4 005 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Elden i Kaminen beter sig konstigt!
Sida 1 av 2
hej
jag bor i ett trähus från 20-talet i Sörmland.
en standardmodell av Conturakamin installerades på hösten 2012
samtidigt renoverades skorstenen, där man klädde den invändigt men något slags bruk, eftersom det fanns ett hål uppe på vinden.
jag eldade sedan på vintern och allt fungerade enligt instruktionsboken
I år så hände det dock nåt konstigt. När jag stänger luckan så blir det som en kraftig virvelvind. Det går inte längre att reglera lufttillförseln och veden brinner upp väldigt snabbt. vad kan det vara för fel?
jag har en filmsnutt på detta:
NY LÄNK
[video]https://plus.google.com/photos/110690018904274157523/albums/5969184725019033761?authkey=CL3_pdWl0MWzcQ[/video]
jag bor i ett trähus från 20-talet i Sörmland.
en standardmodell av Conturakamin installerades på hösten 2012
samtidigt renoverades skorstenen, där man klädde den invändigt men något slags bruk, eftersom det fanns ett hål uppe på vinden.
jag eldade sedan på vintern och allt fungerade enligt instruktionsboken
I år så hände det dock nåt konstigt. När jag stänger luckan så blir det som en kraftig virvelvind. Det går inte längre att reglera lufttillförseln och veden brinner upp väldigt snabbt. vad kan det vara för fel?
jag har en filmsnutt på detta:
NY LÄNK
[video]https://plus.google.com/photos/110690018904274157523/albums/5969184725019033761?authkey=CL3_pdWl0MWzcQ[/video]
Redigerat:
ok jag kollar länken
ok. hur kan det bli för mkt drag? kan man göra något åt det?
spjället och luckan fungerar felfritt men att stänga spjället gör bara minimal skillnad nuförtiden. förra året så såg man skillnaden klart och tydligt
jag vet inget om en motdragslucka men nu vet jag att det finns sånt att installera
var skall en sådan sitta, ursäkta men du har att göra med en amatör till husägare/kaminägare
var skall en sådan sitta, ursäkta men du har att göra med en amatör till husägare/kaminägare
ok. det skall jag prova
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Har du spjäll på rökröret/skorstenen eller pratar vi reglagen på kaminen? Är det spjäll på rökröret så kolla med ficklampa/spegel att spjällplattan är hel och att den rör sig när du vrider på handtaget. Annars prova med reglagen på kaminen, läs instruktionsboken. Om du reglerar mellan max och min effekt skall det märkas något, annars kan det vara stänger inne i kaminen som hoppat loss.