Hej!
Vi har en platsbyggd öppenspis där vi nyligen bytt ut den gamla insatskaminen till en ny.
Vid första eldning började elden rusa kraftigt efter att glasluckan stängdes (efter ett par minuter). Den befintliga murade skorstenskanalen på ca 7 m hade en dimension på 300x300, så misstänkte att det blev baksug i skorstenen. Tog då beslutet att installera ett insatsrör på 150 mm som isolerades med vermikulit med en inmurningsstos på toppen.
Det blev ingen skillnad vid proveldning, elden rusar så fort luckan ska stängas och vedträet brinner upp snabbt. Luktar även en del rök inne.
Har koll på hur man bygger upp ett torn med större vedträ i botten och mindre sticker i kors ovanpå och topptänder. För att få röret ordentligt varmt och för att få drag innan luckan stängs, står altandörren och luckan öppen i uppåt 5 minuter, innan den stängs sakta.
Har inga problem med luft, då den även finns fasadventil anslutet till kaminen.
Denna har jag även provat att täppa till, men fortfarande mycket högt tryck och drag.
Har även provat att reglera spjället, men ingen skillnad.
Funderat nu på att lägga ytterligare pengar och installera en rökgasfläkt som är justerbar i styrka.
Någon kunnig som vet vad problemet beror på och om rökgasfläkt är ända lösningen eller finns det fler / billigare lösningar?
Känns som att de flesta ofta har bekymmer med dåligt drag, men här känns det tvärtom.
Upplever även att det inte blir mycket värme kvar i rummet.
Vi har en platsbyggd öppenspis där vi nyligen bytt ut den gamla insatskaminen till en ny.
Vid första eldning började elden rusa kraftigt efter att glasluckan stängdes (efter ett par minuter). Den befintliga murade skorstenskanalen på ca 7 m hade en dimension på 300x300, så misstänkte att det blev baksug i skorstenen. Tog då beslutet att installera ett insatsrör på 150 mm som isolerades med vermikulit med en inmurningsstos på toppen.
Det blev ingen skillnad vid proveldning, elden rusar så fort luckan ska stängas och vedträet brinner upp snabbt. Luktar även en del rök inne.
Har koll på hur man bygger upp ett torn med större vedträ i botten och mindre sticker i kors ovanpå och topptänder. För att få röret ordentligt varmt och för att få drag innan luckan stängs, står altandörren och luckan öppen i uppåt 5 minuter, innan den stängs sakta.
Har inga problem med luft, då den även finns fasadventil anslutet till kaminen.
Denna har jag även provat att täppa till, men fortfarande mycket högt tryck och drag.
Har även provat att reglera spjället, men ingen skillnad.
Funderat nu på att lägga ytterligare pengar och installera en rökgasfläkt som är justerbar i styrka.
Någon kunnig som vet vad problemet beror på och om rökgasfläkt är ända lösningen eller finns det fler / billigare lösningar?
Känns som att de flesta ofta har bekymmer med dåligt drag, men här känns det tvärtom.
Upplever även att det inte blir mycket värme kvar i rummet.
Man styr eldningen med tilluftsventil/er har du inga sådana?
På våra Keddy gör det stor skillnad mellan att ha dem fullt öppna och stänga 30%.
Första brasan får brinna med fullt öppna, och det brinner kraftigt, vid nästa inlägg så dras de ned och det blir lugnare brasa.
Kan inte bli något baksug via rökkanal med stängda tilluft, något stämmer inte i din beskrivning.
På våra Keddy gör det stor skillnad mellan att ha dem fullt öppna och stänga 30%.
Första brasan får brinna med fullt öppna, och det brinner kraftigt, vid nästa inlägg så dras de ned och det blir lugnare brasa.
Kan inte bli något baksug via rökkanal med stängda tilluft, något stämmer inte i din beskrivning.
Kawmet W13A 11,5 kwDemmpa skrev:
Tror dock inte det beror på insatsen, utan för högt drag i skorstenen.
Behöver veta om rökgasfläkt är enda lösningen. Har även köpt en regnhuva med gnistgaller, men inte installerad än. Kanske det hjälper, för att draget ska begränsas eller finn det andra ”begränsare”?
En skorstenssnurra lär väl bara öka trycket ytterligare..
Tack, men har koll på det!A AndersS skrev:Man styr eldningen med tilluftsventil/er har du inga sådana?
På våra Keddy gör det stor skillnad mellan att ha dem fullt öppna och stänga 30%.
Första brasan får brinna med fullt öppna, och det brinner kraftigt, vid nästa inlägg så dras de ned och det blir lugnare brasa.
Kan inte bli något baksug via rökkanal med stängda tilluft, något stämmer inte i din beskrivning.
Vid olika inställningar blir det ingen skillnad, bara kraftigt drag.
Vad säger tillverkaren eller återförsäljaren?
De måste veta hur kaminen ska fungera och hur den styrs och eldas, och vad som påverkar på rätt sätt.
Utifrån din beskrivning låter det som att tilluftsregleringen är digital, dvs antingen nästan helt stängd eller fullt öppen.
Antagligen bidrar ett rejält drag i skorstenen till den effekten. Isf är det en dragbegränsare som behövs, inte en rökgasfläkt. Dragbegränsare för skorsten för kamin = klassiskt reglerbart spjäll.
Vi har en gammal Hugo miljö plåtkamin fr 80-t. Den har inga spjäll alls. Den har bara ett läge och det är fullt ös. Den är konstruerad på det sättet. Det beror på att max förbränning ger minst skadlig rök. Det är naturligtvis jättebra om man bor i en flyghangar som behöver enormt värmetillskott kontinuerligt, men fullständigt värdelöst i normala bostäder med åtminstone 5 cm isolering... Enda sättet att dämpa elden är att använda grova vedträn, men det är en balansgång på slak lina. Jättelätt att det knappt brinner alls, så man får hålla på att blanda grova vedträn med klenare. Annars är det att elda rätt (=fullt ös) i max 30 min, låta elden slockna och temperaturen inne sjunka och kanske efter ytterligare 30 min tända igen då det blivit lite väl svalt inne. Värdelöst!
De måste veta hur kaminen ska fungera och hur den styrs och eldas, och vad som påverkar på rätt sätt.
Utifrån din beskrivning låter det som att tilluftsregleringen är digital, dvs antingen nästan helt stängd eller fullt öppen.
Antagligen bidrar ett rejält drag i skorstenen till den effekten. Isf är det en dragbegränsare som behövs, inte en rökgasfläkt. Dragbegränsare för skorsten för kamin = klassiskt reglerbart spjäll.
Vi har en gammal Hugo miljö plåtkamin fr 80-t. Den har inga spjäll alls. Den har bara ett läge och det är fullt ös. Den är konstruerad på det sättet. Det beror på att max förbränning ger minst skadlig rök. Det är naturligtvis jättebra om man bor i en flyghangar som behöver enormt värmetillskott kontinuerligt, men fullständigt värdelöst i normala bostäder med åtminstone 5 cm isolering... Enda sättet att dämpa elden är att använda grova vedträn, men det är en balansgång på slak lina. Jättelätt att det knappt brinner alls, så man får hålla på att blanda grova vedträn med klenare. Annars är det att elda rätt (=fullt ös) i max 30 min, låta elden slockna och temperaturen inne sjunka och kanske efter ytterligare 30 min tända igen då det blivit lite väl svalt inne. Värdelöst!
Antar att du menar att elden brinner häftigt. Då är lösningen att strypa draget. Det kan ske före eller efter eldstaden med ställbar lucka respektive med spjäll i rökkanalen.M Mik.b skrev:Hej!
Vi har en platsbyggd öppenspis där vi nyligen bytt ut den gamla insatskaminen till en ny.
Vid första eldning började elden rusa kraftigt efter att glasluckan stängdes (efter ett par minuter). Den befintliga murade skorstenskanalen på ca 7 m hade en dimension på 300x300, så misstänkte att det blev baksug i skorstenen. Tog då beslutet att installera ett insatsrör på 150 mm som isolerades med vermikulit med en inmurningsstos på toppen.
Det blev ingen skillnad vid proveldning, elden rusar så fort luckan ska stängas och vedträet brinner upp snabbt. Luktar även en del rök inne.
Har koll på hur man bygger upp ett torn med större vedträ i botten och mindre sticker i kors ovanpå och topptänder. För att få röret ordentligt varmt och för att få drag innan luckan stängs, står altandörren och luckan öppen i uppåt 5 minuter, innan den stängs sakta.
Har inga problem med luft, då den även finns fasadventil anslutet till kaminen.
Denna har jag även provat att täppa till, men fortfarande mycket högt tryck och drag.
Har även provat att reglera spjället, men ingen skillnad.
Funderat nu på att lägga ytterligare pengar och installera en rökgasfläkt som är justerbar i styrka.
Någon kunnig som vet vad problemet beror på och om rökgasfläkt är ända lösningen eller finns det fler / billigare lösningar?
Känns som att de flesta ofta har bekymmer med dåligt drag, men här känns det tvärtom.
Upplever även att det inte blir mycket värme kvar i rummet.
Om du har så bra drag i skorstenen och fri tillgång på förbränningsluft ska du inte ha altandörren öppen när du tänder. Det blir som att köra en motor på lustgas. Gör en topptänd brasa, ha luckan på glänt och fullt drag, när all ved är svart är det dags att stänga luckan. Sedan kan du minska draget lite. Lägg inte in för mycket ved 3-4kg i timmen. Om detta ska funka måste du var säker på dragits funktion. Att det reglerar som det ska inte bara öppet eller stängt. Med så lång rökkanal behöver du nog ett spjäll på rökkanalen strax efter insatsen.
Funkar tillluftspjället?
Alltså om du i princip stänger det helt, hur påverkar det förbränningen?
Inget alls? Då har du förmodligen även annan väg in för förbränningsluft eller ingen påverkan alls av spjället.
Alltså om du i princip stänger det helt, hur påverkar det förbränningen?
Inget alls? Då har du förmodligen även annan väg in för förbränningsluft eller ingen påverkan alls av spjället.
Det verkar brinna utan sekundär förbränning. Bara primär tillluft. Ingen sekundär tilluft.M Mik.b skrev:Kawmet W13A 11,5 kw
Tror dock inte det beror på insatsen, utan för högt drag i skorstenen.
Behöver veta om rökgasfläkt är enda lösningen. Har även köpt en regnhuva med gnistgaller, men inte installerad än. Kanske det hjälper, för att draget ska begränsas eller finn det andra ”begränsare”?
En skorstenssnurra lär väl bara öka trycket ytterligare..
Kolla, om det finns ett till tillluftsspjäll.