35 207 läst ·
495 svar
35k läst
495 svar
Eldning i kamin i tätbebyggt område
Du kan alltid göra en anmälan till miljöförvaltningen om att du störs av rök från en granne. Så kanske de gör en utredning, som kan resultera i eldningsförbud.M Mumin1 skrev:
Ute på landsbygden så ingår det lukt av vedeldning tycker jag. Men i en tätort, där det kanske till och med finns fjärrvärme, är det helt klart störande om det görs i radhusområden.
Grannarna eldar också. Ingen störs. Och självklart använder vi torr bra ved. Hugger och klyver den själv, sedan ska den ligga till sig så att den är tillräckligt torr. Miljön ? Jag tänker på masugnarna i Norrland och annan stålindustri som står för mer än 35 procent av utsläppen i Sverige. Mygg och kameler....hur tänker du ?M Mumin1 skrev:
Gör det jag kan bidra med utan att jämföra mig med dom som är värreS Snurrespratt skrev:Grannarna eldar också. Ingen störs. Och självklart använder vi torr bra ved. Hugger och klyver den själv, sedan ska den ligga till sig så att den är tillräckligt torr. Miljön ? Jag tänker på masugnarna i Norrland och annan stålindustri som står för mer än 35 procent av utsläppen i Sverige. Mygg och kameler....hur tänker du ?
Utsläppen från masugnarna i Norrland stannar för det mesta i Norrland och stör därmed bara folk som bor grannar (i vid bemärkelse) med ett stålverk.S Snurrespratt skrev:
Såvida du inte syftar på växthusgaser, förstås, men de är snarare ett klimatproblem.
Hur mycket eldar stålindustrin med fossila bränslen?
"Skrivbordsregeln" kommer från en dom i domstol, där just den angivna mängden ansågs vara "normal" för den som eldar i en vanlig vedkamin som inte är husets huvudsakliga värmekälla. Det är upp till kommunerna att införa regler, vilket de får, men också att bestämma hur nitiska de tänker vara med att se till att de efterlevs. Regler kring det finns till för att rök luktar illa och har skadliga hälsoeffekter, inte för att skydda miljön.S Snurrespratt skrev:
Steg ett är att prata med grannen, som uppenbarligen inte har förstånd till att veta att eld ryker. Steg två vore att bussa kommunen på dem, antar jag.
Det beror rätt mycket på hur nära varandra man bor. Ute i spenaten där vi bor eldar alla lite hur som helst. Något klagomål har jag inte hört, och jag klagar inte heller även om det ibland vid inversion kan lukta en del rök. Närmaste granne bor cirka 30 meter bort. Näst närmaste cirka 70 meter bort.M Mumin1 skrev:
S Snurrespratt skrev:
Skorstenen är ca 2 m från vårt närmaste friskluftsintag. Detta har blivit ett problem efter elkrisen samt efter att vi installerat mekanisk frånluft. Ca 8 timmar om dagen (ej sommar)P pmd skrev:Det beror rätt mycket på hur nära varandra man bor. Ute i spenaten där vi bor eldar alla lite hur som helst. Något klagomål har jag inte hört, och jag klagar inte heller även om det ibland vid inversion kan lukta en del rök. Närmaste granne bor cirka 30 meter bort. Näst närmaste cirka 70 meter bort.
Tråkigt med så mycket eldande att man inte kan skydda sig genom att stänga av ventilationen. Om det är riktigt kallt eldar ganska många i grannskapet här och om det är inversion kan det bli lite rökigt. Då stänger vi av ventilationen tills rykandet har gått över.M Mumin1 skrev: