51 801 läst ·
674 svar
52k läst
674 svar
Elda trädgårdsavfall
Men låter granarna ligga där dom föll, naturen sköter om att dom försvinner i sinom tid.Alfredo skrev:
Eller så lägger man ut granarna på valfritt "socialt media" som "hämta gratis ved".. tillochmed jag som inte ens har en öppen spis eller så kan då känna mig sugen att hämta..det är ju gratis!!
När blev "skogen" "tomt" eller vice versa och vilken relevans har markförhållandena i frågan om gratis bränsle ( ris också bränsle).Alfredo skrev:
Man villkorar ju bara att den gratis veden kräver bortforslande av alla delar av tallen som den ligger på marken efter fällning.
Nä kanske inte det, men min notering var mera utifrån.Alfredo skrev:
"Är ju ett himla bök att lasta volumösa grenar och buskklipp på en släpkärra, lastsäkra"
Så när man tagit stam och grova grenar till ved är det lättlastat och kompakt av grangrenar, absolut det lättaste att köra iväg.😉
Jag ger bara lite tips, så ingen ska behöva känna sig tvingad.😇
Redigerat:
Granris brinner som "attan" i kamin, för några år sedan laddade jag in en video när jag eldade upp riset från julgranen i kamin. Men visst är det arbete med det och ger kanske inte så mycket värme, så det blir bara riset frånjulgran som eldas på det sättet.tveksamt skrev:
Jo, det brinner när det är torrt, ingen tvekan om det. Men det blir stor volym att packa in som ger väldigt lite energi. Så arbetet är inte värt det skulle jag säga.A AndersS skrev:
Det finns ju en anledning att man lämnar riset i skogen när man avverkar.
Men har man pengar, mycket tid och får det gratis så kanske det finns någon som vill ha det.
Det som brinner nästan explosivt är kungsgran och kan eldas direkt när julgranen kastas ut. Barren måste ha någon speciell kemisk blandning.tveksamt skrev:
Jo, det brinner när det är torrt, ingen tvekan om det. Men det blir stor volym att packa in som ger väldigt lite energi. Så arbetet är inte värt det skulle jag säga.
Det finns ju en anledning att man lämnar riset i skogen när man avverkar.
Men har man pengar, mycket tid och får det gratis så kanske det finns någon som vill ha det.![]()