7 400 läst ·
47 svar
7k läst
47 svar
Eldriven motorsåg utlöser säkringen med förlängningskabel. Vad göra ?
Karaktären är viktig. En B löser ut direkt vid uppstart medan en C klarar lite mer vilket kan vara hela skillnaden. Dock är det i detta fall säkrast att byta upp sig till 13A eller 16A. Samt byta interna kablar i hyset till 2,5 mm2.Bananskalare skrev:
Jag har nu konstaterat att motorsågen fungerar om jag använder skarvsladden i husets uttag istället för i carporten. Så skarvsladden (1.5 mm2) räckte till i varje fall. Nästa gång jag köper något ska jag se till att kontrollera watten på produkterna mera så jag kan använda dem vart jag vill.M merbanan skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Kan du kolla vad du har för säkring till carportens uttag? Är det en B10?S Saintus skrev:
ElFredde skrev:
Du har 100% rätt, förutsatt en statisk resistiv last i änden av kabeln. Dock kan det finns kraftelektronik i den anslutna apparaten som styr hur mycket ström som ska skickas in i motorn. Om det t.ex. finns en effektstyrning av något slag så kommer denna att göra sitt jobb genom att ge motorn så många watt som behövs för att uppnå önskat svar från någon typ av sensor (t.ex. varvtal) Om apparaten då upplever ett spänningsfall genom exempelvis en lång skarvkabel så kommer mer ström att behövas för att uppnå samma effekt eftersom spänning x ström = effekt.
Nu kan det vara jag som är lite trög med att fatta vad du menar, (det förkommer, jag lovar) Men jag är inte helt säker på vad du syftar på med "startström utan last". Om du inte har en direkt kortslutning på matningssidan så kan det ju inte gå någon ström alls utan en last eftersom någonting måste sluta kretsen.C cpalm skrev:
Vi hade exakt samma problem i fritidshuset. En B10-säkring och en eldriven motorsåg. Precis vid starten av sågen så slog säkring ifrån varannan gång. Om den väl klarade starten så kunde man såga hur mycket som helst men varje gång man stannade så var det 50/50 om det gick att starta igen. En C10-säkring löste problemet tillfälligt men nu har vi ett nytt uttag med 2,5 mm2 kablar från centralen om 16A-säkring.ElFredde skrev:
Nu kan det vara jag som är lite trög med att fatta vad du menar, (det förkommer, jag lovar) Men jag är inte helt säker på vad du syftar på med "startström utan last". Om du inte har en direkt kortslutning på matningssidan så kan det ju inte gå någon ström alls utan en last eftersom någonting måste sluta kretsen.
Jag måste bara fråga, det verkar vara flera här på forumet som har b-karakteristik på sina säkringar, varför? Jag trodde knappt att sånt gick att hitta i privatbostäder. Själv har jag nog aldrig sett någonting annat än C-karakteristik i centralerna jag har varit inne i.daddydj skrev:
Vi hade exakt samma problem i fritidshuset. En B10-säkring och en eldriven motorsåg. Precis vid starten av sågen så slog säkring ifrån varannan gång. Om den väl klarade starten så kunde man såga hur mycket som helst men varje gång man stannade så var det 50/50 om det gick att starta igen. En C10-säkring löste problemet tillfälligt men nu har vi ett nytt uttag med 2,5 mm2 kablar från centralen om 16A-säkring.
EDIT: Är det någonting som var vanligare förr i tiden månntro?
Känns som att det är någonting sedan gammalt då. Om man tittar på den övre bilden så ser man ju att B-säkringarna är äldre än C- säkringarna. Texten är klart blekare på B-säkringarna trots att båda är av samma serie från hager. Sannolikt har de säkringar som är C blivit utbytta någon gång, kanske i samband med att man satte in de nya UC'n.A AndersS skrev:
På den nyare bilden ser man ju vad B-säkringar används till i dag, att skydda enskilda särskilt känsliga och/eller dyra förbrukare som aldrig ska dra överström ens under kort tid.
Jag menar att säkringen löser ut direkt vid start av sågen, med minimal mekanisk belastning av motorn. Elektriskt har du så klart en last.ElFredde skrev:
Jag tänker att om det nu finns en elektronisk styrning av motorn, t.ex. en borstlös motor med konstant varvtal, så även om strömförbrukningen blir större med sjunkande matningsspänning borde den ändå vara väldigt blygsam och långtifrån märkeffekten när sågen inte sågar. Startströmmen, däremot, kan ju potentiellt skjuta säkringen, men jag tycker det är lite konstigt, eller åtminstone dålig design av motorstyrningen om startströmmen ökar med sjunkande spänning. Snarare borde ju motorstyrningen implementera någon form av mjukstart.
C-karaktär sattes in senare till utomhusuttag och garage då en ny kraftigare högtryckstvätt löste ut på B-karaktär, jag nämnde nog det tidigare vid förslag till TS problem.ElFredde skrev:
Känns som att det är någonting sedan gammalt då. Om man tittar på den övre bilden så ser man ju att B-säkringarna är äldre än C- säkringarna. Texten är klart blekare på B-säkringarna trots att båda är av samma serie från hager. Sannolikt har de säkringar som är C blivit utbytta någon gång, kanske i samband med att man satte in de nya UC'n.
På den nyare bilden ser man ju vad B-säkringar används till i dag, att skydda enskilda förbrukare som aldrig ska dra överström ens under kort tid.
Det där med att jag kan vara lite trögfattad ibland är på riktigt! Mekanisk belastning...C cpalm skrev:Jag menar att säkringen löser ut direkt vid start av sågen, med minimal mekanisk belastning av motorn. Elektriskt har du så klart en last.
Jag tänker att om det nu finns en elektronisk styrning av motorn, t.ex. en borstlös motor med konstant varvtal, så även om strömförbrukningen blir större med sjunkande matningsspänning borde den ändå vara väldigt blygsam och långtifrån märkeffekten när sågen inte sågar. Startströmmen, däremot, kan ju potentiellt skjuta säkringen, men jag tycker det är lite konstigt, eller åtminstone dålig design av motorstyrningen om startströmmen ökar med sjunkande spänning. Snarare borde ju motorstyrningen implementera någon form av mjukstart.
Du har helt rätt om mjukstart. Ska jag vara helt ärlig så glömde jag att kolla exakt vad för såg det var innan jag började uttala mig, men jag kan absolut försäkra dig om att "lite konstigt" samt "dålig design av motorstyrningen" dock finns att tillgå!
Men är vi säkra på att problemet inte är mekaniskt då? Om någonting "trögar ner" motorn så att den drar startström en längre tid så kan man dra säkringar.
Redigerat: