Byggahus.se

Element -- 400V och 230V?

1. F
    Medlem Nivå 3
    Hej

Jag har flertalet "moderna" 400V LVI-elementt i huset. På samma grupp sitter ett mycket gammalt 750W/220V element som inte fungerat speciellt bra de senaste åren.

Det är först nu när jag skruvat ner det gamla elementet för att köpa ett nytt som jag upptäckt detta.

Kan man inte tycka att även det gamla borde ha varit 400V?

Elementet har 5 kablar inkl jord:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WP_20150122_005.jpg

Från väggen ser det ut så här. Det är kablar som går vidare i väggen till övriga element.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    WP_20150118_003.jpg

Här ser det ju ut som om det bara är blå + svart + jord som är inkopplat, men alla sladdar från elementet var inkopplade innan (bara drog ner det, tänkte tyvärr inte mer på hur det såg ut då, eftersom min första tanke var att inte sätta upp ett nytt element....)

Men om jag skall koppla in ett 400V element borde det väl bara vara att koppla in grön + gul som idag bara går vidare och inte sitter i plinten?

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Du kan inte veta bara utifrån färgerna hur det skall vara inkopplat. Det kan finnas fler funktioner på trådarna än bara fas nolla och jord. Till exempel central sänkning av temperaturen med kopplingsur eller styrning av en flera radiatorer på samma termostat. Skall du vara säker på hur det skall kopplas måste du både mäta och följa trådar.

Om det är så att de fem trådarna är tre faser nolla och jord så kan du välja fritt om du vill ha ett 230 eller 400 volts element.

Redigerat 22 jan 2015 22:37
  3. T
    Medlem · Nivå 10
    Av färgerna att dömma är det troligt att anslutningspunkten bara innehåller en fas + nolla + skyddsjord. Men färger skall inte lita blint på. Det krävs att mäter i anslutningspunkten.

Att byta från 230 v till 400 v kräver sannolikt en kompletering av ledare i röret. Det enklaste blir nog att köpa ett 230 v element av hög klass och överge tanken på omkoppling. Det verkar även vara en vidarematning till ytterligare en 230 v apparat.

Om rummet är ett badrum krävs högre ip klass än ip 20. Där bör man välja ett element med max 60 graders yttemperatur.

Edit:

Nu ser jag att färgvalet är ganska underligt eller gammalt, så lita inte på färgernas funktion. Det kan mycket väl finnas användbar 400 v i anslutningspunkten. Men det krävs att man tar bort dom röda torix 'en och skarvar resterande kablar i sockerbiten för att kunna mäta detta.

Redigerat 22 jan 2015 23:13
  4. T
    Medlem · Nivå 10
    Normala färger efter 1970 var gul/grön jord blå nolla. fas L1 svart. fas L2 brun och fas L3 vit. Efter 2005 var fasfärgerna förändrade L 1 brun L 2 svart. och L3 grå.

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Alldeles för lite info/kunskap om det på bilderna för att ens våga gissa det minsta.

De ledningar som går in i elementet är troligen inte alla inkopplade inne i elementet, detta måste kollas upp. Hur och var de är kopplade.

Ledningarna från väggen kan vara precis vad som helst. Det enda jag skulle våga gissa lite på är att gul/grön är jord, så det skulle vara min första arbetshypotes och sen mäta/kolla upp resten.
    Det är långt ifrån säkert att blå är nolla, vanligt med fas där i radiatorinstallationer.

• Laddar…
  6. F
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar! Ja jag kan tänka mig att elementet är från början av 70-talet då huset byggdes.

Jag tar hem en installatör så får hen lösa det bäst den vill!

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om du har ett mätinstrument så kan vi säkert guida dig fram lite.

Men kommer du ihåg hur elementet på bilderna var inkopplat?
    Och sen kan öppna upp lite och kolla hur trådarna som löper in i elementet sitter invändigt (och ta bild och lägga upp), så klarnar kanske ett och annat.

8. T
    Medlem · Nivå 10
    Med tanke på att enbart tre kabelfärger ligger pä sockebiten idag så används förmodligen inte funktionerna central nattsänkning resp styrning av slavradiator.