Jag håller på med ett installationsskikt och ska tilläggsisolera. Men då har jag ett problem då rören till elementet sitter för nära väggen. Det är även guten betonggrund.

Då funderade jag som så att kanske installera 90 böjar på rören så att de gamla rören byggs in och kommer ut igenom väggen.

Kan jag göra så eller han ni något annat förslag?

Tack för hjälpen!

• Rör nära väggen över en träbotten, inklädda i ångspärr och isolering. Träbitar och rörkopplingar ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Börja med att se till att befintlig isolering är korrekt utförd så kanske du slipper isolera mera...

surris surris skrev:
Börja med att se till att befintlig isolering är korrekt utförd så kanske du slipper isolera mera...
Jag har precis bytt ut allt

• Gilla
surris
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det var ju verkligen ett ganska irrelevant och otrevligt inlägg. Precis den stämningen vi vill ha här inne…

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
surris
M Mamh skrev:
Jag har precis bytt ut allt
Okej, skarvarna får inte vara dolda. Antingen får du bygga en nisch eller bocka ut bef. rör om de är möjligt att göra på plats. Eller svetsa på böjar.

surris
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det var ju verkligen ett ganska irrelevant och otrevligt inlägg. Precis den stämningen vi vill ha här inne…
Okej, ja jag kunde skrivit det lite snyggare. Men högst relevant då den befintliga isoleringen på bilden var ytterst bristfällig.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Okej, skarvarna får inte vara dolda. Antingen får du bygga en nisch eller bocka ut bef. rör om de är möjligt att göra på plats. Eller svetsa på böjar.
JO, skarvar/fogar på värmesystemet får vara dolda.
Däremot ska förgreningar/fördelarrör vara inspekterbara.

https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-5-varmeinstallationer/

Här är information om kommande branschregler,
https://sakervatten.se/branschregler/branschregler-saker-vatteninstallation-20261/

Även i kommande branschregler så finns det inga krav på skarvar/fogar för värmeinstallationer,
https://sakervatten.se/wp-content/u...ler-sa-ker-vatteninstallation-2026-web-v2.pdf

• Gilla
roger.lehrberg
  • Laddar…
surris
Demmpa Demmpa skrev:
JO, skarvar/fogar på värmesystemet får vara dolda.
Däremot ska förgreningar/fördelarrör vara inspekterbara.

[länk]

Här är information om kommande branschregler,
[länk]

Även i kommande branschregler så finns det inga krav på skarvar/fogar för värmeinstallationer,
[länk]
Okej, tack för upplysningen. Sen hade man nog inte velat ha någon dold skarv oavsett.

Rickard.
surris surris skrev:
Okej, tack för upplysningen. Sen hade man nog inte velat ha någon dold skarv oavsett.
Eftersom det är ett värmesystem av stålrör så är det redan en massa dolda skarvar.

Att vinkla ut funkar men då får du leva med att elementet blir lite högre upp.

Rickard. Rickard. skrev:
Eftersom det är ett värmesystem av stålrör så är det redan en massa dolda skarvar.

Att vinkla ut funkar men då får du leva med att elementet blir lite högre upp.
Det blir inte helt lätt. Kapa och gänga på vinklar går ju men är det en gänga direkt under golvet är det olämpligt på grund av läckagerisk. Röret kan istället vara bockat under golvet och då minskar risken väsentligt.

Intet Intet skrev:
Det blir inte helt lätt. Kapa och gänga på vinklar går ju men är det en gänga direkt under golvet är det olämpligt på grund av läckagerisk. Röret kan istället vara bockat under golvet och då minskar risken väsentligt.
Olämpligt för att man riskerar att röra i gängan som redan finns? För annars är det väl inget bekymmer?

Dr Benz Dr Benz skrev:
Olämpligt för att man riskerar att röra i gängan som redan finns? För annars är det väl inget bekymmer?
Ja. Precis det.

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Rickard.
Jag tänkte vinklar på dom befintliga gängorna och sen vinklar upp igen in i ventilerna. En lite underlig lösning kanske men det skulle funka och vara en säker lösning.

Tänker sig ts byta till ett modernt element bör man nog dra om det till standard 40cc på rätt plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.