borjerik
Jag har problem med en Husqvarna Induktionshäll där Elektrolux menar att det är normalt. Problemet är att displayen plötsligt börjar blinka och stänger av alla plattor. Inget reklamationjobb menar de. Har någon mer det problemet?

BirgitS
Nej, det är verkligen inte normalt. Möjligen om det inträffar i samband med att panelen blir blöt.

Är hällen ny eller har det fungerat som det ska tidigare?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
borjerik
Den har fungerat klockrent i 4 år (5 års garanti). Ibland händer det med kastrull på plattan, ibland drar den igång själv efter ett par timmar. Hällen är ren och välvårdad ingen fukt eller fett. Normalt säger Electrolux.

BirgitS
Om felet uppstår efter 4 år så visar det ju i sig att det inte är normalt ens för den hällen.

Har du vänt dig till den butik där du köpte hällen?
Det är ju egentligen de som är ansvariga för fel.

Om kommunen har en konsumentvägledare så ta kontakt med den personen och i andra hand med Hallå konsument så bör de kunna vägleda dig om hur du bör fortsätta på korrekt juridiskt sätt.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Dom kanske missförstår dig (medvetet) och tror att du använder en kastrull/panna som inte är kompatibel.
Stå på dig

borjerik borjerik skrev:
Den har fungerat klockrent i 4 år (5 års garanti). Ibland händer det med kastrull på plattan, ibland drar den igång själv efter ett par timmar. Hällen är ren och välvårdad ingen fukt eller fett. Normalt säger Electrolux.
Vad säger butiken du köpt den av?

borjerik
K Kane skrev:
Vad säger butiken du köpt den av?
Jag har köpt den av Elon. De gör helt rätt som leder mig vidare till Elektrolux servicelämnare. Den serviceverkstaden har haft spisen hos sig 2 ggr och får inte fram felet, säger de. Deras tekniker var hos mig innan och fick fram felet. Han bestämde att ta in spisen men hans kollega fick inte fram det, så de gör inget...
När jag 8 månader senare säger till Elektrolux kundsupport att felet fortfarande kommer och går så hälsar de att verkstaden gjort det de kan. Spisen har den egenskapen och det ska jag acceptera, säger Elektrolux. Jag har flera videosnuttar på felet men det hjälper inte, det är en egenskap..... Vad gör man?

BirgitS
Det är fortfarande Elon som du har ett avtal med och det är de som är ansvariga för att felaktiga varor från dem fixas. Du får gå på Elon igen och säga att du kräver att de åtgärdar felet. Då får de prata med Electrolux t.ex.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är fortfarande Elon som du har ett avtal med och det är de som är ansvariga för att felaktiga varor från dem fixas. Du får gå på Elon igen och säga att du kräver att de åtgärdar felet. Då får de prata med Electrolux t.ex.
Nja, i detta fallet med förlängd garantitid från tillverkaren så är det faktiskt elektrolux som blir TS motpart.

K Kane skrev:
Tveksamt, [länk]
Aja, är det Elon som ger ut förläng garanti, så är det väl bara att ge dem hällen och vänta på en lösning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I stora drag:

Fel med hällen hemma hos dig.
T o m konstaterat flera gånger av tekniker på plats.

Inget fel när du lämnade in den. Två ggr dessutom.

Fel med hällen åter hemma hos dig.

- Kanske läge att be en intresserade elektriker kolla elinstallationen hemma hos dig?
Gissningsvis med spänningsregistrerande instrument över tid. Kan vara snabba förlopp på ev störningar.

Ev konstaterat fel kan t o m ligga före din egen central. Då är det nätägaren som ska gå vidare.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
borjerik
H Hybro skrev:
I stora drag:

Fel med hällen hemma hos dig.
T o m konstaterat flera gånger av tekniker på plats.

Inget fel när du lämnade in den. Två ggr dessutom.

Fel med hällen åter hemma hos dig.

- Kanske läge att be en intresserade elektriker kolla elinstallationen hemma hos dig?
Gissningsvis med spänningsregistrerande instrument över tid. Kan vara snabba förlopp på ev störningar.

Ev konstaterat fel kan t o m ligga före din egen central. Då är det nätägaren som ska gå vidare.
Kan jag hitta instrument som mäter variationen över tid på faserna till spisen? Vi bor i en samfällighet med flera hushåll.

Köp tjänsten hos en elinstallationsfirma med resurser..

Eller be nätägaren kontrollera det jag misstänker på de grunder du skrivit i tråden. Borde vara den billigaste starten.

Skulle kunna tänka mig att det är ett intermittent fel. D v s ett glapp/avbrott för en fas, som uppträder när belastningen ökar tillräckligt.

Om så är, så kan det bli rejält farligt. Värmeutveckling, brand mm, beroende på vart felet är. Synd att elda upp en eller flera bostäder.

M a o behöver det inte vara fel i hällen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
borjerik borjerik skrev:
Kan jag hitta instrument som mäter variationen över tid på faserna till spisen? Vi bor i en samfällighet med flera hushåll.
ja absolut det har de flesta elektrikare tillgång till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.