvis brukar vi ha en basförbrukning på ca 0,2-0,3 KWh och dygnsförbrukningen brukar hamna på 8-12 KWh beroende på om man tvättar, lagar mat etc den dagen. Nu senaste veckan när det har blivit kallt hamnar plötsligt min dygnsförbrukning på 18-20 KWh per dygn med en basförbrukning på ca 0,6-0,7 KWh (se graf). Jag har inte satt på något golvvärme, inte något el element eller varmluft fläkt som slår på när det blir för kallt. Min misstanke hamnade på att cirkulationspumpen fick jobba hårdare men enligt brukningsmanualen och min elmätare har den en max effekt på 56W vilket vid fullt drift på ett dygn förbrukar ca 1,4 KWh. Var kommer de andra 5-6 KWh ifrån, varför har min basförbrukning höjts med nästan 0,3 KWh oavsett tiden på dygnet.

Jag ringde vår elleverantör och enda svaret jag fick var att man förbrukar mer el under vinter och att det är svårt att förklara var de extra KWh kommer ifrån. Jag förstår själv att du har det tänt längre med det krävs en del lampor för att fylla 5-6 KWh som dyker upp plötsligt per dygn. Jag undrar nu om någon som bor i ett hus med fjärrvärme har samma problem som mig. Det stör mig att inte veta varför det har blivit så., vi har inte ändrat på levnadsmönstret.

ha det bra.

• Linjediagram som visar daglig elförbrukning i kWh över tid, med en ökning under kalla perioder.
Vad har ni för ventilation? Värmeelement på tilluften är en vanlig energitjuv.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag gissar också på någon form av elspets, kanske på ventilationen. Kan också vara någon golvvärme som du inte satt på själv men som står på auto och nu slagit till. Ingen motorvärmare eller kupevärmare eller liknande? Frostvakt i något uteförråd?

Eller grannens hönshus....

Välkommen till forumet!

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.