Hej! Jag har 2 element som är iskalla. Jag har provat att lufta.. först kom det både vatten och luft men sen kommer det bara vatten i en stråle. Har tömt ena elementet på ca en halv liter vatten men det är ingen förändring. Nu misstänker jag att det är termostaterna som pajjat. Jag undrar vart man kan köpa sådana? Det är riktigt gamla element från 70-80 talet. Platta. Och termostaten ser ut ungefär som på den här bilden:
http://www.byggahus.se/attachments/forum/vaerme-allmaent/13685d1196842853-hur-ta-bort-gammalt-element-element.jpg
vet någon vad de kostar och vart man kan köpa såna? håller på att frysa ihjäl i min lägenhet.
om man bor i en bostadsrätt.. har hyresvärden då någon skyldighet att fixa sånt här eller
måste jag stå för det? kan jag ta pengar från min reparationsfond till detta?

Mvh Magnus

D
Varför har du tömt elementet på en halv liter vatten? Antagligen har stiftet i ventilen fastnat. Ta bort termostaten och försök försiktigt att trycka/banka lite på stiftet som sitter därunder och se om du kan få det att lossa så att det "fjädrar tillbaka" när du trycker in det.

Det är sällan det blir så fel på termostaterna att de inte ger någon värme alls. Snarare tvärtom då (att de ger för mycket värme) och dessutom antar jag att du redan provat med att sätta termostaten på max.

Hej Ridax!

Jo jag skulle tömma elementet på luft och det for ut en halv liter vatten undertiden men då jag läst att det kunde komma vatten så tänkte jag att det är nog som det ska vara. Har det inte kommit ut vatten alls när du luftat element?. Det är alltså en pigg då som kan ha blivit intryckt menar du? Vad ska man använda för verktyg och hur mycket våld vågar man ta till? Jo jag har provat att sätta termostaten på max. Den sitter förresten löst. Ibland om man stöter till den ramlar den i golvet så man får liksom trycka dit den igen. Den kan inte ha gått sönder av att den åkt i golvet?

Mvh Magnus

Eftersom det handlar om en bostadsrätt, brukar underhåll och reparation av värmesystemet falla på föreningens lott. Kolla i stadgarna!

Gör en felanmälan till föreningen, tror inte att felet ligger i termostatet. Termostat kostar för örvrigt cirka 250:-

Jag är en sån person som vill lösa allt själv. Annars känner jag mig som en halv man. :)

Inte lätt att lösa fel om man har tummet mitt i handen:rolleyes: Nej men troligtvis så hjälper det inte om du byter termostat. Systemet måste fyllas på eftersom du tappade ur en halvliter.

Kolla om grannarna har okej värme och gör sedan helt enkelt en felanmälan till ansvarig.

Åfan, så det fylls inte på automatiskt? Hur fyller man på elementet själv?

Man vrider på en kran i fastighetens pannrum och dit brukar inte alla medlemmar ha tillgång till. Du kan ju be någon i styrelsen gå ner och fylla på, tar bara någon minut och sedan kollar du värmen ökar.

De e bara och springa till ordförande och knacka på- kan du fylle systemet?

Jasså på det viset. Tack för infon :)

D
Magnus_Ekman skrev:
Har det inte kommit ut vatten alls när du luftat element?
Jo... men när det börjar komma vatten så stänger jag ventilen så det slutar komma... brukar hinna innan det kommer en halv liter... :p

Magnus_Ekman skrev:
Det är alltså en pigg då som kan ha blivit intryckt menar du? Vad ska man använda för verktyg och hur mycket våld vågar man ta till? Jo jag har provat att sätta termostaten på max. Den sitter förresten löst. Ibland om man stöter till den ramlar den i golvet så man får liksom trycka dit den igen.
Det som faller av är säkert bara den yttre delen av termostaten. Du måste skruva loss den stora muttern som resten av termostaten sitter fast med för att komma åt/in till "piggen". Om du tänker "men om jag skruvar av den här stora muttern så kommer det forsa vatten" så är det där du ska skruva (och det kommer inget vatten).

Piggen tar man sen ett ordentligt tag i med en polygrip eller plattång och rör in/ut, med så mycket kraft som behövs för att den ska röra sig. När du är färdig så ska den gå att dutta med fingret, för då orkar även termostaten flytta på den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.