Jag har raderat ett olämpligt inlägg med följdinlägg.

/moderator

Odjuret skrev:
Efter 60 inlägg så var det äntligen någon som faktiskt oroade sig för elektrikern. Han utsatte sig för den största exponeringen. Så varför oroar sig ingen för honom?
Han var dessutom ärlig, berättade om eterniten :thumbup:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det ingen här som känner till att det är i kombination med rökning som den största risken med asbest visar sig?
Av de kanadensiska asbestgruvarbetarna som dog i mesoteliom efter långvarig exponering för krokidolit var 98% rökare.
Av ickerökarna med samma exponering var det mindre än 10% som blev sjuka.
Exponeringen var decennielång och asbestfiberhalten i miljön mycket hög. Dessutom visade det sig att radonhalten var förhöjd i gruvan.
Jag hoppas att Fahlekorv inte har någon rökare i närheten, det ökar risken för en mängd andra cancertyper hundrafalt och då inte beroende på närvaron av asbestfiber i luften..
Risken från det där borrhålet kan man beteckna som, en kollega till mig hade uttryckt det: "A piss in the Pacific!".

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
verktygsgalningen skrev:
Jag har arbetat på byggavdelningen på ett saneringsföretag (ingen nämnd) och kan med säkerhet säga att uttrycket "man bör kunna lita på" inte gäller dessa företag. Prio 1 är alltid skillnaden mellan intäkt och utgift, regler och personal kommer sekundärt. Nu kan alla förståsigpåare dementera mig bäst ni vill men jag har sett insidan under 5 års tid så tyvärr, era vet-bättre-åsikter studsar bara!
Om du menar att man i allmänhet inte kan lita på att byggföretagen följt lagar och praxis för hantering av asbest, så stämmer det tyvärr ja. Jag länkade ovan till en av flera artiklar som påpekar detta, och det verkar som AV årligen varnar om alarmerande låg kunskapsnivå och brister i hantering av asbest. Det verkar inte som Sverige hänger med här. I grannländer och hela europa har man centrala hälsomyndigheter som fokuserat jobbar med lagstiftning, informationsspridning och åtgärdsprogram. (T ex UK: http://www.hse.gov.uk/asbestos/ )
I sverige har vi miljö- och hälsa ansvar på kommunnivå, och vi saknar därmed central organisation med fokus och kraft att hantera lagar, information och åtgärder kring t ex asbest.. Vad jag vet finns ännu inget nationellt program eller uppdrag att göra något åt asbestfrågan 2015. På regeringsnivå gjorde man ett krafttag i frågan 1987, vilket innefattade informationsspridning, lagar och åtgärdsprogram. http://data.riksdagen.se/fil/195E27E9-9773-4A0E-AE35-BEC8B8257859 Det resulterade i en del omfattande utbildningsprogram och informationsblad etc, för kunskapsspridning för arbetare och allmänheten. Men det kan nu räknas som en punktinsats under de åren, och problemet är nu att det är snart över 30 år sedan!

Intressant att du sett med egna ögon. Av det du sett, är det mestadels medvetet slarv ($$$) eller även kunskapsbrist som ligger bakom dålig hantering?

Redigerat:
Methane skrev:
Är det ingen här som känner till att det är i kombination med rökning som den största risken med asbest visar sig?
Av de kanadensiska asbestgruvarbetarna som dog i mesoteliom efter långvarig exponering för krokidolit var 98% rökare
Källa för dina påståenden? För de är nämligen helt felaktigta.

1. Forskning visar att kombinationen rökning + asbest inte ger någon förhöjd risk för mesoteliom jämfört med någon som enbart utsätts för asbest:

[ISmoking Doesn’t Increase Risk of Pleural Mesothelioma]
Asbestos exposure alone can cause both PM and LC, and smoking alone can cause lung cancer. However, smoking alone cannot cause pleural mesothelioma, nor does smoking increase the risk of PM in those with asbestos exposure.[/I]
https://www.pleuralmesothelioma.com/cancer/lung.php

2. I Kanada bröt man enbart (fram till 2012) Krysotil/Chrysotile (vit asbest), inte krokidolit (blå asbest).

Möjligen syftar du på att 98% av dem som fick lungcancer var rökare. Men det är inte samma sjukdom. Vore intressant att höra var du hittat den siffran?

Redigerat:
O
Men har inte det här nu spårat ur till ännu en tråd om asbest? Det finns väl massa trådar redan i detta ämne?
För min del så skulle vi kunna låsa tråden. TS har fått svar på sin fråga enligt mig.

• Gilla
academia
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men har inte det här nu spårat ur till ännu en tråd om asbest? Det finns väl massa trådar redan i detta ämne?
För min del så skulle vi kunna låsa tråden. TS har fått svar på sin fråga enligt mig.
Kan vi inte köra den en runda till? ;)

Odjuret skrev:
Hur gör vi med 80% av de andra trådarna som figurerar flera ggr?
Tycker tråden belyser ett viktigt ämne och det ska vara öppet för diskussion.

• Gilla
helder
  • Laddar…
O
Andy78 skrev:
Hur gör vi med 80% av de andra trådarna som figurerar flera ggr?
Tycker tråden belyser ett viktigt ämne och det ska vara öppet för diskussion.
Personligen så tycker jag att den diskussionen som blir brukar mest vara samma saker om och om igen... Ett läger som tror att asbest är det mest dödliga som finns, det räcker med att se en bild på en eternit skiva så får du alla de sjukdomar man kan drabbas av. För den gruppen så biter ingen information alls. det andra lägret är helt övertygade om att asbest är helt ofarligt och man kan andas in dessa fibrer hur mycket som helst denna grupp är även de döva och blinda när det gäller info om asbest. ... Den tredje gruppen har en mer sansad syn på det hela. Inser att det inte är så nyttigt att andas in, men är inte överdrivna åt något håll

(ja jag över driver liite :p )

Men kolla den här tråden!
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html
Där finns det en del fakta.... ett utmärkt initiativ av academia.

Redigerat:
O
Anders D skrev:
Kan vi inte köra den en runda till? ;)
Jo men det gör vi! :p

Vilken skepnad ska vi ta?

• Gilla
Anders D
  • Laddar…
Herregud, de här trådarna är lika roliga varje gång. Någon har sett asbest på bild och freakar ut totalt. "Hädanefter går vi inte in i det rummet". Suck. Det är troligt att du vbehöver renovera, fixa etc. Jag har borrat i eterniten för genomföringar, andningsskydd, uppsamling i hink, blöta för att inte damma, torka noga. Men grannen som är över 80 och kärnfrisk, handsågade i sina hundratals plattor när de skulle ner på 70-talet, inte ett dugg orolig.

Man får sansa sig lite. Vidta åtgärder, men sätt det i proportion. 40 år i dammig asbestfabrik är inte samma sak som att borra ett par hål i sin livstid, med mask dessutom. :rolleyes:

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå varför någon (enda undantag vore TS och furumadministratör) skulle vilja stoppa en diskussion i en tråd. Det är väl bara att sluta läsa tråden och låta de som vill diskutera vad de nu vill diskutera.

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
När det gäller psykoterapi har terapeuterna ett stort och avgjort ansvar när det gäller att hindra deras klienter från att spåra ur — panikreaktioner är inte konstruktiva och löser inga problem.
Att diskutera ts "problem" (ber om ursäkt för citationstecknen, menar absolut inte att vara respektlös) innebär inte att vi hjälper hen. Det innebär att vi håller situationen och problemen/riskerna vid liv och ser till att ts inte kan släppa det här och gå vidare.

Ts är orolig för att hens hem har blivit kontaminerat med asbest; svaret är ja. Så är det. MEN — oerhört lite, på en oerhört liten yta. Och det är redan åtgärdat, ytorna är redan rengjorda och det är i praktiken ingen fara längre.

Asbest är ett elände men det är inget magisktöverdjävligt med det som gör att det sprider sig bortom gängse fysikaliska lagar. Borrkax hamnar under borrhålet och där är rentorkat. Bra, problem solved. Att det finns skivmaterial med asbest i i fastigheten har ingen betydelse så länge man inte bearbetar det på något sätt.

Rädsla är en naturlig och sund känsla i många sammanhang, men att låta den styra framför förnuftet och bättre vetande är inte bra.

Med all respekt, släpp det här och börja leva ett normalt liv igen, faran är över.

//Ronnie

• Gilla
helder
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå varför någon (enda undantag vore TS och furumadministratör) skulle vilja stoppa en diskussion i en tråd. Det är väl bara att sluta läsa tråden och låta de som vill diskutera vad de nu vill diskutera.
Jag hade uppskattat om moderatorerna här var hårdare och gick in och styrde lite oftare. På detta forum finns väldigt många trådar som börjar med att TS får det svar han vill ha och sen fylls tråden på med ett antal inlägg som inte har speciellt mycket med TS ursprungliga fråga att göra.

Sedan har man ju möjligheten att själv sluta läsa om man tycker att det spårar ur :|

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.