Hej!

Nyinflyttad i ett gammalt hus och skulle behöva lite experthjälp här med vår eldstad. Sotaren var här idag och besiktigade/sotade och allt verkar lugnt förutom en oklarhet. Det ligger en metallplåt (bild 5 - metallplåt) upphöjd på fyra skruvar (bild 3 - fyra skruvar i botten) som man ju tänker sig att man eldar på. Men sotaren fick plötsligt för sig att den plåten ska inte ligga under elden - utan över för att skydda så att man inte eldar rätt upp i skorstenen. Och det lät ju logiskt, särskilt med tanke på att där fanns fyra byglar (bild 4 - fyra byglar uppetill) uppetill som man kunde skjuta in plattan i. Sotaren var inte helt säker, men han var ganska övertygad.

Nåja, han sa att man bör ha ett galler under elden så att man inte eldar direkt på botten av kassetten. Det känns ju som att något suttit i eldstaden förr, eftersom fya skruvar sitter där (de måste ju vara en upphöjning för någon bottenplatta). Hur sjutton hittar jag ett tillhörande eller universal bottengaller som passar?

Vill gärna ha svar på vad som gäller för denna eldstad, eller vad som gäller generellt.

Har min sotare rätt?
Vad kan det vara för tillverkare/modell på min eldkassett?
Var hittar jag isf bottengallret/plåt?

Tack på förhand!

• 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Skapa konto
  • 03.jpg
    Skapa konto
  • 04.jpg
    Skapa konto
  • 05.jpg
    Skapa konto
Ja, en plåt upptill verkar rimligt som sotaren beskriver. Det har vi i vår braskamin också.
En grövre hålplåt eller galler di kan ha i botten bör en smed eller någon som arbetar med plåt och svetsning kunna hjälpa till med. Har du svårt att hitta någon så kolla med närmaste återförsäljare för braskaminer. De brukar kunna hjälpa till eller hänvisa vidare.

plåten skall ligga på vinkelhakarna och sitta längst in så den döljer rökhålet i taket. Eldning sker normalt direkt på botten i kaminen. Ett lager sand kan vara bra för att skydda botten innan det bildats tillräckligt mycket aska. Det finns även eldställning att lägga veden på men tillför inget förbränningsmässigt. Skruvarna är "fötter" för att justera kaminen vid installationen.

Tack för bra svar, som alltid på detta forum. När aska bildats, skyddar detta alltså plåten? Det innebär att man inte bör rengöra eldstaden egentligen?

inte så pedantiskt som du gjort.

Jag förstår :)

Nja pedant och pedant, det var husets tidigare ägare som rengjort.

Exerg: En definitionsfråga: Måste plåten sitta längst in och täcka hörnet för rökhålet? Man kan inte lämna en liten glipa så att den inte sitter längst in mot kassettväggen? Eller risken är att det blir för varmt om eld slår rätt upp där? Det blir väl bättre drag om man lämnar en springa, men det kanske inte är helt klokt? Det kanske är meningen att röken ska ta yttervägen runt?

Gallret som du kan ha i botten .... Heter raster eller roster.
Det är väldigt smidigt att ha ett sådant då du kan ha en asklåda under (underlättar vid städning)

Micro menar nåt sånt här. http://www.sweep.nu/sv/e-handel-produktsida/ovriga-tillbehor/eldrist-med-asklada/. Tillför som sagt inte nåt förbränningsmässigt utan snarare tvärtom och veden flyttas närmare taket och skorstenen där värmen inte gör nån mer nytta än höja temperaturen på skorstenen.Därför skall åxå plåten sitta längst in, så de varma rökgaserna skall få så lång väg att gå, så de hinner avge så mycket värme till kaminens ytterskal som möjligt. Det primära är inte alltid att bränna så mycket ved som möjligt för att få varmt i huset.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.