Alltså hur har dom egentligen tänkt? Det som följer med är alltså 3 glidskenor, 10-15 cm långa, som man ska montera, i mitt fall och som jag begriper, på vänster sida på kylen eftersom det är vänster sida som ska öppnas. En motsvarande del monteras sedan på min snickeridörr. Så långt är jag med. Det jag inte begriper är vad som ska staga upp dörren på andra sidan. Inget följer nämligen med skåpet för att hålla snickeridörren fast på höger sida. Det kan väl inte vara så att den ska hänga löst där? Känns ruggigt fladdrigt i så fall. Någon som har minsta aning om hur det ska vara?

Dörren skall väl sitta fast i snickerierna med gångjärn?

Nix, den ska ju kunna glida, det är ju hela vitsen. Frågan är bara högerkanten...

joachim68 skrev:
Nix, den ska ju kunna glida, det är ju hela vitsen. Frågan är bara högerkanten...
Jo, gångjärn ska du ju ha. De håller luckan på plats, men eftersom snickerluckan och kylskåpsluckan öppnas i ofas så behöver luckorna glida mot varann, därav glidskenorna.
Så när du öppnar snickeriluckan dras kyldörren med.

Har du Electrolux Slot in-modell så monterar du gångjärnen på den trästomme som omsluter kylen.

Ahhhh! Märkligt att det inte nämns någonstans i bruksanvisningen... med andra ord monteras gångjärnen på höger och glidskenorna på vänster sida på en högerhängd dörr! Med Slot in-modell antar jag att du menar att kyl skjuts in i ett helt skåp?

Redigerat:
Man kör faktiskt utan inbyggnadsskåp. Kylen har en egen träram. Du kan själv läsa vad Electrolux menar med "Slot in" här

Jo... men i så fall har jag inte slot in. Jag har kyl och frys som står inuti ett vanligt högskåp!

joachim68 skrev:
Jo... men i så fall har jag inte slot in. Jag har kyl och frys som står inuti ett vanligt högskåp!
Jo precis.. och du ska fortfarande ha gångjärn och de ska sitta fast i inbyggnadsskåpet.
Hade du haft Slot in-modellen så förklarade jag endast var gångjärnen skulle fästas.

Var dock observant på vilken sorts gångjärn du monterar, det ska vara gångjärn anpassade för just lucka till inbyggnadsmodell. De är något grundare och öppnar med ett annat gradantal än de vanliga gångjärnen. Fråga din köksleverantör, ok?

"De nya skåpen är konstruerade för så kallat Door on Door-montage, vilket betyder att trädörren monteras direkt på Slot In-skåpets dörr. Trädörrens gångjärn fästs i trästommen som omsluter skåpet. Dörren glider då på skenor i kylen och frysen."

Märkligt, jag tror nästan texten är fel för den utbildning jag fick på dessa skåp lärde ut att dörrarna på Slot in är uppbyggda som på en integrerad diskmaskin och att man stumt skruvar snickeriluckan rakt på "fuldörren" på skåpet. Finns då mig veteligne ingen trästomme runt skåpet som det står i den där infotexten. Rätt eller fel?

Om man klickar på bilderna på den där infosidan, så ser man på både första och tredje bilden att det sitter gångjärn upptill och nedtill på träluckorna. Så luckorna sitter alltså inte bara på "fulluckan". Dock ser man att de där gångjärnen skruvas fast i själva slot-in-skåpet, någon träram finns som sagt inte.

Men det var ju inte den sortens skåp som tråden gällde...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.