Alfredo Alfredo skrev:
Många säckar blir det om man fällt några granar...
Hur ofta fäller gemene man villaägare några granar per år..?

D Dilato skrev:
Hur ofta fäller gemene man villaägare några granar per år..?
Den statistiken är föga trösterik för den som just fällt dessa granar. 😂

• Haha
  • Gilla
Lostmoose och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den statistiken är föga trösterik för den som just fällt dessa granar. 😂
Men låter granarna ligga där dom föll, naturen sköter om att dom försvinner i sinom tid.
Eller så lägger man ut granarna på valfritt "socialt media" som "hämta gratis ved".. tillochmed jag som inte ens har en öppen spis eller så kan då känna mig sugen att hämta..det är ju gratis!!

D Dilato skrev:
Eller så lägger man ut granarna på valfritt "socialt media" som "hämta gratis"
Men om man vill ha veden tror jag riset är "svårsålt". Och att lämna riset i skogen är en sak men inte alltid så kul på "tomten".

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men om man vill ha veden tror jag riset är "svårsålt". Och att lämna riset i skogen är en sak men inte alltid så kul på "tomten".
Har man bara tillräckligt med granris ( eller annat GROT)vid körbar väg skulle jag säga att det är lättsålt trots den milda vintern.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
När blev "skogen" "tomt" eller vice versa och vilken relevans har markförhållandena i frågan om gratis bränsle ( ris också bränsle).

Man villkorar ju bara att den gratis veden kräver bortforslande av alla delar av tallen som den ligger på marken efter fällning.

D Dilato skrev:
Men villkorar ju bara att den gratis veden
Fast veden ville jag behålla själv.

F fribygg skrev:
skulle jag säga att det är lättsålt
Granris? Vad gör någon med det från några få granar? Tuggar till flis? Är det verkligen värt besväret?

Alfredo Alfredo skrev:
Granris? Vad gör någon med det från några få granar? Tuggar till flis? Är det verkligen värt besväret?
Det behövs nog åtminstånde 20 ton om det ska löna sig

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast veden ville jag behålla själv.
Varför kan du då inte elda resten också?

D Dilato skrev:
Varför kan du då inte elda resten också?
Väldigt stökigt att hålla på och elda ris i kamin eller panna. Mest bara rök och jobb med det, inte så mycket vettigt som kommer ut det.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Många säckar blir det om man fällt några granar...
Nä kanske inte det, men min notering var mera utifrån.
"Är ju ett himla bök att lasta volumösa grenar och buskklipp på en släpkärra, lastsäkra"
Så när man tagit stam och grova grenar till ved är det lättlastat och kompakt av grangrenar, absolut det lättaste att köra iväg.😉
Jag ger bara lite tips, så ingen ska behöva känna sig tvingad.😇

Redigerat:
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Väldigt stökigt att hålla på och elda ris i kamin eller panna. Mest bara rök och jobb med det, inte så mycket vettigt som kommer ut det.
Granris brinner som "attan" i kamin, för några år sedan laddade jag in en video när jag eldade upp riset från julgranen i kamin. Men visst är det arbete med det och ger kanske inte så mycket värme, så det blir bara riset frånjulgran som eldas på det sättet.

A AndersS skrev:
Granris brinner som "attan" i kamin, för några år sedan laddade jag in en video när jag eldade upp riset från julgranen i kamin. Men visst är det arbete med det och ger kanske inte så mycket värme, så det blir bara riset frånjulgran som eldas på det sättet.
Jo, det brinner när det är torrt, ingen tvekan om det. Men det blir stor volym att packa in som ger väldigt lite energi. Så arbetet är inte värt det skulle jag säga.
Det finns ju en anledning att man lämnar riset i skogen när man avverkar.
Men har man pengar, mycket tid och får det gratis så kanske det finns någon som vill ha det. :)

tveksamt tveksamt skrev:
Jo, det brinner när det är torrt, ingen tvekan om det. Men det blir stor volym att packa in som ger väldigt lite energi. Så arbetet är inte värt det skulle jag säga.
Det finns ju en anledning att man lämnar riset i skogen när man avverkar.
Men har man pengar, mycket tid och får det gratis så kanske det finns någon som vill ha det. :)
Det som brinner nästan explosivt är kungsgran och kan eldas direkt när julgranen kastas ut. Barren måste ha någon speciell kemisk blandning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.