Hej, Med hjälp av detta forum har jag snart kommit halvvägs i min totalrenovering och då är jag helt nybörjare på i stort sett allt så tack alla som frågar bra eller ger bra svar.

Nu har turen kommit till skorstenen. Den är nu glidgjuten av proffs och godkänd. Givetvis var jag sugen på att sätta igång första brasan, jag gör som jag läst och eldar lite tidningspapper för att få igång kanalen och när det ryker åt rätt håll fyller jag på med en 4-5 vedklabbar och fjuttar igång. Det brinner ganska fint någon timma och sen vänder röken och kommer in. Jag öppnar fönster och eldar papper men det verkar inte hjälpa. När även rummet är rökfyllt efter någon timma vänder det igen och medan elden brinner ut vädras röken och värmen ut genom de öppna fönstren.

Jag undrar vad som kan vara felet. Spisen är en öppen rörspis, ser ut som en öppen spis, och har inga luckor. Kan det vara att jag drar i för mycket ved på en gång, kan det vara att den är för smal i rök-kanalen? kan det vara att den inte varit använd på 2 år och därför behöver vänja sig? Jag är mycket tacksam för svar och hoppas att detta går att åtgärda innnan kylan kommer på alvar.

J
Du har ingen fläkt som suger i huset?

Nej, ingen fläkt men jag har två ventilationskanaler i skorstenen som jag tror varit öppna när jag eldat, och jag har fyra eldstäder där jag tror att spjällen varit öppna. Skulle det kunna vara orsaken? De borde ju inte suga mer än eldstaden där det brinner? Jag ska testa att stänga dem nästa gång, men är det inte märkligt att det fungerar bra i början och slutet men inte i mitten av eldningen?

Hej igen!

Nu har jag testat igen och stängt till alla spjäll och ventilationskanaler men problemet är fortfarande detsamma, det ryker in massor. Rörspisen har inte blivit eldad på omkring 2 år och det är klart att den behöver eldas försiktigt men jag tycker att jag gör det och när jag kör igång med tidningar så borde ju kanalerna dra igång men icke!

Några fler felsökningsråd vore uppskattat.

Ett problem med öppna rörspisar kan vara att eldstadsöppningen är för stor i förhållande till rökkanalen. Pröva att täcka för en viss del av öppningen med plåt el.liknande. På en vanlig rörspis med luckor är ju öppningen/luftintaget minimalt...

Har du sotat rörspisen? Förmodar att du har ett spjäll på rörspisen också men det borde ju inte stänga sig själv.

Hej!

Tack för tips och svar! Han som renoverat min skorsten har varit där idag igen och då passade han på att kolla in rörspisen, Det visade sig att det var skit både omkring spjället och ner i de två "sidorören" inget drag i sidorören och ett spjäll som inte gick att öppna riktigt. Inte så konstigt att det rykte in.

Nu ser jag fram emot att sluta jobbet så jag kan åka till huset och elda utan att bli böckling.

För att undvika nedsmutsning av rökkanaler så lönar det sig att tända brasan med tändbiketter. Tändbriketten brinner länge och hjälper till att få upp ett bra drag innan den kraftiga rökbildningen börjar (problemet då man bränner våt ved).

Använd alltid torr ved :)
Våt ved smutsar rökkanalerna och miljön.

Tackar för tipset, ska inhandla tändbricketter!

Igår eldade jag för första gången ordentligt utan att det rök in! Härligt... Det var som jag skrivit tidigare skit i rören men skorstensreparatören hade varit där och fixat till både spjäll och rör så nu hade jag en riktigt mysig brasa. Frågan är hur jag ska komma vidare med min renovering när det är så gött att bara sitta framför brasan :)

Veden jag har har legat i en vedbod i ungefär 2 år och är snustorr men det är bra att veta inför framtiden.

Jag kanske återkommer med frågor om kakelugnen när det rummet börjar bli färdigt. Tack för alla svar.

Det kan ryka in efter en stund, efter det att första papperstrasslet och småstickorna har brunnit ut. Orsak=veden börjar brinna men ingen riktig fart, dvs varma gasen i skorsten åker ut, kallnar i pipan, dvs sämre drag.

Lösning: sätt luckor på rörspisen, sota, elda häftigare, elda så att pipan torkar (om den är blöt), använd torr ved, mura om skorsten så att kanalerna blir mindre,

Kanske hjälper en strypning längst upp på skorstensmynningen...?? Håller varmgasen kvar.

Jag har märkt detta problem när det är extra kallt ute. Och när en brasa falnar, eller om jag har dragit in spjället för mycket (pipan kallnar efter en stund, och då har jag gått därifrån).

/Valter i Rönninge

Sen är det ju viktigt att det finns tillräckligt med tilluft också, om man har flera eldstäder suger de ut en hel del luft när de brinner, undertryck i huset gör då att det kan suga bakåt när en eldstad falnar...

Annars brukar den klassiska inrökningen ske när man startar köksfläkten, speciellt sommartid då draget är som sämst. På vintern är det mindre problem, då temperaturskillanden(inne ute) skapar ett drag även då man inte eldar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.