Hej! Elektrikern som var här avrådde att fräsa in kablar i väggen eftersom det dammar något oerhört vad jag förstår. Det är säkert jättemycket jobb med detta. Verktygen har vi eller om man köper någon del. Men det tillkommer att man måste plasta in hela köket och kanske hyra en sk dammätare.
Vi har också en vägg där det både är putsad vägg, gips och kanske betong. Alternativet då är att lägga en kabellist vid taket och dra kablarna bakom städskåpet etc. Den blir tyvärr rätt bred om man ska förbereda el för 3 fas också. Det skulle vara två rör på ca 20 mm och två på 16 mm. Suck! Massor av beslut som måste tas och jag var tvungen att ha exakt ritning på var skåpen skulle vara innan de kunde börja. Jag har inte det. Har lite olika förslag i min ritning som jag vill diskutera med säljaren på Ikea. Jag visste inte heller att man kunde boka med samma säljare flera gånger, suck! Hade jag fattat det hade processen gått snabbare.
Hur hade ni gjort med kablarna?
Vi har också en vägg där det både är putsad vägg, gips och kanske betong. Alternativet då är att lägga en kabellist vid taket och dra kablarna bakom städskåpet etc. Den blir tyvärr rätt bred om man ska förbereda el för 3 fas också. Det skulle vara två rör på ca 20 mm och två på 16 mm. Suck! Massor av beslut som måste tas och jag var tvungen att ha exakt ritning på var skåpen skulle vara innan de kunde börja. Jag har inte det. Har lite olika förslag i min ritning som jag vill diskutera med säljaren på Ikea. Jag visste inte heller att man kunde boka med samma säljare flera gånger, suck! Hade jag fattat det hade processen gått snabbare.
Hur hade ni gjort med kablarna?
Hade fräst in!
Tejpa tejpa tejpa, plasta plasta och sen mer tejp. Riktig maskin med stoftavskiljare på. För extra säkerhet ställer du in en luftrenare också (hyr på samma ställe), men vet inte om den verkligen behövs.
Men har du köket redan på plats menar du? Eller skall du sätta in nytt kök? I det senare fallet är det väl bara att täppa för dörrar och köra på?
Men har du köket redan på plats menar du? Eller skall du sätta in nytt kök? I det senare fallet är det väl bara att täppa för dörrar och köra på?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Inget att tveka på. Fräs in om det finns möjlighet, moderna system fixar det mesta av dammet och resten går att lösa relativt enkelt.
Att elektrikern avråder från detta med sagda argument är litet udda tycker jag, låter som att vederbörande inte riktigt är hantverkaren man söker för dylika jobb.
Att elektrikern avråder från detta med sagda argument är litet udda tycker jag, låter som att vederbörande inte riktigt är hantverkaren man söker för dylika jobb.
tensiden skrev:
Tejpa tejpa tejpa, plasta plasta och sen mer tejp. Riktig maskin med stoftavskiljare på. För extra säkerhet ställer du in en luftrenare också (hyr på samma ställe), men vet inte om den verkligen behövs.
Nej, allt är utrivet. Ett Ikeakök ska in. Är inte klar med ritningen. Kylen/frysen och spisen står kvar. De kan vi ju försöka flytta i ett annat rum. Behöver inte ha spisen i gång men gärna ky/frys. Ska köpa en ny sen (denna är ca 40 år gammal).tensiden skrev:
Men har du köket redan på plats menar du?
Eller skall du sätta in nytt kök? I det senare fallet är det väl bara att täppa för dörrar och köra på?
Jag är helt nybörjare på allt detta. Men elektrikern måste säga var vi ska fräsa i så fall?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Med tid och tålamod kan man hugga upp spåren. Det dammar inte så mycket. Jag fällde in el och tele i en tvåa en gång med hammare och en skruvmejsel från Ikea.
Dosorna var värst att fälla in i hårdbränt tegel.
Visserligen levererade Bahco klingorna åt Ikea på den tiden...
Dosorna var värst att fälla in i hårdbränt tegel.
Visserligen levererade Bahco klingorna åt Ikea på den tiden...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Fräsa eller hugga gör du som du vill, men in i väggen ska du!
Verkar som att de flesta delar min uppfattning om att du ska fräsa in kablaget när du ändå renoverar. Utanpåliggande kablar är, åtminstone i mina ögon, nödlösningar i befintliga utrymmen.
Verkar som att de flesta delar min uppfattning om att du ska fräsa in kablaget när du ändå renoverar. Utanpåliggande kablar är, åtminstone i mina ögon, nödlösningar i befintliga utrymmen.
Köp lite byggplast och dra runt kyl och spis.M Marijairena skrev:Nej, allt är utrivet. Ett Ikeakök ska in. Är inte klar med ritningen. Kylen/frysen och spisen står kvar. De kan vi ju försöka flytta i ett annat rum. Behöver inte ha spisen i gång men gärna ky/frys. Ska köpa en ny sen (denna är ca 40 år gammal).
Jag är helt nybörjare på allt detta. Men elektrikern måste säga var vi ska fräsa i så fall?
Rita ut den nya eldragningen med spritpenna på väggen. Jag fräste ca 2 cm djupa spår.
testa med mejsel och hammare. I mitt fall hade det inte gått eller inte ens varit nära att klara det med en mejsel och hugga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 391 inlägg
Nu gjorde jag detta i en helt tom lägenhet.
Spårade ur, med vad som mest kan liknas en cirkelsåg med dubbla stenklingor på lagom avstånd.
Ta gärna någon millimeter för mycket än för lite.
Tre nya grupper till köket.
EDIT: Hittade två bilder till
EDIT2:
Kan tilläggas att elektrikern ville heller inte fräsa in elen här, utan skulle den fräsas in fick jag göra det själv och så drog de ledningarna sen.
Spårade ur, med vad som mest kan liknas en cirkelsåg med dubbla stenklingor på lagom avstånd.
Ta gärna någon millimeter för mycket än för lite.
Tre nya grupper till köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
EDIT: Hittade två bilder till
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
EDIT2:
Kan tilläggas att elektrikern ville heller inte fräsa in elen här, utan skulle den fräsas in fick jag göra det själv och så drog de ledningarna sen.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Kolla med elektrikern om kablarnas böjradie så att du fräser kurvorna rätt. Trixigt kan det bli om du drar i innerhörn.
Moderator
· Stockholm
· 56 253 inlägg
Som sagt räkna med att du får in damm i precis varenda vrå, i hela bostaden. Även om du täcker och tejpar alla dörrspringor. När vi renoverade köket för en del år sedan var det en betongkant i golvet som jag behövde ta bort. Körde vinkelslip i ca 30 sekunder. Trots att köket var hermetiskt tillslutet (tyckte jag) så var det en svag dimma i resten av huset, och jag hittade betongdamm längst in i strumplådan 3 år senare. I köket där jag körde vinkelslipen fick jag avbryta efter 30 sekunder för jag kunde inte se vad jag höll på med i dimman. Tog resten med bilning.
Men jag skulle spåra in elen i väggen, om jag var du. Täck bara sådant du är rädd om även i övriga bostaden, typ soffan.
Men jag skulle spåra in elen i väggen, om jag var du. Täck bara sådant du är rädd om även i övriga bostaden, typ soffan.
Jag rengjorde betongplattan på en balkong en gång med vinkelslip och stålborste inför flytspackling. Jag såg heller inte vad jag gjorde, men det gjorde grannen som var ytterst nära att ringa brandkåren då han trodde dammet som välde ut berodde på en eldsvåda.H hempularen skrev:
Alfredo skrev:
D Derbyboy skrev: