6 467 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
elektriskt element nära sängen ej bränna sig
Jag har en stuga 10kvm med elektriskt eleent - som klarar att få stugan att bli väl varm i förutom vid golvet speciellt i hörnet där sängen står.
Jag har ett annat oljefyllt elemt som jag kunde ställa i hörnet och sedan sängen mot.
dock risk att man bränner sig eller att något tyg kommer mot elementet.
hur kan man lösa uppvärmningen?
finns det el element som inte blir heta?
annan lösning?
Jag har ett annat oljefyllt elemt som jag kunde ställa i hörnet och sedan sängen mot.
dock risk att man bränner sig eller att något tyg kommer mot elementet.
hur kan man lösa uppvärmningen?
finns det el element som inte blir heta?
annan lösning?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ok golvvärme är ett alternativ men golvet är inte så bra isolerat och stugan står på plintar och öppet under så jag tror det kommer försvinna mycket värme nedåt.
Hittade exempel på element som blir max 60grader på ytan men de kanske ändå inte kan ha tyg emot.
Handuksstorkar kan ju ha handdukar på helatiden - mätte på min hemma som håller knappt 60grader. men handduk på så skulle det kunna vara ett alternativ
elementskydd skulle kunna vara ett alternativ för att inte bränna sig gissar att man måste ha tillräckligt avstånd till elementet - och vad är då tillräckligt avstånd mellan elelementet och elementskyddet?
andra möjligheter?
Hittade exempel på element som blir max 60grader på ytan men de kanske ändå inte kan ha tyg emot.
Handuksstorkar kan ju ha handdukar på helatiden - mätte på min hemma som håller knappt 60grader. men handduk på så skulle det kunna vara ett alternativ
elementskydd skulle kunna vara ett alternativ för att inte bränna sig gissar att man måste ha tillräckligt avstånd till elementet - och vad är då tillräckligt avstånd mellan elelementet och elementskyddet?
andra möjligheter?
Ok så du menar att det inte går att ha elementskydd när man har elektriskt element?
Eller att man måste bygga själv med tillräckligt med öppning?
Kanske med fläkt på/mot elementet för att få värmefördelning.
Eller att man måste bygga själv med tillräckligt med öppning?
Kanske med fläkt på/mot elementet för att få värmefördelning.
Svar nej , inga varianter av eget , dom brukar bli för små , att göra något kanske , det måste finnas minimum ca 15 cm fritt framför med spjälor 5 cm öppet , och helt öppet nedtill , samt gå upp min 60 cm ovan kudden och helt öppet , det får inte finnas en chans till att öppningarna täpps till av textil , sedan finns det EL-radiatorer för barnstugor som har max 60C på ytan
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller ta dubbla täcken eller ett tjockare 
10 m2 är ju inte mycket att värma upp.
Fast egentligen tror jag att det är otätheter i skarven golv - vägg som gör att det blir kallt i hörnen.
Golvdrag alltså.
Tag bort lister och golvfoder, dreva ordentligt och sätt dit fodren igen.
Och dra ut sängen en bit från hörnet, så luften kan cirkulera!
10 m2 är ju inte mycket att värma upp.
Fast egentligen tror jag att det är otätheter i skarven golv - vägg som gör att det blir kallt i hörnen.
Golvdrag alltså.
Tag bort lister och golvfoder, dreva ordentligt och sätt dit fodren igen.
Och dra ut sängen en bit från hörnet, så luften kan cirkulera!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Om det är öppet under kan du sätta på några skivor cellplast underifrån, lite isolering gör stor skillnad mot ingen isolering. Men se först till att täta luftläckan i hörnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
