Det kommer alltså inte bli någon kopplingsfest här, utan vi kommer enbart att dra elrör och dyligt på plats och sedan låta en elektriker göra själva jobbet med elen.

Men, vi har väggar som det sitter någon forma av äldre spånskivor på, det är reglar av trä och det finns gullfiber i väggarna. Vi kommer att sätta nya väggskivor på de äldre, men vill då att all eldragning försvinner in i väggen så att säga.

Är det någon som har gjort detta, eller vet precis hur man ska göra för att på bästa vis bygga in rören i väggen?

Jag tänker på olika alternativ:

1. Vi fräser rännor i den befintliga väggen, och sänker ned rören och sätter de nya plattorna över och låter rören sticka ut på de ställen vi ska ha el på så klart.

2. man sätter dem direkt på väggen och sågar skivorna som ska upp så att de passar runt rören. Och sedan spacklar över rören så att det inte syns.

Jag tror att jag kommer att gå på alternativ ett, men om någon hinner stoppa mig med en grym idé...

Tack

Ett annat alternativ är att regla upp med liggandes 45x45 reglar och dra slangarna och sätta dosor där och sedan på med nya skivor över det.

//Patrik

Hur hadde du tänkt göra med dosorna till uttag m.m om du ska fräsa in rör och och slå på skivmaterial och låta rören sticka ut?

Prata med elektrikern och kom överens så att han blir nöjd när han kommer för att koppla.

@Patrik_hed: Ingen dum idé. Förlorar en liten bit av rummet, men slipper en massa extrajobb.

@Fnularn: Allt hamnar bakom ett nytt kök, så det behös inga dosor direkt på väggen...

@Bo.Silberg: Givetvis.

/E

Om du inte ska ha några dosor i väggen kan du regla med gles, så bygger väggen bara ut 25mm.

Annars hade det bästa varit att plocka ner de gamla skivorna, spika upp rören och sedan på med de nya skivorna.

ekeklinten skrev:
@Fnularn: Allt hamnar bakom ett nytt kök, så det behös inga dosor direkt på väggen...
/E
Om installationen är dold bakom köksinredningen kan du väl lika gärna dra utanpåliggande kabel?

@mycke_nu: jo, men om vi ska ha infälld belysning, som jag inte vet ännu om vi ska ha, kan det vara skönt att kunna välja om man vet var det finns el bakom... Exempelvis bakom "kakel".

Kan ju va bra att diskutera med elektriken som ska koppla in allt hur du ska göra för att förenkla hans installation. Så ni inte glömmer något viktigt moment, och elkillen säger aha men det går inte nu när skivmaterialet är på. :O

Något sent svar, men det blev som följande:

Reglar och konstruktionsskivor (osb). Och eldragningar bakom, med dosor till varje uttag och fasta kopllningar. Med infälld LED-belysning har vi också fått ned energiförbrukningen till dryga 30 Watt för hela köket samt matrum.

/E

Gratulerar. :) Och ett sent svar är mycket bättre än inget svar alls!

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.