Bor i ett 1,5 plans hus från -60 med fjärrvärme och vattenburet system. På övervåningen finns 4 element, ett i varje rum samt ett litet på toaletten. Det verkar som att luften samlas i toaelementet för det porlar lite när luft kommit in i systemet.

Problemet är att detta händer OFTA. Luftar jag så att det är tyst tar det max 1V innan det porlar igen. Kör med ~1bar tryck och det tycker jag borde räcka, för huset är ju inte speciellt högt.

Vad gör jag? Höjer trycket? Letar läckor? Andra förslag?

Y
ifall man vill blunda för felet så är det väl en automatisk avluftare som kan installeras... ifall du redan har en så kan den ha pajjat och dra in luft istället för ut..

Eller så är det förlite vatten i kärlet så du kanske inte får upp tillräckligt till alla radiatorer... var läcka i ett område och så fort kärlet började ta slut så hörde en av sig att det började låta i hans badrums radiator..
-även fast det är fjärrvärme så finns ju ett kärl (antar jag, bara van med hela kvarter) som man får titta till.. ifall vattnet försvinner ur den så bör man nog börja leta vart det tar vägen dock..

Håller sig trycket inom lämpliga gränser även om du drar på värmen ordentligt eller låter det vara avstängt några timmar så radiatorerna kallnar? Om trycket ändras för mycket kan det vara fel förtryck i expansionskärlet.
Annars kan en idé vara att försöka fylla på ordentligt en gång så du klarar ett par luftningsomgångar utan att fylla på vatten eftersom det kommer in nya gaser med det vatten som fylls på.

När jag hade 0,8 bars tryck fick jag lufta varje månad minst men sedan jag höljt till 1-1,1 bar har jag inte på över tre månader luftat en enda gång.

Y
i kvarteret med läcka så var det säg vid 0.4 den inte klarade förse området bortre och övre delar och då lät det i vissa radiatorer och bara va luft... fyllde upp till 1.6... säkerhetsventilen där var på 2...

Yrrol skrev:
ifall man vill blunda för felet så är det väl en automatisk avluftare som kan installeras... ifall du redan har en så kan den ha pajjat och dra in luft istället för ut..

Eller så är det förlite vatten i kärlet så du kanske inte får upp tillräckligt till alla radiatorer... var läcka i ett område och så fort kärlet började ta slut så hörde en av sig att det började låta i hans badrums radiator..
-även fast det är fjärrvärme så finns ju ett kärl (antar jag, bara van med hela kvarter) som man får titta till.. ifall vattnet försvinner ur den så bör man nog börja leta vart det tar vägen dock..
det är inte riktigt fjärrvärme utan mer ett sekundärt värmesystem där alla boende delar samma radiatorvatten !

problemet som trådskaparen har kan vara att expkärlet kanske gått sönder, omhan inte har förlite tryck, testa att ha ca 0,2 - 0,5 UNDER säkerhetsventilens öppningstryck och se om det hjälper

Yrrol skrev:

Avluftare tror jag inte finns.

Kärlet, är det expansionskärlet? Detta är inbyggt i fjärrvärme centralen och det finns ingen info om detta i instruktionsvideo till min central.

drakhenke skrev:
det är inte riktigt fjärrvärme utan mer ett sekundärt värmesystem där alla boende delar samma radiatorvatten !

problemet som trådskaparen har kan vara att expkärlet kanske gått sönder, omhan inte har förlite tryck, testa att ha ca 0,2 - 0,5 UNDER säkerhetsventilens öppningstryck och se om det hjälper
Fjärrvärmeanläggningen inkl exp kärlet är precis 3 år så det är inga jättegamla grejer vi snackar om. Anläggningen verkar hålla trycket bra iaf.

Tack för svaren. Har testat höja till 1.5bar och skall se om det hjälper!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.